sajo sa:
Tack för svaren. Vi har försökt det mesta med SAS. Köpa till extra bagage, boka nya biljetter(till rimliga priser), boka om, föreslagit att vi kör till Köpenhamn och checkar in skidorna där. Det är fliten gbg till Köpenhamn som är problemet. Vidare går det bra. Ingenting funkar. Vi flyger alla i gänget mycket så till och med de som har guldkort får nej på att ta med skidor.
Jag blir galen.
Någon där ute som åker buss ner samma tid och kan sälja lite plats i bussen för skidor?
/Johan
Detta låter sjukt märkligt, men finns det inte plats så finns det inte, det är ju en grej.
Jag flög med SAS för ett par dagar sen, IOM att jag har silverkort så har jag två bagage per automatik. väl på flygplatsen väljer jag 2 stycke bagage, sätter ena taggen på skidbagen och den andra på resväskan.
Jag har alltså aldrig behövt boka någonting i förväg med SAS och det behövde jag inte heller i förrgår när jag flög.
Man behöver alltså inte förboka/föranmäla.
Den enda slutsatsen jag kan dra är att planet är fullt, ni som inte är silver eller guldmedlemmar har således bara ett bagage var. Det får ni lov att använda er skidbag till.
EDIT:
Såg precis kommentaren om att SAS ändrat reglerna i våras och att man behöver förboka specialbagage. Märkligt att jag inte behövde göra det häromdagen.
Hur som haver.
Om jag förstått det rätt så är det resan ner som är problemet?
Isf är nog bästa lösning att en person bokar en ny biljett, direkt från CPH kanske?
Någon i resesällskapet med ett guldmedlemskap bokar en ny biljett från CPH, där uppger hen att bagagen är skidfodral. Det är väl 2x32kg som gäller för guld?
Det bör väl rimligtvis räcka för 10 par skidor ungefär. Köp till extra bagage utöver dessa för resterande skidor, säg 3st á la 295kr.
Hips vips så har du fått med dig alla skidor ner till en kostnad på ett par tusenlappar.

)