tror BigAir på skidor kommer att "söndra eller Segra"!!

freeride_nu

Aktiv medlem
Det finns två olika, förlåt, tre olika indelningar av hoppare på skidor(det är jag som har gjort indelningen, ni får förlåta min blygsamhet:).

Det är den gamla skolan, killar som hoppar malmbanor, de laddar stort, snyggt, långt och brutalt.
Det är den nya skolan(NewsCool, till kidsen där ute), typ yngreÅrebor och några andra, de laddar grymt, otroligt, bakåt mm, jag vet för jag bevittnade en del av inspelningen till free radicals i Åre för nån säsong sen.
Nåväl, vad jag sentomsider försöker att komma fram till är att de egentligen inte har en susning av en chans. Vadå tänker ni...
Det är ganska solklart efter att ha sett det ohyggliga övertaget de skidåkare som kommer från freestylecenen innehar, utan att nämna några namn så kan jag hänvisa till en tävling i Åre för ett år sedan då det visades upp vad riktig skidhoppning vill säga, med dubbla bakåt och ett par tresextis i ett och samma hopp så hade se andra kunnat gå hem och lägga sig efter första inrunnen. Och då var de ändå grovt bra.

Konklutionen av detta är att det kommer att bli enbart "gamla" freestyle åkare på hoppcenen inom ett par år, i alla fall är det bara de som kommer att vinna. Och de andra, som inte har övat stutsmatta sen de var tre kan sova vidare...

Visst är det härligt med åsiktsfrihet.

Hmmmm.. jag vet inte riktigt att du vet vad du pratar om, visst dom gammla freestyleåkarna är ruggigt bra, det är inte många som klarar av att sätta "tripper-bakåt-1080" det håller jag med om, Men man vinner inga bigjump tävlingar på att göra såna trick, för det första så måste man nästan få in en grab av något slag för att kunna ha någon chans.
Och sen så är det helt andra typer av trick som man gör när man hoppar bigjump än när man hoppar freestyle,
Ta som exempel: Det var väl några år sen i nån bigjump tävling i Åre som Jon Olsson vann med en fakie 720, medans en freestyleåkare gjorde dubbel-bakåt-720... det säger väl allt gissar jag...
//Johan....

Det finns bara två typer; brantåkarna som inte är rädda för NÅT och de som vill bli som brantåkarna.

Övriga semperdoftande kids med skidor som får plats i tennisfordralet vågar ju egentligen inte - så de räknas med automatik ej! Oavsett hur usla namn de hittar på til sina barnsligheter och hur mycket svågerpolitik och klappar på ryggen som praktiseras i den lilla miserabla klubben för inbördes beundran och de som blev valda sist på gympan, hade syslöjd och drömde om att ble en riktig fena på orientering. Lätt va?

/JCM

ojojoj...JCM har ruskig koll på vad som gäller!

jag håller helt och fullt och maximalt med om vad han säger.
en del av dessa s.k. jibbare kan ju knappt åka ner för chocken i idre!!
det är ju åkare som guerlain chicherit, jesper rönnbäck och sverre liliequist som rockar!

oj, vad bittra ni laater. varfoer kaenner ni behov av att klanka paa naagon bara foer att de goer grejer som ni inte fixar. det haer med jibbning aer ju naagot nytt och pga det saa blir det uphypat i media. det kommer saekert naagot nytt om ett tag som ersaetter. men medan det varar saa skall man vael faa lov att goera vad man tycker aer roligt paa berget. om nu "kidsen" vill aaka park saa kan de vael faa goera det. det laemnar ju puder aat de som vill och plats i pisten foer saa kallade eoru-carvers. att maanga av jibbarna sedan aer duktiga storbergs aakare och kan hantera lite slalom, pinnar goer ju inte att de blir saemre aakare foer det. har sjaelv fett med respekt foer killarna som drar paa sina D-spinn 900 men aeven foer dem som saetter de daer 25 meters klipp hoppen. de goer vad de tycker aer kul och goer det bra. vad aer det foeresten foer fel paa att kunna sy i ett par knappar. sysloejd aer en fostrande sysslesaettning. laater naestan som om ni aer saadana lirare som laater morsan tvaetta era klaeder fortfarande. foerlaat. gloemde att man skall vara sympatisk. hoppas ni har kul paa berget.

Ingen kan ens med bästa vilja kalla en stenbeströdd kulle i Gränsen för extremskidåkning. Vad det handlar om har jag ingen lust att lägga ut texten här om men det är betydligt mer än att höftvicka sig ner för en kulle framför några domare. Puckel-Henke må vara en vass skidåkare men nån Pierre Tardivel eller Patrick Vallencant är han knappast och lär inte bli heller.

