tristess på flygplats osv.

BusMalin

Ny medlem
okej tjejer och killar!

Nu är det såhär att på tisdag åker jag, ensam, till franska alperna, närmare bestämt Val d"Isère... dit snön förhoppningsvis söker sig innom kort! Jag åker härifrån Umeå kl. tio nånting på morgonen och beräknas, med lite flyt när det gäller flyg och buss tider vara i Val. vid 22 nånting på kvällen! Detta gör att jag har några timmars dötid lite här och var, med packning så det räcker! Så, ni vana åkare, vad f-n ska jag hitta på för att få tiden att gå!? Jag har köpt en pocketbok - är det det bästa? Eller? Och vem ska jag få att vakta mina grejer när jag vill köpa nåt på tax-free"n?! Det kanske bara är att glömma tax-free"n?

Tacksam för svar av de som gjort det förr!
/Malla

Jag och min kompis dödade 26 timmar på bryssels flygplats genom att utforska hela stället. Vi gick längs med väggarna på alla terminalerna och kände på alla dörrar. När vi hittade långa ramper stannade vi till och åkte utför dem med våra bagagevagnar några gånger. När vi sett hela flygplatsen ägnade vi resten av tiden med att utveckla trick för våra bagagevagnar. Efter ett tag bemästrade vi konsten att stå på huvudet på en rullande vagn. Att göra en olley har ingen av oss klarat än.
Det roliga vi hade det dygnet berodde nog mest på att vi var två stycken som gjorde det ihop, så du kanske inte har så mycket nytta av min erfarenhet från Bryssel.
Därför lyder mitt tips såhär: En bok du vet är bra och en lättsmält tidskrift som komplement. Är du som jag måste du dessutom tugga på något när du har tråkigt, men det kan du ordna på tax-freen.
Såvitt jag vet har de flesta flygplatser någon form av bagage-deposit, men det kan vara dyrt, så det kanske är bättre att leta upp ett äldre par med ärliga ansikten som kan passa ditt pick och pack när du behöver uträtta ärenden.

Finns ju två jävligt bra grejor att döda tid med och smtidigt aktivera sig själv och sin lekamen.
Hackysack - lite svårt i början men det lossnar efter ett tag. Stort plus - man kan va flera o ha jävligt sköj.
Skateboard - svårt men det är aldrig för sent att börja. Problem - se upp med säkerhetsvakter - kan lacka till ibland.
Det här 2 saker som jag aldrig reser utan iallafall.

Man har ju så roligt som man gör sig - även på flygplatser.

Till att börja med kan jag rekommendera att checka in bagaget fort som zlatan, sen är de tinga problem med att gå runt å shoppa. Skall du handla taxfree har du redan gjort dig av med all packning så det blir ju liksom inget problem.

Har du på tok för lång väntan innan incheckningen börjar - släng in skiten i nån bagagevaktsavdelning så du har fria händer att vara kreativ. Hacke sack och skateboard i all ära, finns även fler alternativ att roa sig med.

1. Ta fram videokameran och kuta runt, spela dum semestrande svensk och tvinga andra stressade resenärer att svara på dumma frågor. Kan lätt skapa starka känslor när frågor om sexuell läggning och tidelag kommer på tapeten.

2. Flygplatsbaren. Det finns ingen flygplats i hela världen med någon form av självaktning som inte har minst en välsorterad bar. Där går det att spendera många sköna timmar i väntan på det som komma skall. Resan går mycket fortare och känns festligare om lagt en god grund med sprit redan från start. Detta är faktiskt min personliga favorit.

Skall du sen häcka transferbuss en lördag till valdisease är det enda lösningen att lägga en korrekt grund på flygplatsen och planet. Bussresan har en tendens att TA TID!

Du sa att du hade köpt en pocketbok.

Det räcker inte!

Om man åker ensam är det nog på sin plats med minst tre stycken dito. Jag och min kompis åkte tidigare i vinter just till Val d"Isere och gjorde slut på två böcker var (bytte bok med varann efter halva veckan). Extra viktigt blir detta om man, som vi var, inte är alltför sugen på att förstöra något av veckan med bakfylla.

Så köp några böcker till i någon pocketshop.

Jag é nog med JCM, blixtsnabb incheckning med efterföljande barbesök är nummer ett och två. Inte så mycket för att sitta och njuta av dina lakritshots. Utan snarare för för att allt blir så mycket roligare, oavsett vad du väljer för efterföljande aktivitet.
Själv har jag en viss försmak för att surfa ledstång på rulltrappor. Något jag alldrig skulle få för mig utan att vara lätt packad.

Lounge säger jag bara. Har du långa väntetider så hör dig för vilka av loungerna på flygplatsen ni har tillgång till.

Antagligen via flygbolaget ni resor med (hör när ni checkar in).
Annars fråga vid informations disken : Beroende på vilka kredit kort ni har med er tex: Diners eller liknande har oftast gratis tillträde till sina egna lounger. Eller om det finns en lounge som ni bara betalar för att komma in på.

Fördelen (även om det kostar 100-140:-) är att allt är gratis (mat, dricka - yes - öl, vin, sprit. Så mycket ni bara orkar)
Dessutom finns det alltid bekväma soffor, tv, tidningar, internet, osv. Det är som en "all inclusive" resa. Mycket skönare än att trängas med alla andra resonärer.

Jag reser mycket själv och vet hur det känns. Köp en korsordstidning.........man fördriver tiden samtidigt som man får träna hjärncellerna. Se till att sträcka på benen! Knata runt lite.
Det finns tid för att fundera över både det ena och det andra.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp