Trött på OS-fiaskot!

Blidee

Medlem
Trött på OS-fiaskot!
Tja, börjat tröttna på det här OS-fiaskot nu! Vi har inga bra idrottsmän/kvinnor som har något att ge i stora sammanhang när det gäller sommargrenar längre. Snart har vi väl inga kvar i vintergrenar heller, Anja lägger väl ner snart, byggmark blir väl kvar ett tag till iofs.

Jag tkr att man borde, för sveriges skull ;), införa en ny gren i vinter-OS. Nämligen extreme skidåkning! OS hade ite bara blivit roligare att titta på, vi hade även haft en chans att kamma hem ett guld, tänker nu närmast på henke winstedt, men även Sverre och Kaj. som skulle också kunna göra X-games (eller liknande) till en del av OS, då kunde Jon Olsson få visa upp sig lite också.

jag tror iofs inte att det kommer att hända men tkr ändå att det hade varit kul :)

Trött på OS-fiaskot!
ja tycker inte att vi ska inför extreme skidåkning i OS. de skulle inte bli riktigt samma grej då om de blev en "RIKTIG" sport....
de skulle va ett specielltt mått på hoppen osvosv, freestyle är ju redan med i os de räcker väl.

Trött på OS-fiaskot!
Skulle ju vara najs!:. men samtidigt känner jag att vi vill ha vårat "eget os" x-games.. :P fast sporten skulle ju verkligen få den uppmärksamhet som den förtjänar om den kom med i OS :)

Trött på OS-fiaskot!
jag tycker inte att sporten ska få mer uppmärksamhet de e ju coolare me undergroounnd sporter isch å usch för typ fotboll som varenda unge ska spela hela tiden

Trött på OS-fiaskot!
Det är väll ändå inte upp till Sverige att ta ut OS-grenarna?
Och sen så spelar det ju ingen roll om det tas ut nya grenar till vinter-OS när det går dåligt för Sverige i sommar-OS

Men det vore grymt roligt om extreme-skidåkning kom med i OS. för att få den uppmärkasheten dom den faktiskt förtjänar!

Trött på OS-fiaskot!
OS är skit, newschoolåkning ska inte sabbas av att vara med i OS, titti har också rätt, inget kul att hålla på om det blir lika stort som fotboll..........

Trött på OS-fiaskot!
Hehe en liten grej när du tycker våra idrottsmän är så dåliga. Du kan inte bättre själv. Var stolt att ens vi har några som kvalificerar sig till OS. Och fyfan de är ju underbart när ett litet land som sverige tar medalj.

Och ja halfpipe skidor vill ju ta sig in i skidor. Och man ska aldrig ge upp hoppet för det.

Halfpipe snowboard kom först med 23 dagar innan OS i turin startade.

Trött på OS-fiaskot!
tittti540 sa:
jag tycker inte att sporten ska få mer uppmärksamhet de e ju coolare me undergroounnd sporter isch å usch för typ fotboll som varenda unge ska spela hela tiden
Varför inte ?
Jag tycker själv att det borde få mkt mkt mera uppmärksamhet, OS skulle inte vara fel.
Fler folk skulle få upp ögonen för sporten, Fler anläggningar skulle säkert kunna tänka sig att bygga sig en egen park om det kom in i mera av sporten media villsäga.
Som de flesta nu hört någongång, Desstufler desstu bättre?

In med Jibbing i OS !
/g

Senast ändrad:
Trött på OS-fiaskot!
Jo lite trist allt, men vafan har ni sett Jörgen Persson?? 42 bast och är nu i semifinal i bordtennis! Lite synd att han ska möta världsettan bara.

Trött på OS-fiaskot!
ni som tycker att skidåkning ska vara underground är ganska trångsynta tycker jag...
visst det kanske känns lite coolare att åka om få gör det och man sticker ut mer. men om sporten blir mer "officiell" börjar ju de RIKTIGA pengarna rulla in.
Sjukt mycket fetare parker, fler parker och mer välgjorda parker. vi kommer matas med ännu mer och bättre filmer, vi kommer kunna följa varje tävling på tv.n. det kommer visas sammandrag på typ sporten osv.

men som sagt, det lär ju inte hända. inte på väldigt lång tid iaf

Trött på OS-fiaskot!
Tråden är postad i fel forum och dessutom vill du ha medaljer åk dit och ta dem själv! Förbannade j*vla sofftyckare sitter och dömer ut idrottsmäns prestationer. Du missar att det är inte VI som tar medaljer utan individer som råkar ha samma medborgarskap som oss, eller inte. Som sagt vill du ha medaljer åk dit och skaffa egna eller var tyst! Nej lägg ner OS istället , totalt meningslöst dravel som helt har förlorat sin poäng, nu är det bara pengar, speciellt från IOK/SOK:s sida, hur kan man ha "gulmåsen" som sponsor t ex?

Trött på OS-fiaskot!
Med tanke på att sverige har en befolkning mellan 9-10 miljoner människor så är chansen jävligt liten att en svensk blir född till os-guldtagare. Jag håller med om att man borde införa mera extreminriktade grenar i vinter-os, då hade jag verkligen följt det!

Trött på OS-fiaskot!
Jag tycker skidåkningen är bra som den är: 80% av åkarna i pisten så man får parken/ offpisten lite för sig själv^^. Om extremskidåkning kom på bred front skulle ju berget bli överfullt med söndagsåkare.

För övrigt så var OS 2004 ett topp-år..... Det här är Sveriges riktigta nivå.

Trött på OS-fiaskot!
J-rockner sa:
Hehe en liten grej när du tycker våra idrottsmän är så dåliga. Du kan inte bättre själv. Var stolt att ens vi har några som kvalificerar sig till OS. Och fyfan de är ju underbart när ett litet land som sverige tar medalj.

Och ja halfpipe skidor vill ju ta sig in i skidor. Och man ska aldrig ge upp hoppet för det.

balanselius sa:
Tråden är postad i fel forum och dessutom vill du ha medaljer åk dit och ta dem själv! Förbannade j*vla sofftyckare sitter och dömer ut idrottsmäns prestationer. Du missar att det är inte VI som tar medaljer utan individer som råkar ha samma medborgarskap som oss, eller inte. Som sagt vill du ha medaljer åk dit och skaffa egna eller var tyst! Nej lägg ner OS istället , totalt meningslöst dravel som helt har förlorat sin poäng, nu är det bara pengar, speciellt från IOK/SOK:s sida, hur kan man ha "gulmåsen" som sponsor t ex?
Har jag nånsin sagt att jag kan göra det bättre själv? Jag hatar när folk andvänder det som argument, det går inte ens att jämnföra. Visst dom är jätteduktiga som tar sig till OS. Men dom är ju för fan professionella idrottsmän/kvinnor så det går inte att jämnföra, i detta fallet, mig.

Sverige har förövrigt varit VÄLDIGT bra i OS-sammanhang tidigare år så nog ska vi vara nöjda men det hör ju inte till saken. Jag snackade om iår, och det kan väl ingen säga att vi har lyckats iår?

Trött på OS-fiaskot!
Chamo_Blide sa:
J-rockner sa:

balanselius sa:
Har jag nånsin sagt att jag kan göra det bättre själv? Jag hatar när folk andvänder det som argument, det går inte ens att jämnföra. Visst dom är jätteduktiga som tar sig till OS. Men dom är ju för fan professionella idrottsmän/kvinnor så det går inte att jämnföra, i detta fallet, mig.

