Travis Rice Banana Hammock

Hur många andra brädor har du? Blir min fråga.

Har provåkt den och i ordentligt med snö( läs minst puder till knäna) är det en riktigt rolig bräda men i allt annat är den rent ut sagt kass då dess form är minst sagt annorlunda. Bara att ta sig över pisten till det mjuka var jobbigt:)

Skulle inte rekommendera dig att köpa brädan såvida du inte kommer ha en hel säsong med enbart puder typ. Tror du kommer få mer nytta av att köpa en annan renodlad bräda, typ park/ pist beroende på vad du åker mest. Skulle tro att din allroundbräda funkar bra i offpisten bara bakmonterabindningarna lite. Men som sagt bara min åsikt.

@Thomsson Ooojjj jävlar!! de där såg ut att flyta fint på pudret :D Har du testat?

@socker jag har redan en allroundbräda jag är nöjd med och är ute efter en renodlad puderbräda då jag ska görta säsong i cham och hoppas på mkt puder ;)

Frågan är om du tittar på renodlade puderbrädor om du inte ska gå all in och satsa på något med pintail:)

Jag körde Hammock förra säsongen på en puderdag. I puder är den helt sjukt bra. Men att ta sig till liften är inte det lättaste ;)

Men skall man en renodlad puderbräda så go for it!

Senast ändrad:
Har inte prövat en springbreak men uppfyller nog samma funktion som en hammock. Funkar bara i puder :P

Bataleon Cameltoe tycker jag verkar najs som faen! Ska vara billigare än andra puderbrädor också.

@thomsson höhö, de verkar ju inte ens vara till salu :P står på hemsidan att board dealers kan donera 500 dollar i utbyte mot en bräda men privatpersoner kan än så långe inte köpa? :P

Jag har inte testat Hammocken men om den är så meckig i pisten som ni som testat den påstår så skulle jag ju rekomendera en taper-bräda precis som krilleee säger. Varför göra det svårt för sig?

Förslag:
Libtech Birdman
Never Summer Summit
Smokin Snowbords Pinner
Venture Odin
Prior Khyber eller Fissile
Rome Notch

Seda finns det ju några swallowtails att fundera över också.

@thomson jaha jag fattade inte att du snackade om olika brädor, jag menade springbreak :)

@Xavier okey, jag är lite kass på termologin här känner jag :P taper-bräda = pin tail alltså?

Taper är när tailen på brädan är smalare än nosen vilket ger mer flyt. Pin-tail var felskrivet av mig tidigare i tråden, det är en longboard-tem och det har ju faktiskt precis varit sommar:) Swallowtail var det jag menade och det innebär att tailen är skuren och ser ut ungefär som en ormtunga. Googla så ser du vad jag menar!

Okey, tack för mkt fin info folk! :D Jag börjar kanske få lite klämm på detta.

Men vad är era erfarenheter med Taper vs. Swallowtail? pros n cons

Jag ska erkänna att jag aldrig åkt en swallowtail men att åka switch med en swallow känns ju....svårt? Inte lätt åka switch med en fet taper heller men det går...typ...

Fördelen med taper är ju grymt flyt i puder utan att du behöver ha en längre bräda en normalt vilket också, i regel, ger en ganska tight sidecut.

Har åkt endel både med taper och swallow.
Bla
Burton fish 160
Rossignol big gun 185

brädorna är nog så långt ifrån man kan komma på rena offpist brädor.

Big gun 185, En av de bästa brädorna jag åkt på i rätt förhållande grymt stabil. ingen rocker
Den passar sig bäst på stora öppna ytor då man behöver fart för att svänga ordentligt. Det leder till att den känns väldigt läskig i skogen då man ofta åker lite för fort. Skulle nog passa riktigt bra för stora öppna linjer med heliski.
Riktigt bra i pist!

Fish 160. Hur bra som helst i tät skog, svänger väldigt snabbt. Långt ifrån den bästa brädan att åka öppna ytor med fladdrar för mycket. Även upplevt att så mycket taper gör att man tappar grepp om det är brant och sämre snö. Men nu snackade vi puder och där är sällan grepp ett problem.

@Xavier okey så grejjen med hammocken är alltså att den är taper åt båda håll och därför svår i pist / bra i swith?

Personligen känns det somm att swith mäjligtheten väger ganska tungt då jag blir jävligt slut i bakre benet vid puderpumpning, detta kanske inte är ett problem med rätt bräda dock?`i vilket fall kan det vara smidigt att ha möjligheten i vissa passager känner jag.

Har aldrig testat hammocken men vågar nog ändå säga att det är den omvända skärningen som gör den otrevlig i hårt underlag.
Leg burn uteblir nog aldrig helt men med en bräda som flyter bra minskar den kraftigt helst vill du ju åka neutralt även i djup snö då är det inte jobbigare än att åka pist.

Big gun var en bra bräda, knäckte min ganska snabbt dock... föregångaren Undertaker ska ha bättre material och samma form. Men ingen av de tillverkas längre vad jag vet.

alternativa Swallows...

