trasig systemkamera vid begagnat köp?

• Trådstartare Trådstartare flowerpower
  • Start datum Start datum
F

flowerpower

Guest
kommer i veckan troligen köpa en canon eos 550d eller 600d och är rätt bekymrad över om något ska vara trasigt eftersom det ändå är ganska mycket pengar.
Om t.ex. kameran eller något av objektiven är trasigt, vad kan man då göra åt det? eller är det då kört? Inga lär ju ta tillbaka kameran och ge pengarna tillbaka.

Och har inte råd med en ny kamera eftersom det kommer kosta ca 7-8k med linser, minneskort, UV-skydd, stativ osv.

Köp isf av en köpare du kan träffa så du kan prova kameran

om du köper en 550d med "linser", antar att du menar objektiv?, så dega max 3k för body. max. det är en gammal kamera och många 550d har över 50k exponeringar. min hade 60+ när jag sålde den, och då fick jag 3,5k för den. detta var över ett år sedan. mycket har hänt sedan dess.

det var det första.

för det andra, fråga bara om allting funkar med kameran, t.ex. "är det något fel på kameran jag bör veta om, som påverkar funktionen?". är det det, och ni träffas i och gör bytet och skakar hand, så ska det inte vara några problem. vid köp av lös egendom har köparen undersökningsplikten, men om du undersöker kameran och frågar om det är på ett visst sätt, t.ex. om den faktiskt inte har några fel, så måste säljaren vara ärlig. ni kan även skriva ett avtal som säger att vid köpetillfället var kameran i använt men fullt fungerande skick och såldes för x kr tiden x.

stativ kan du få tag på för 2-300kr som duger för en nybörjare, minneskort är asbilligt på ebay och följer nästan alltid med kameran, uv-filter går att pruta med på ett kamerapaket, så om en säljare använder dessa begrepp;
"Uv filter medföljer, stativ medföljer, väska medföljer" så vägra gå upp i pris för det. ett uv-filter ska alltid medfölja till ett objektiv, och en väska brukar följa med kameran gratis. gör den inte det kan du köpa en bra väska för 10dollar inkl. frakt från kina på ebay. samma med minneskortet, om inte ännu billigare.

3k för kamera resten på objektiv. mitt tips är kitobjektiv med is samt en 50mm 1.8 , spara resten av pengarna och använd när du väl är bra på att fota.

Tillbaka
Topp