tre tjejer och en sesong i alperna

Tjo, jag och två andra tjejer ska ner till alperna och göra en sesong till vintern, vi tänkte åka ner i november och det blir vår första sesong. Vi jobbar för fullt nu och kommer ha runt 25k att spendera..
Chamonix lutar det mest åt eftersom de finns mkt att göra och har åkt med ucpa:s snowboard offpist där så man kan ju lite bra puder, men vi har också pluggat lite franska så tänkte utnyttja möjligheten att lära sig lite mer. Det har också varit mkt snack om stanton.. Vilket väljer man helst, stanton eller cham?

Vad är bäst att jobba som om man är tre 20åriga tjejer och vill ha ut så många åk-timmar som möjligt? Charlet host/assistant, hotell personal, nanny, skidlärare(snowboard/skid), diskplockare, servitris eller något annat?

Hur skaffar man enklast jobb i cham? Vilka ställen är bäst att jobba på i cham? Var bor man? Gruppboende, någon?

De är kanske många frågor men kanske någon kan svara på något?? :D

Haha, tusen frågor. Jag är också sugen på Chamonix, ensam kille från Helsingborg. Gjorde min första säsong i Whistler, Kanada och är nu sjukt sugen på säsong nummer två! Det jobb som är bäst är servitör/bartender för då får man oftast mat och jobbar nästan bara kvällar. Jag jobbade som diskare och fick två mål om dagen. De flesta jag bodde med/kände jobbade inom mat/bar branschen och vi åkte mycket skidor. Jag hade 151 skiddagar förra säsongen. Hur bra som helst. Dock så har jag aldrig varit i Chamonix så jag kan inte svara på de andra frågorna, bara att ni kan glömma att bli skid/snowboard-lärare för att i Frankrike så är det en tre årig utbildning.

Hello!
Jag är också en20 årig kille som är sugen på en säsong! Har varit inne på både cham, val d\'Isere, Serre Chevalier och zermatt. Egentligen spelar det inte så stor roll. Det viktigaste är att jag kommer iväg.
Hör av er, alexander.gronberg@hotmail.com

joakimh sa:
Haha, tusen frågor. Jag är också sugen på Chamonix, ensam kille från Helsingborg. Gjorde min första säsong i Whistler, Kanada och är nu sjukt sugen på säsong nummer två! Det jobb som är bäst är servitör/bartender för då får man oftast mat och jobbar nästan bara kvällar. Jag jobbade som diskare och fick två mål om dagen. De flesta jag bodde med/kände jobbade inom mat/bar branschen och vi åkte mycket skidor. Jag hade 151 skiddagar förra säsongen. Hur bra som helst. Dock så har jag aldrig varit i Chamonix så jag kan inte svara på de andra frågorna, bara att ni kan glömma att bli skid/snowboard-lärare för att i Frankrike så är det en tre årig utbildning.
Så rätt så rätt. Kan inget annat än instämma kära Joakim.

Jag drar till Verbier för andra sässongen i rad!!

Jobbar som skid/ snowboardinstruktör! jag älskar det, man jobbar dock på dagen men samtidigt så gör jag det bästa jag vet och får samtidigt betalt. Men håller helt klart med joakimh att ett kvälls jobb är helt klart bäst genom att man då kan åka hela dagar. Men som intsuktör har jag ju facktiskt lediga dagar jag med :D

MVH/ Emma

Don´t dropp bombs, dropp cliffs

joakimh sa:
joakimh, skrev du detta till mej innan vi träffades på harrys? isf är de ganska otroligt 8-)

Jag har egentligen ingen erfarenhet från säsongnings, men anser mig ganska insatt i det iaf.

Som jag förstått det så är det betydligt dyrare att Frankrike(Chamonix) och Österrike. Iofs så får du säkert mer betalt på jobb och så också. Någon som kan bekräfta det? :O

Jag åker iaf till St Anton i början i december, åker med min bror och en kompis som säsongade där förra säsongen. Ganska lätt att få jobb som skidlärare, även utan utbildning som jag förstått det. Annars är det jobb på restaurang och hotell som är det vanligaste(uppenbarligen).

/Ante

Tillbaka
Topp