Trött på skidor, blades? (Chamonix)

agnesvettu

Ny medlem
Jag är en relativt duktig skidåkare och gör säsong i Chamonix, men jag har tröttnat lite på skidåkningen och är sugen på att börja åka blades istället. Mina kunskaper om blades är ganska begränsade och jag skulle behöva lite hjälp. Jag funderar på ett par K2-blades men har även tittat lite på Rossignols blades. Hur stor är egentligen skillnaden mellan olika bladesmärken?

Har kollat på dessa, är de bra?

http://www.skiboards.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=581
http://www.skiboards.com/index.php?main_page=product_info&products_id=245

Jag är 165 cm lång och väger runt 60 kg, jag åker aggressivt och tar hela tiden min åkning till nya nivåer i offpisten, så jag vill ha ett par blades som fungerar på hela berget men är lite mer åt offpisthållet. Helst av allt vill jag ha blades med rocker, men har inte hittat några.

Har även kollat lite på olika bindningar och undrar om det är bättre med sk. "clip-bindningar" eller om man ska montera vanliga bindningar på bladesen. Känns som att clipsen är bättre om man ska åka offpist eftersom de inte löser ut över huvud taget. Åsikter?

Jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Tack på förhand /Agnes

agnesrembe sa:
Jag är en relativt duktig skidåkare och gör säsong i Chamonix, men jag har tröttnat lite på skidåkningen och är sugen på att börja åka blades istället. Mina kunskaper om blades är ganska begränsade och jag skulle behöva lite hjälp. Jag funderar på ett par K2-blades men har även tittat lite på Rossignols blades. Hur stor är egentligen skillnaden mellan olika bladesmärken?

Har kollat på dessa, är de bra?

http://www.skiboards.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=581
http://www.skiboards.com/index.php?main_page=product_info&products_id=245

Jag är 165 cm lång och väger runt 60 kg, jag åker aggressivt och tar hela tiden min åkning till nya nivåer i offpisten, så jag vill ha ett par blades som fungerar på hela berget men är lite mer åt offpisthållet. Helst av allt vill jag ha blades med rocker, men har inte hittat några.

Har även kollat lite på olika bindningar och undrar om det är bättre med sk. "clip-bindningar" eller om man ska montera vanliga bindningar på bladesen. Känns som att clipsen är bättre om man ska åka offpist eftersom de inte löser ut över huvud taget. Åsikter?

Jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Tack på förhand /Agnes
Säger tre ord: BÖRJA ÅK SNOWBOARD!!!!!

Jag har i och för sig aldrig åkt blades, antingen för att jag är tillräckligt klok för att hålla mig undan eller kanske för att jag är för feg. Jag har dock svårt att tro att du med ett par 88cm "Fattys" på fötterna klarar av att utnyttja Chamonix off-pist åkning och överhuvud taget lyckas hålla dig ovanför stenarna. Jag åker själv skidor men köpte till denna säsongen begagnade telemark, det är roligt att pröva på lite nytt och utvecklas.

Ingen storre skillnad mellan snowblades och skijibbers utan stavar.

Men all 'glisse' ar bra, som kloka manniskor sager.

Chamonix+snowblades+aggressivt+ta min akning till nya nivaer fick mig att skratta. Tack.

Jag gillar skarpt den här läsningen. Allt för få skidåkare vågar ta steget att börja med blades, men det är ett nödväntig steg för att kunna utvecklas till en komplett åkare!

När det gäller skidorna så är ju rossignolen sjukligt långa..du vill ju inte riskera att folk tror att du är en skidåkare med korta skidor bara.
Jag skulle rekomendera de här:
http://www.skiboards.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=265

det är en grymma blades och jag tror att det skulle kunna bli jobbigt att komma runt ordentligt i svängarna om du kör med mycket längre, eftersom du bara väger 60 kg. Det krävs ändå en hel del kraft för att ta svängarna perfekt.Dessutom får du ju med ett par stavar som, håll i hatten nu, både matchar bladsen och har den s.k. teleskopfunktionen. Kan det bli bättre?

När det gäller bindning så får du ju med \"clip-bindning\", men jag tycker att du ska ta det ett steg längre. Jag rekomenderar en randoné bindning! Kanske låter onödigt men det finns en rad anledningar till varför det är att föredra:

Nr1: Om du fixar stighudar till bladsen så behöver du ju inte något liftkort.
nr2: Randonnéebindningarna är ofta betydligt lättare än utförsbindningar, så du kan alltid bära med dig dina blades.
Nr3: Du behöver aldrig någonsin ta av dig bladsen, då de funkar som längdskidor.

Intressant också att du tar upp blades med rocker. Som du upptäckt så existerar ju inte det, men det finns en väldigt bra anledning till det.

När blades åks i off-pisten är grundidén lite annorlunda. Då man använder vanliga skidor så vill man ju flyta på pudret, men med blades så kommer man ner i pudret på ett helt annat sätt. Det gör att även om det inte är mycket puder så känns det som att åka midjedjupt. Denna kännsla förstärks av att blades i 99% av fallen åks med en väldigt frammåtlutad överkropp, så det är lätt att få snösprut i ansiktet när man åker puder.

