Trött på alla som är "Stoked"

eenetjarn

Medlem
Tjao freeride
Börjar bli sjukt less på alla (småbarn) som säger "fett stokad" eller "sjuuuukt stoked"... Vet de ens vad det betyder mer exakt? :S Jag menar varför inte bara säga "grymt taggad" eller "sjuuuukts taggad!!!" istället för stoked, låter riktigt patetiskt... (i mina öron(jag är ingen parksnubbe* eller jibber överhuvudtaget). Kanske lite dumt att ta upp detta på freeride där alla säkert är stokade...

Om man inte är svensk så har jag inget emot att någon säger stoked... (pratar engelska)

Är jag ensam på freeride om detta elller?

mvh Eddmaan (fett taggad (inte stoked) på era replys...)

Haters (p12er) please GTFO

Senast ändrad:
SOOOO GOD DAMN STOKED MAAN.

Stör mig förövrigt på folk som säger Snowboard, alla vet ju att det heter Snöbräda på svenska. Om man inte är Iranie så har jag inget emot att någon säger Snowboard

håller verkligen med! bara för att alla pro's säger så, så gör alla p12 osv de me! de vet ju fan inte ens vad det betyder! Sedan att alla pro's gör de me i brist på ordföråd är bara tragiskt.....

Men Edvin, Stoke är ju det ultimata! Att var stoked (stokad på svenska), att känna stoket i magen då man gör det och sedan få efter-stokningen då man har gjort det. Vad det än var som man gjorde så var det grymt, eftersom det var så mycket stoke inblandat. Taggad kan man självklart vara också, men stoke är något annat. Lite mer awesome helt enkelt.

Dock gillar jag inte heller p12 och andra som säger det och inte ritkigt vet. Särskilt folk som inte håller på med skidåkning eller något liknande.

Det är kanske så att du aldrig varit stokad? ;)

Stoked kan översättas till Exalterad eller Mållös ungefär. Det är ett bra ord som beskriver en känsla som det inte finns något bra ord för på svenska. Varför ska vi då inte använda oss av ett ord som är anpassat för situationen? vore ju bara konstigt att säga "Jag är superexalterad på åket jag nyss hade" istället för typ "sjukt stokad på åket jag nyss hade". I mina öron låter det iallfall bättre.

Men alla är vi olika och har olika åsikter, och det är ju bra för tänk vad tråkigt om vi alla tyckte och tänkte likadant... nä den världen hade jag då inte velat leva i.

GOS sa:
Men Edvin, Stoke är ju det ultimata! Att var stoked (stokad på svenska), att känna stoket i magen då man gör det och sedan få efter-stokningen då man har gjort det. Vad det än var som man gjorde så var det grymt, eftersom det var så mycket stoke inblandat. Taggad kan man självklart vara också, men stoke är något annat. Lite mer awesome helt enkelt.

Dock gillar jag inte heller p12 och andra som säger det och inte ritkigt vet. Särskilt folk som inte håller på med skidåkning eller något liknande.

True story! Plus att det är väll kul när det byggs en språkkultur kring skidåkning/snowboardåkning. Tänk att man åker med någon från Frankrike, så säger man att man är sjukt stoked då vet han precis hur man känner. Så säger han detsamma och allt slutar i ett enda stort skidsnowboardkramkalas

Senast ändrad:
GOS sa:

Tror inte att det där är den enda tolkningen av stoked/stokad ingen aning vad som är den korrekta heller (om det nu finns någon) men jag tror att det finns bättre ord för det du beskriver (iaf i vardagliga sverige). Äre adrenalin man känner eller vad? Kanske pirrar det lite i magen xD

Att jag aldrigt varit stokad må hända men eftersom jag inte riktigt vet vad stokad syftar på så, who knows...

FabbeH sa:
GOS sa:

True story! Plus att det är väll kul när det byggs en språkkultur kring skidåkning/snowboardåkning. Tänk att man åker med någon från Frankrike, så säger man att man är sjukt stoked då vet han precis hur man känner. Så säger han detsamma och allt slutar i ett enda stort skidsnowboardkramkalas
Jo du har 1 poäng!

GOS sa:
Särskilt folk som inte håller på med skidåkning eller något liknande.
Har jag bara fått för mej att "stoked" är ett engelskt ord som vi snattat? Eller är det ett engelskt "skidslang"?
Icke skulle jag tro att någon skidåkare skulle hittat på det?

Vad vet jag, som jag brukar säga.

Senast ändrad:
Felixus sa:
GOS sa:
Särskilt folk som inte håller på med skidåkning eller något liknande.
Har jag bara fått för mej att "stoked" är ett engelskt ord som vi snattat? Eller är det ett engelskt "skidslang"?
Icke skulle jag tro att någon skidåkare skulle hittat på det?