Att påstå att det är söndagsåkning att köra NM-"kullen" i Riksgränsen känns inte helt rättvist.
Vidare (utan att veta särdeles mycket om Henke) vågar jag påstå att Jon Olsson har en del självdistans i artikeln i åka skidor (nr 1 2001) där han på frågan om vilken skidåkare som är hans favoritåkare svarar Hermann Maier, samt jibbaren Philou Poirer för att han kan många hopp men dessutom är en duktig skidåkare, till skillnad från många andra newscool-jibbers. För övrigt fordrar Jesper Rönnbäcks uttalande i FR1 en del respekt, "ska man göra något, något tufft, så är man ju rädd, oavsett vad det är".
Det ger det ett rätt tunnt intryck när det enda vissa klarar av är att klaga på newscool-kids istället för att beundra deras hopp. Låt dom göra vad de tycker är kul, de åldras dom också..

"Givetvis är freestyle-åkarnas trippla volter betydligt svårare än det vi gör, men dom får inte samma uppmärksamhet eftersom människor som inte är så insatta inte förstår vad dom egentligen gör. Det är för invecklat, och i grund och botten är de gymnaster, medan vi är skidåkare som hoppar lite, det är en stor skillnad." -Jon Olsson

Varför kan ni inte bara njuta av åkningen, om ni är "balla" så låt folk göra sitt och sköt ert eget, stick och gör det ni tycker är roligast, man behöver inte de nyaste laggen och man behöver inte kunna de fetaste hoppen för att ha kul på skidor. Vi håller på att glömma bort det skojiga, det viktigaste, att ha kul.

- Johan Sagström, 15 år, Stockholm, åker skidor 2 veckor om året och älskar det. Lär er njuta för f*n, sluta klaga och bete er som gurus

iHor, jag är grymt impad av kidsen som klockar en Switch Rodeo 720, tro inget annat. Kan också säga att jag nog njuter mer av skidåkning än dom flesta på den här jorden. Men jag tycker att hela jibbingprylen börjar mer och mer likna snowboardscenen i början/mitten på 90-talet där njutningen kom i andra hand och attityden i första. Tycker bara att det skulle vara så jäkla trist om (skid)friåkningen gick samma väg när den äntligen fått ett välförtjänt lyft med nya skidor och erkännande från media. Dom flesta jibbers njuter nog av sin åkning men det verkar finnas alltför många som bara kliver på attitydtåget för att haka på den senaste trenden.

Fast ett par sjyssta stenhårda 220 störtloppslagg i offpisten kommer ALLTID att vara coolare än ett par 177 twintip.

henrik winstedt är 18! år och vann NM före kaj zachrisson som är rankad 2:a i världen!!! så klanka inte ner på den prestationen.

bigair är trots allt en ny sport men om säg 5 år så kan de säkert sätta lika avancerade hopp som freestylarna. är inte freestyle dessutom en ganska död sport där man alltid gör samma trick. de kör på 1m(??) skidor utan stavar och i ramper som INTE är av snö så jag vet inte hur mycket det har med skidåkning att göra men visst f-n är de duktiga så in i h-e.

När man råkar springa på gamla diskussioner på nätet får det en att fundera...

ni e så jäval dumma, d e en helt anna stil d han snackar om, åpka fram till en liten ramp flyga rakt upp med rak kropp, med en tajt tävlingfrekt på, de fa itne freestyle, de e gymnastik på plankor

andreas n > Är det nån som är dum så är det du. Du har ju inte ens kunnat lära dig svenska. Pucko!

Missförstånd 2k? Men det var ju ett par år sedan också, då var det ju lite anourlunda.

freestyle kommer att förbli freestyle, men new school blir nog snart old school. Nu kommer säkert någon jävel att säga att det inte går att utveckla dagens stil osv. Till er kan jag bara säga; Ha ett bra liv, räkna inte med att bli äldre!

Det har nu gatt nastan 3 ar sedan denna trad startades.

"Konklutionen av detta är att det kommer att bli enbart
"gamla" freestyle åkare på hoppcenen inom ett PAR år
, i alla fall är det bara de som kommer att vinna. Och de
andra, som inte har övat stutsmatta sen de var tre kan
sova vidare..." - Freeride.nu

Det kan ju nu konstateras att han hade fel, sa nu lagger
vi ner traden.

.

Snackar ni om mig eller? jag heter ju BigAir på freeride :S

Visst snurrar de som stollar... men inte fan kan åka på ett räcke åka någon slags pipe eller göra de enklaste av NS tricken...

Tro nu inte att jag föraktar brantåkare för det var med det jag började och fortfarande det jag älskar mest inom åkningen. Men en dag i parken kan vara så helvetes mycket roligare... faktiskt...
Och om vi ska mötas halvvägs så tycker iaf jag att Henrik Windstedt är världens (!) bästa friåkaren med tanke på att han behärskar ALLA grenar GRYMT BRA!
Stora applåder för vår svenske NS/extremåkare
Sen är ju sverre häftigast ;)

d låter som du vill få fram nå vettigt men klockan e mkt o ja fattar inte va du snackar om.hehe.....

Helt fel, man är inte bättre för att man är känd. Man blir bättre av att träna å tränar man nog mycke å vågar göra trix så blir man bättre än dom som är bäst just nu. Så övar man mer än alla andra å vågar mer så vinner man.

lol de va ju iallafall inte som snubben trodde, oldschool har ingen stil, det e stilen som gäller nu för tiden

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp