Transportera skidor till Italien, Cervinia

sajo

Medlem
HEJ!
Vi är 5 familjer som flyger ner till Italien för skidåkning. SAS tar inte med skidorna på flyget. Är det någon som har en bra idé på hur man kan frakta ner ca 20 par skidor till Italien och hem igen.

Tacksam för alla idéer och förslag.

/Sajo

SAS tar alltså inte med skidorna på flyget, vad har ni då bokat för biljett?

//jens

Hej, vi bokade billiga biljetter redan innan sommaren. När vi för några veckor sedan skulle anmäla att vi hade med skidor så gick det inte.
/Johan

Det finns bara två rimliga lösningar på det här problemet, ring SAS och lägg till extra bagage eller hyr skidor.

Senast ändrad:
Surt. Har inte tips på fraktsätt, men möjligt att det antingen är billigare att hyra eller att några av er vaskar de billiga biljetterna och letar nya biljetter där bagage ingår och tar med skidutrustningen för er alla.

//jens

Slink sa:
Det finns bara två rimliga lösningar på det här problemet, ring SAS och lägg till extra bagage eller hyr skidor.
tror inte det är möjligt. SAS har nya regler sen i våras där skidfrakt behövs bokas och det är gissningsvis det som SAS sagt nej till på detta flyg.

//jens

Det låter ju märkligt - bokade själv med sas för någon vecka sedan och det var inga problem att mejla och få med skidor.

Jag förstår att det är problem att få med skidor till fem familjer, men några skidor borde ju funka att få med.

Annars som Slink skriver - andra kreativa lösningar som är tillräckligt prisvärda är nog svårt att få till.

Tack för svaren. Vi har försökt det mesta med SAS. Köpa till extra bagage, boka nya biljetter(till rimliga priser), boka om, föreslagit att vi kör till Köpenhamn och checkar in skidorna där. Det är fliten gbg till Köpenhamn som är problemet. Vidare går det bra. Ingenting funkar. Vi flyger alla i gänget mycket så till och med de som har guldkort får nej på att ta med skidor.
Jag blir galen.
Någon där ute som åker buss ner samma tid och kan sälja lite plats i bussen för skidor?
/Johan

Vilken tid gäller det? Varifrån? Vart?

I och med att ni är 20 pers så har ni ju en del pengar att röra er med. Både skidor på flyget och att hyra kommer ju att landa någonstans mellan 500 och 1500 kr paret. Med 10 000 - 30 000 kr så går problemet att lösa.

Ett alternativ som kräver tillit. Hyr eller låna en skåpbil eller ett släp och låt antingen någon i sällskapet köra eller bjud någon annan på en gratis transport. Finns säkert folk här som skulle kunna tänka sig att köra om de får en gratis resa och eventuellt något ovanpå det. Glöm inte att kolla id. :)

Säkrare alternativ. Kontakta annars något fraktbolag, typ DHL, och hör vad det kostar att frakta en pall gods till Italien. Gäller bara att ni har någon, t.ex. hotellet, som kan ta emot den och se till att den kommer iväg. Om det inte rent av går att boka avlämning och hämtning på viss tid.

Låter konstigt. Har flugit med SAS till alperna massor av gånger och det har aldrig varit problem att ta med skidor. Det kostar extra, ja. Man måste boka/föranmäla, ja. Men att dom säger nej, det har jag inte hört förut.

EDIT, såg ditt svar att det var GBG-CPH som var problemet. Antar att den är fullbokad då och att det helt enkelt saknas utrymme (liten kärra?).

Senast ändrad:
Skickade hem ett par skidor förra vintern fr Cervinia med UPS. 600kr enkel väg och bara möjligt tack vare italiensk kollega som hjälpte till.

Tror att det blir orimligt dyrt att skicka ner era skidor (och sedan hem), jag hade nog hyrt för att slippa allt stök med frakt.

Skriv ett mail till Nolski och fråga om ni kan få någon mängdrabatt, de är bäst i byn.

sajo sa:
Tack för svaren. Vi har försökt det mesta med SAS. Köpa till extra bagage, boka nya biljetter(till rimliga priser), boka om, föreslagit att vi kör till Köpenhamn och checkar in skidorna där. Det är fliten gbg till Köpenhamn som är problemet. Vidare går det bra. Ingenting funkar. Vi flyger alla i gänget mycket så till och med de som har guldkort får nej på att ta med skidor.
Jag blir galen.
Någon där ute som åker buss ner samma tid och kan sälja lite plats i bussen för skidor?
/Johan
Detta låter sjukt märkligt, men finns det inte plats så finns det inte, det är ju en grej.
Jag flög med SAS för ett par dagar sen, IOM att jag har silverkort så har jag två bagage per automatik. väl på flygplatsen väljer jag 2 stycke bagage, sätter ena taggen på skidbagen och den andra på resväskan.
Jag har alltså aldrig behövt boka någonting i förväg med SAS och det behövde jag inte heller i förrgår när jag flög.
Man behöver alltså inte förboka/föranmäla.

