Tre dagar eller en, hur ska freeride ha det?

tallialli

Aktiv medlem
Man har ju fått en hel del puderlarm till sin
mail, men jag har då aldrig reflekterat över hur formuleringen är.

"Inom tre dygn att kommer 22 cm snö falla under ett dygn i St. Anton am Arlberg på liftsystemets mittpunkt"

Två frågor ställer jag mig själv då; Är det ett dygn av de nästkommande tre som kommer få 22 cm snö och vilket av dygnen är det?

Som jag tolkar det så är det såatt inom de kommande 3 dagarna så kommer det falla 22 cm snö en av dem, vilken är osäkert det kan ju börja tis 18:00 och sluta ons 18:00, dvs sträcka sig över två dagar men ändå vara 24h (ett dygn) ^_^

Men håller med om att formuleringen är lite haltande.

"De kommande tre dagarna förväntas det att falla 22 cm snö under 24 timmar", typ :)

tallialli sa:
Två frågor ställer jag mig själv då; Är det ett dygn av de nästkommande tre som kommer få 22 cm snö och vilket av dygnen är det?
Bra fråga! kanske går det att formulera mailet tydligare. Men så här fungerar det med puderlarmet.

Jag har gjort så att puderlarmet kollar på de tre närmast dagarna eftersom prognoserna är mera tillförlitliga då.

Det räcker med att en av dessa dagar kommer att få en snömängd som överstiger 15 cm för att puderlarmet ska utlösas. Så för att veta mera exakt vilken dag det är (av de tre möjliga) måste du klicka in på länken. Prognoserna ändras flera gånger per dag så därför är det enklare att hänvisa till hemsidan.

Senast ändrad:
Vi funderar nu på att visa totalsumman för de tre dagarna istället för den enskilda dagen som utlöste puderlarmet. Så det blir:

45 cm snö kommer att falla i St. Anton am Arlberg under de närmsta tre dagarna.

@martin-jansson
@tallialli Skulle det vara tydligare?

Det är så jag har tänkt att det har fungerat sen puderlarmet infördes tills imorse då det tydliggjordes för mig här. Så för min del tycker jag att det hade varit mycket bättre och tydligare. Känns även som att man oftast är mer intresserad av hur det dumpar under en tredagarsperiod än under en dag :)
@johan

johan sa:
Vi funderar nu på att visa totalsumman för de tre dagarna istället för den enskilda dagen som utlöste puderlarmet. Så det blir:

45 cm snö kommer att falla i St. Anton am Arlberg under de närmsta tre dagarna.

Skulle det vara tydligare?

tallialli sa:
Det är så jag har tänkt att det har fungerat sen puderlarmet infördes tills imorse då det tydliggjordes för mig här. Så för min del tycker jag att det hade varit mycket bättre och tydligare. Känns även som att man oftast är mer intresserad av hur det dumpar under en tredagarsperiod än under en dag :)
Håller med ^_^

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp