Transfer Geneve->Les Arcs?

joebi

Ny medlem
Vi är ett gäng som ska joina UCPA i Les Arcs, men har valt att inte åka kräkbuss.

Letar nu efter en bra transfer mellan Geneve-Les Arcs.
Tyvärr funkar det inte så bra just de dagarna med tågen, så det alternativet är out.

Just nu lutar det åt Alpski-bus till Bourg S:t Maurice, sen med Funicularen upp, sen med buss till centret.
Blir en hel del byten.

Ngn som har ett bättre alternativ än Alpski-bus? Funkar de bra? Är ute efter pris/prestanda of course...
Ngn som vet hur långt det är från busshållsplatsen i S:t Maurice till Funiculärstationen?

Åkte Alpski-bus till val d'Isere förra veckan utan några problem. Var rätt packat på bussen så det kan nog vara en idé att ordna biljetter i förväg. Har inte varit i Les Arcs, men har för mig att man såg Funiculairen från busstationen i Bourg Saint Maurice (~500m kanske).

Ben's Bus kan också vara ett (lite billigare) alternativ för transfern från Geneve: http://www.bensbus.co.uk/

Har ni kollat hyrbil? Nu har jag ingen koll på priserna på hyrbilar i Geneve men Hertz med ryanair-rabatt i Grenoble har alltid varit billigast för oss jämfört med buss och annat, iaf om man är några stycken

Funkar inte med hyrbil, iom att vi är 5st. Det blir trångt, å minibus dyrt. Tack för tipset!

Ah, vi har normalt kört med två bilar när vi varit fem. Så har vi haft den ena som packbil och fått in skidor och allt i den medan den andra varit mer fylld med människor. Grejen är att med Hertz har vi betalat 2000 för en stor bil och 1000 för en liten. Är man 5 pers som delar på 3000 så är det ju ungefär som en enkel bussbiljett per person.

Men som jag sa innan kan ju hyrbilspriserna i Geneve vara betydligt högre, det känner jag inte till

Tjenare!

Jag var i Les Arcs hela förra säsongen.

Buss från Geneve till Bourg S:t Maurice går hur smidigt som helst, och det är knappt 500 meter från busstationen till funicularen så det går bra att gå. När vi väl kommer upp med funicularen tror jag inte att du behöver åka buss alls, centret ligger i det som heter Arc 1600 och det är dit du kommer med funicularen.

Vad ska du åka i för grupp där nere?

Det är antingen dom transfer som gäller.

Hyrbil är holidayautos.se billiga. Men booka geneva airport France. Det är halva priset mot Swiss.

Jag var i Les Arcs med UCPA förra året och tog också Alpskibus från Genève vilket funkade bra. Som redan nämnts är det gångavstånd från busstationen till funiculairens startpunkt. De där bussarna kan ibland vara rätt sena så säkra att ni inte har alltför tight med tid i transfern mellan buss och flyg.

Väl där uppe föreslår jag att ni tar bussen - avgångstiderna brukar vara synkade med när funiculairen kommer.

Man kan gå till centret, antingen längs vägen som är längst att gå eller en genväg via skogen i uppförsbacke vilket dock kan vara svårt att hitta och rätt meckigt med bagage.

Tack för all info.
Så som kontrollbehovsknarkare känner jag att det mesta nu är under kontroll. Hur vi går tillväga... (typiskt att vara reiselajter)

@Grillo: Offpist Telis... UCPA lade denna vecka i Les Arcs. Förra året var det i Argentiere. Hoppas på mer puder å mindre puckel i år :)

@jonte_carver10: OK. Dit resan blir inte pressad, vi hinner inte ut i backen på lördagen ändå :(
Bra att veta att vi ska ha lite marginal på hem resan. Om inte annat får vi väl smälla alla pengar vi har över på taxfree ;)

Senast ändrad:
joebi sa:
Tack för all info.
Så som kontrollbehovsknarkare känner jag att det mesta nu är under kontroll. Hur vi går tillväga... (typiskt att vara reiselajter)

@Grillo: Offpist Telis... UCPA lade denna vecka i Les Arcs. Förra året var det i Argentiere. Hoppas på mer puder å mindre puckel i år :)

@jonte_carver10: OK. Dit resan blir inte pressad, vi hinner inte ut i backen på lördagen ändå :(
Bra att veta att vi ska ha lite marginal på hem resan. Om inte annat får vi väl smälla alla pengar vi har över på taxfree ;)
Aha, Trevligt! Var i Argentiere 2009, och jämfört med det så tror jag nog du får mindre puckel i Les Arcs.

Tillbaka
Topp