Den enda slutsatsen jag kan dra är att planet är fullt, ni som inte är silver eller guldmedlemmar har således bara ett bagage var. Det får ni lov att använda er skidbag till.

EDIT:
Såg precis kommentaren om att SAS ändrat reglerna i våras och att man behöver förboka specialbagage. Märkligt att jag inte behövde göra det häromdagen.
Hur som haver.
Om jag förstått det rätt så är det resan ner som är problemet?
Isf är nog bästa lösning att en person bokar en ny biljett, direkt från CPH kanske?
Någon i resesällskapet med ett guldmedlemskap bokar en ny biljett från CPH, där uppger hen att bagagen är skidfodral. Det är väl 2x32kg som gäller för guld?
Det bör väl rimligtvis räcka för 10 par skidor ungefär. Köp till extra bagage utöver dessa för resterande skidor, säg 3st á la 295kr.
Hips vips så har du fått med dig alla skidor ner till en kostnad på ett par tusenlappar.
:))

Senast ändrad:
Jag jobbade som guide för ett svenskt resebolag i Italien för 2 säsonger sedan och mina sportlovsgäster kunde inte ta med skidorna på flyget pga att det var ett litet plan en av sträckorna så vi skickade deras skidor med ett fraktbolag, tror det var DHL.

Allt funkade förutom att de hade problem att köra upp skidorna till Staffal i tid så jag fick köra ner och hämta de i Milano.

Mitt tips är att ringa fraktbolagen och prata med dem, ni kanske kan få skidorna till flygplatsen och både hämta och lämna de där, var bara noga med att kolla öppettiderna på flygplatsen.

JAg testade denna site, https://billigtpaket.se/
jag skrev in 190x30x30 cm, 12 kg, bor racka for tva par skidor(?). Kanske optimistiskt.
UPS = 843 SEK enkel resa inkl moms
Dvs typ 843 kr per par skidor fram och tillbaka igen.
(Cervinia har postkod 11021)

Kanske billgare om man packar alla skidorna i ett paket. Ring UPS och kolla.

Senast ändrad:
Hej!
Tack för alla bra förslag. Nu skall jag kontakta fraktbolag och försöka hitta en kreativ lösning. Ny biljett från CPH kan kanske också fungera. Om någon annan där ute har fler bra idéer så ös på.

/Sajo

Alltså SAS är ju en katastrof när det kommer till skidfraktregler. Åkte med KLM för första gången förra året och där skriver de tom uttryckligen ut på sajten att man får byta ut en vanlig väska mot en skidväska så länge den inte överstiger 300cm längd+höjd+bredd. Det kan ju vara ett tips annars att försöka flytta över några personer till ett sådant bolag. Du får ju ta 23 kilo per väska och det rymmer ju minst två par skidor i varje sån väska.

Förresten, kan det vara så att ni bokade innan SAS ändrade reglerna? Isf kunde man ju bråka lite mer med SAS utifrån att de tidigare medgav att man fick ta vad man ville i sin väska så länge man inte överskred viktgränsen

HEJ!
Jag har nu gett upp hoppet om att få ner skidor till Italien.
Känner någon av er till en bra skiduthyrning där man kan hyra bra all-mountin-skidor?

Jag vill hyra något med midja över 100 mm. Jag skulle gärna prova Wölkl 100eight eller något liknande.

Jag har försökt googla men det är svårt att hitta något bra tycker jag.

/SAJO

sajo sa:
HEJ!
Jag har nu gett upp hoppet om att få ner skidor till Italien.
Känner någon av er till en bra skiduthyrning där man kan hyra bra all-mountin-skidor?

Jag vill hyra något med midja över 100 mm. Jag skulle gärna prova Wölkl 100eight eller något liknande.

Jag har försökt googla men det är svårt att hitta något bra tycker jag.

/SAJO
http://www.nolski.it/e/Home.html

Har det mesta även extrem om du vill åka svenskt =)
Ligger mitt i byn under Meuble joli hotell.

Tillbaka
Topp