Sverige har förövrigt varit VÄLDIGT bra i OS-sammanhang tidigare år så nog ska vi vara nöjda men det hör ju inte till saken. Jag snackade om iår, och det kan väl ingen säga att vi har lyckats iår?
Sverige kan ju inte vara bästa i varje OS, det där går ju lite upp och ner!
BTW: tyckar att extrem skidåkning inte har ett dugg med OS att göra, om dom skulle införa det så skulle ju i stort sett varenda människa hålla på med det, och då är det ju inget spec med extrem skidåkning!

Trött på OS-fiaskot!
Tycker inte att vi ska införa våra fina extremsporter i OS. framförallt därför att de till mestadels är bedömningssporter. Om någon sätter upp en norm och skriver ner i en regelbok vad som är snyggt och vad som är fult, vad som är stil och vad som inte är det, så kommer vi få ett fucking jäkla tunnelseende i sporten och utvecklingen kommer bli fett tråkig. Visst, kanske kommer pusha skidåkarna o brädåkarna till att snurra fler varv åt alla möjliga håll o kanter, men stilen kommer bli fastsvetsad på väggen och omöjlig att utveckla. Jämför liksom med gymnastik, simhopp, konståkning etc. Stelt och enformigt. Visst, dom gör otroliga saker med sina kroppar, men ser man 50 snubbar göra samma jävla volt i varenda nummer så tröttnar man as hell!
Dessutom, om det blir ännu mer prestige o pengar i extremsporter kommer snart barn pushas hårt som fan att börja när dom typ e fyra år, innan dom ens har nåt väl, á la gymnastik, och vart tar glädjen vägen då när idrotten blir obligatorisk i ens liv? Och då missarm an fan hela grejen med det vi här på freeride sysslar med! Vi åker fan inte för att bli bäst i världen och få tugga på guldmedaljer, vi åker för att det är det ballaste vi vet och låt det förbli så!!!

Summan av kardemumman, jag håller med titti ;D

Trött på OS-fiaskot!
RCroy sa:
Tycker inte att vi ska införa våra fina extremsporter i OS. framförallt därför att de till mestadels är bedömningssporter. Om någon sätter upp en norm och skriver ner i en regelbok vad som är snyggt och vad som är fult, vad som är stil och vad som inte är det, så kommer vi få ett fucking jäkla tunnelseende i sporten och utvecklingen kommer bli fett tråkig. Visst, kanske kommer pusha skidåkarna o brädåkarna till att snurra fler varv åt alla möjliga håll o kanter, men stilen kommer bli fastsvetsad på väggen och omöjlig att utveckla. Jämför liksom med gymnastik, simhopp, konståkning etc. Stelt och enformigt. Visst, dom gör otroliga saker med sina kroppar, men ser man 50 snubbar göra samma jävla volt i varenda nummer så tröttnar man as hell!
Dessutom, om det blir ännu mer prestige o pengar i extremsporter kommer snart barn pushas hårt som fan att börja när dom typ e fyra år, innan dom ens har nåt väl, á la gymnastik, och vart tar glädjen vägen då när idrotten blir obligatorisk i ens liv? Och då missarm an fan hela grejen med det vi här på freeride sysslar med! Vi åker fan inte för att bli bäst i världen och få tugga på guldmedaljer, vi åker för att det är det ballaste vi vet och låt det förbli så!!!

jag kan hålla med om det på ett sätt. Men om det nu hade funnits extreme skidåkning i OS så borde dom ju inte skriva någon regelbok. Tvälingarna borde ju dömmas som alla andra tävlingar inom sporten.

Trött på OS-fiaskot!
Jag förstår inte hur man kan se det som ett fiasko, Sverige är inte bättre än såhär. Den enda som egentligen inte lyckades är Stefan Holm och lite snöpligt Susanna Kallur då. I Aten tog vi 4 guld om jag minns rätt och 3 av dessa togs i friidrott, därför är förväntningarna på friidrottarna enorma, trots att förutsättningarna är totalt annorlunda nu än för fyra år sedan. Christian Olsson tog ett guld, han finns inte med i år. Carolina Klüft har bytt gren och där är hon inte överlägsen som i sjukamp, inte ens top 5. Stefan Holm däremot, han hade kunnat vinna, men det höll inte, det händer. Så att tro att svensk idrott är världsledande inom vissa grenar för att det togs guld för fyra år sedan är bara ologiskt.