Vad vet jag, som jag brukar säga.
Kommer från skateboard från början tror jag..

jeppenator sa:
Stoked kan översättas till Exalterad eller Mållös ungefär. Det är ett bra ord som beskriver en känsla som det inte finns något bra ord för på svenska. Varför ska vi då inte använda oss av ett ord som är anpassat för situationen? vore ju bara konstigt att säga "Jag är superexalterad på åket jag nyss hade" istället för typ "sjukt stokad på åket jag nyss hade". I mina öron låter det iallfall bättre.

Men alla är vi olika och har olika åsikter, och det är ju bra för tänk vad tråkigt om vi alla tyckte och tänkte likadant... nä den världen hade jag då inte velat leva i.
Jeppenator for president!

jeppenator sa:

Sjukt exalterad på åket jag nyss hade.
Sjukt stokad på åket jag nyss hade.

Tycker det första låter svenskt och helt korrekt av hur ni förklarar stoke/ad/ed. Däremot blir din mening i mina öron väldigt konstig, alltså den första.

vad är grejen med alla hat trådar haha?

Stoked, psyched, peppad, taggad, (upphetsad lol) osv.

Men ja vi har snott det ordet av britterna eller amerikanarna.

jag håller med:) Finns många ord man kan reta sig på, bland annat "stoked":)
Ibland, eller iaf förut, överraskade jag mig själv med att använda vissa ord, både på engelska och på svenska överdrivet mycket så nu brukar jag tänka på att använda ett varierat ordföråt. Tycker det är så tråkigt/ jobbigt att umgås med någon som använder sig av samma ord hela tiden. Vissa ord för att dom fått en slags "cool-stämpel" så då är det coolt att säga så även om det inte riktigt passar in i sittuationen. Så länge det används rätt och för att man verkligen menar det så är det inge fel:)

vafan e felet. ska man säga alla ord på svenska nu som man tidigare sagt på engelska? Patetisk åsikt där... tänk dig själv hur många ord man använder på engelska när man har en svensk konversation..

cork9 sa:
vafan e felet. ska man säga alla ord på svenska nu som man tidigare sagt på engelska? Patetisk åsikt där... tänk dig själv hur många ord man använder på engelska när man har en svensk konversation..
Har jag påstått det?? ifall du syftar på ngn speciell så får du gärna citera..

eddmaan sa:
Tjao freeride
Börjar bli sjukt less på alla (småbarn) som säger "fett stokad" eller "sjuuuukt stoked"... Vet de ens vad det betyder mer exakt? :S Jag menar varför inte bara säga "grymt taggad" eller "sjuuuukts taggad!!!" istället för stoked, låter riktigt patetiskt... (i mina öron(jag är ingen praksnubbe eller jibber överhuvudtaget). Kanske lite dumt att ta upp detta på freeride där alla säkert är stokade...

Om man inte är svensk så har jag inget emot att någon säger stoked...

Är jag ensam på freeride om detta elller?

mvh Eddmaan (fett taggad (inte stoked) på era replys...
Sjukt taggad är definitivt inte ett bättre alternativ med tanke på att taggad har en annan betydelse än vad stoked har.

Med tanke på att taggad numera även kan förknippas med fototaggning så bör detta ord helt och hållet undvikas. Peppad är därför ett alternativ till taggad. Tycker att ordet entusiastisk kan användas istället då detta ord beskriver känslan av att vara stoked mer än vad ordet taggad gör. Eller det engelska ordet amped fast då blir det svengelska igen i meningarna.:)
Självklart kan olika förstärkelse ord sättas framför så som :sjukt entusiaskisk, fett entusiastisk

Vet att även äldre barn samt vuxna gärna använder sig av det utländska adjektivet stoked, speciellt surferdudes.

Senast ändrad:
Men om du nu är så trött? Varför går du då inte bara och lägger dig, kanske du blir pigg om du sover lite. Märkliga mänskor kan vara.

eddmaan sa:
cork9 sa:
Har jag påstått det?? ifall du syftar på ngn speciell så får du gärna citera..
haha sammhället fungerar ju så, som en trend. Man kan ju inte börja grina över att folk köper massa produkter som dom inte vet vad det egentligen är efter att nått stort företag sagt att de är bra, eller hur? så funkar det med ord och allting. Lyssna inte på barnen om du blir så less

Jag är p18 och använder mig av ordet stoked.
Jag vet även vad det betyder.

argument-invalid.jpg

Att man ens orkar bry sig.

Bli stokad och njut av livet lite.. Sa kanske polletten ramlar ner.

Senast ändrad:
om jag säger steeze och stoked så vet jag att jag får ligga med småpojkar. så varför inte..? jag tjänar ju fan på det

Tillbaka
Topp