Apo Apocalypse
Winterstick
Prior Pow Stick (finns som split)
Voile Swallow (har funnits i 200 :) ) split

inte åkt någon av dom men Apo verkar bra.

Måste ändå säga att jag själv inte riktigt känner behov av en Swallow idag, klarar mig fint med en furberg 173 oavsett hur djup snön är + att den även klarar branta åk, dålig snö och skogsåkning fin fint.
Men visst hade jag kvar min skulle den få rastas då och då vid fina dagar!!!

Furberg är något smalare bak men har även vad man kallar taper om man pratar om skidor, (inte samma sak)
skärningen går inte hela vägen till nosen titta på bilder på brädan så förstår du

Tänkte bara lägga ett gott ord om Venture Odin. Dess form i kombination med rockerprofilen gör den till en nästan magisk kombination mellan stabilitet i mycket höga farter och snabbhet i tight terräng.

saulhudson sa:
@Xavier okey så grejjen med hammocken är alltså att den är taper åt båda håll och därför svår i pist / bra i swith?

Personligen känns det somm att swith mäjligtheten väger ganska tungt då jag blir jävligt slut i bakre benet vid puderpumpning, detta kanske inte är ett problem med rätt bräda dock?`i vilket fall kan det vara smidigt att ha möjligheten i vissa passager känner jag.
Taper är bredare nos än tail. Hammocken har ju omvänd sidecut så både nos och tail är smalare, bredast på mitten. Det gör, elle bör göra kanske jag ska säga, att det är jävligt svårt att få något egentligt kantgrepp, men då har jag heller aldrig åkt på en dylik.

Rear leg burn har jag faktiskt aldrig uplevt på min Libtech Mullet som har ganska rejäl taper men väl på andra brädor men det beror nog mycket på vilken åkstil man har etc.

Xavier sa:
saulhudson sa:

Taper är bredare nos än tail. Hammocken har ju omvänd sidecut så både nos och tail är smalare, bredast på mitten. Det gör, elle bör göra kanske jag ska säga, att det är jävligt svårt att få något egentligt kantgrepp, men då har jag heller aldrig åkt på en dylik.

Rear leg burn har jag faktiskt aldrig uplevt på min Libtech Mullet som har ganska rejäl taper men väl på andra brädor men det beror nog mycket på vilken åkstil man har etc.
Aight, hittar ingen info om mullet, de kanske stutat att tillverkas?
Vilken gillar du bäst av birdman och mullet?

Mullet finns inte längre utan har ersatts med Birdman. Egentligen är det ganska olika brädor men för puder funkar nog båda hur bra som helst.

Jag har bara åkt Mullet.

Sorry, skulle varit tydlig med att Mulleten utgått ur produktion, de första åren var traditionell camber, de senare med rocker.

Birdman är väl en bräda med samma syfte som Mullet fast en ny shape precis som Doughboy säger. Har inte testat Birdman men är väldigt nyfiken. Tror den har en del fördelar gentemot Mullet men den är väldigt dyr dock.

Ja, jag vart väldigt nyfiken på den själv. den sägs ju gå bra på hårt med :)
Men i och med att den har är taper så kan jag alltså köpa en kortare/smidigare bräda och ändå ha bra flyt i pudret?
men om min prio 1 för brädköpet är just puderåk ska jag då köra på så lång som möjligt?
själv är jag ca 1.80 och väger 70

Jag har åkt mycket på Smokin Pinner 162 de senaste vintrarna och är grymt imponerad hur den funkar även i pist. Puderegenskaperna är oklanderliga och i lite tätare skog svänger den snabbare än snabbt.

Jag tycker helt klart att man kan gå ner lite i längd med en taperad bräda. Jag kör vanligtvis brädor runt 170 men tycker att Pinner 162 räcket gott. Jag kan också säga att min första Mullet var en 165 och den gillade jag mycket bättre än sen 172 jag körde säsongen efter, trots att 172 var en längd som jag brukar föredra framför 165.

Saul, vad har du för fotstorlek? Personligen har jag lite svårt med Libtechs brädor då de är ganska breda och jag är småfotad, det är det enda negativa jag kan säga om min Mullet att nosen är så satans bred, tror det är runt 31,2 eller mer så om du inte har pontoner till fötter skulle jag köra på en Birdman 160. Tapern och rocker kommer vara det som ger flytet. Skillnaden i flyt på 160 eller 170 kommer nog inte vara stor för dina 70 kilo utan frågan är mer om 160 skulle vara för mjuk i pisten men det har jag svårt att tro.

Jag har 42/43.. okey tack för värdefull info, känns som jag börjar närma mig ett beslut på en birdman 160 :D
Skulle den nu vara för mjuk för pisten så får det vara, det är ändå en puderbräda jag är ute efter.

saulhudson sa:
Jag har 42/43.. okey tack för värdefull info, känns som jag börjar närma mig ett beslut på en birdman 160 :D
Skulle den nu vara för mjuk för pisten så får det vara, det är ändå en puderbräda jag är ute efter.
Kolla PM från mig :D

Tillbaka
Topp