Trött på OS-fiaskot!
Ja, det är just detta som har lurat hela svenska folket. Just därför ser man det som ett fiasko för, vi har blivit bortskämda. Och som jag, som tillhör den lite yngre generationen, iaf här på freeride, har kanske vant mig vid att sverige är ganska bra på sport. Vi hade ganska många bra i friidrott, som du sa, vi va överlägsna i handboll, men det va dom ju tvungna att sabba genom att hålla kvar dom gamla lirarna tills dom började gå med käpp innan dom tog in några yngre talanger. Fotbollen är inte heller vad den varit, volleyboll har vi också varit hyfsade på.

Därför kan man luras att tycka att OS har varit ett fiasko. Sen så talar ju statistiken för sig själv, vi ligger sist i medaljstriden.

Trött på OS-fiaskot!
Chamo_Blide sa:
RCroy sa:

jag kan hålla med om det på ett sätt. Men om det nu hade funnits extreme skidåkning i OS så borde dom ju inte skriva någon regelbok. Tvälingarna borde ju dömmas som alla andra tävlingar inom sporten.
Det är ju det som är grejen, det skulle inte tillåtas i OS, and still, mer pengar, mera press, mindre glädje! Keep it the way it is!

Trött på OS-fiaskot!
sant det du säger, antagligen hade OS sabbat sporten. OS är alldeles för uppstyrt för att man ska kunna uppskatta extreme sporter ordentligt. Är nog bäst att hålla kvar det som det är, åk för glädjen!

Men jag vill ändå slå ett slag för friheten! (kylshing värre ;) ) Friheten att diskutera, that is. Detta är ett forum, forum finns till för att man ska diskutera och då ska ingen komma och tala om vad man får diskutera och inte diskutera, så länge som man håller sig till ämnet.

over and out

Trött på OS-fiaskot!
egentligen, extrema sporter som bmx (visserligen lopptävling i en bana) var för första gången med i år, och imorse såg jag downhill cykel.. varför skulle inte ännu fler extrem sporter få vara med i OS, enda som egentligen krävs är ett gemensamt tävlingssätt..

Trött på OS-fiaskot!
Du har nästan rätt, Chamo_Blide. Vi ligger 56:a i medaljstriden. Det beror mycket på att vi inte har något guld. "Stora" nationer som Bahrein och Panama ligger före oss för att de fått en guldmedalj. Det är synd att inte alla våra 4:e platser räknas.
Visst är det härligt att OS finns. Då får vi "individuella" idrottare se individuella sporter och media är inte ockuperat av fotboll och ishockey. Om de individuella idrotterna fick mer mediautrymme och stöd så skulle vi också ha större chans på medaljer i OS.
Kanske om 4 år? Hoppas!

Trött på OS-fiaskot!
Visst, det skulle funka att ta med extremsporter i OS, men frågan är om vi VILL det egentligen? Vet att det börjar bli lite offtopic kanske, men det är ju ganska intressant...

Och visst Chamo_Blide, diskutera på, jag bara argumenterade för min åsikt :)

Trött på OS-fiaskot!
RCroy sa:
Visst, det skulle funka att ta med extremsporter i OS, men frågan är om vi VILL det egentligen? Vet att det börjar bli lite offtopic kanske, men det är ju ganska intressant...

Och visst Chamo_Blide, diskutera på, jag bara argumenterade för min åsikt :)
hehe, jo det är ju sant. Jag tänkte mest i medaljbanor när jag skrev inlägget. OS skulle ju faktiskt också kunna ta lite av det extrema från sporten.

Ja, och det var ett väldigt bra argument :)

Tillbaka
Topp