Här ser du en stilstudie på bladesåkning:

Hoppas informationen var till hjälp, och att du får njuta av den härliga bladeskulturen! :D

Jag har faktiskt testat att åka blades i chamonix.
Och det går att åka offpist, men det är inte så värst skoj.
Eftersom de sjunker rätt bra, går det aldrig direkt fort & det är ganska lurigt att få till en balans med tillräckligt mycket framvikt för att få fart, men ändå inte få spetsarna att dyka... Det senaste gör väldigt ont.. Dels faller man rakt frammåt & det hjälper inte mycket att ta emot med händerna, för de försvinner i snön = faceplant + att de bakre spetsarna på bladesen kommer farande och sätter sig i ryggen :( Som sagt, det är inte alls så kul. Dessutom har ALLA på forat inställningen att folk med blades är gay, så du kommer alltså mindre skoj än med vanliga skidor och dessutom bli mobbad.....

I övrigt är det väl inga problem att ha skoj med blades. Jag menar i pist kan man väl ha rätt ok åkning (vilket är varken sämre eller bättre i chamonix).

Tycker att vi ska våldsgästa någon lokal skidfabrik och tvinga dem att tillverka en monoblade. 70cm monoski, har svårt att tänka mig något som skulle kunna bli coolare.

Hehe jag får nog ta och hålla med Stee-J på den där punkten. Du lär va först med ett sådant åkdon iaf!

Hahahahahahaha :) Jag hade faktiskt en kompis som åkte till chamonix en vecka och det enda han tog med sig var sina nyinköpta blades :) och ja, han åkte offpist med dom men det var ett helvete sa han :D

En bladeåkares bekännelse!
För att ta min åkning till nästa nivå ska jag köpa en monoblade och köra den på puckelkvällarna!!! Fatta vilken grym position jag kommer att ha på skidorna! Det bästa är väl ändå att jag inte ens behöver ta av dem när det är dax att dricka kaffe (alt gå på AF ski)...

Viktig fråga:
Vem tror ni får ligga mer... bladesåkare, freeriders, jibbers, monoåkare, telisåkare eller raceåkare? Motivera gärna!

...ho ho, bästa inlägget på länge på min ära!
Får se om jag nu återkommer med ett detaljerat och initierat svar, om ja har tid dvs. Ä ju slalom på OS ikväll, viktiga saker...

/Ace den glade ...igen!

Hej!

Jag har också funderat på att utvecklas lite mer genom att gå ner kraftigt i längd på skidorna. Mina ca 190 långa puderlagg fick helt enkelt inte plats i insteget på en korridor för några veckor sedan...

Nu har jag dock lite frågor:

Hofflan - Du verkar ju ha lite koll...
Kan man montera en dynafitbindning på big-foots?
Ska man bakmontera bindningen om man ska köra puder?
Vet du någon som säljer hudar eller hundar ( https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=2538 ) som är skurna till big-foot från början, eller måste jag göra det själv?
Hur ställer ni på freeride er till att köra med big-foots på glaciär?

Tacksam för svar!

Tobbe

jag skulle åka från Aiguillden idag, hade all utrustning och blades, men det vägrade låta mig åka.. knappt besviken fick jag åka ner igen..

Jag köpte faktiskt blades i förra veckan och åkte i Johannebergsparken i Göteborg så det så!:-D

Haha, det var alltså du. Jag såg någon lirare med blades som liftgubbarna hade en livlig diskussion med.

victorvictor sa:
jag skulle åka från Aiguillden idag, hade all utrustning och blades, men det vägrade låta mig åka.. knappt besviken fick jag åka ner igen..

victorvictor sa:
Va? Talade du om för dem att du inte tänkte köra Valléen eller något av L'Envers-åken utan skulle köra ner på nordsidan?

Nya nivåer, hahaha. Sjukt kul läsning! xD
Dude, skaffa ett par telemark! Då har du en hel rad nya nivåer att nå.
Kanske ett steg i fel riktning om du vill köra kortare skidor, men det är bara att
inse att snowblades aldrig varit seriöst. Det var ett konsumentskämt som tragiskt nog ganska många av de mer "aggressiva" åkarna gick på. Jag är 100 på att bigfoot skaparna fortfarande skrattar.
Telis, bräda eller värmestugan om inte skidorna gör det längre.
Sorry dude. PZ

Tobbe101 sa:
Hej!

Jag har också funderat på att utvecklas lite mer genom att gå ner kraftigt i längd på skidorna. Mina ca 190 långa puderlagg fick helt enkelt inte plats i insteget på en korridor för några veckor sedan...

Nu har jag dock lite frågor:

Hofflan - Du verkar ju ha lite koll...
Kan man montera en dynafitbindning på big-foots?
Ska man bakmontera bindningen om man ska köra puder?
Vet du någon som säljer hudar eller hundar ( https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=2538 ) som är skurna till big-foot från början, eller måste jag göra det själv?
Hur ställer ni på freeride er till att köra med big-foots på glaciär?

Tacksam för svar!

Tobbe
Intressant fråga Tobbe! jag måste erkänna att jag aldrig själv har åkt med dynafit bindning på mina blades, men efter att ha läst på lite så har jag kommit fram till att dynafitbindningen är ett ypperligt val till just big-foot! :D

När det gäller bakmontering på blades i puder så finns det två olika skolor. Den traditionella bladarstilen (bygger på att bladaren inte har stavar) lär ut att bakmontering alltid är fel på blades för att man tappar position på bladsen och det kan upplevas som läskigt att ha allt för mycket \"skida\" framför pjäxan. Enligt den här teorin ska blades åkas med bakvikt, vilket innebär att man lätt sätter sig i snön om man bakmonterar!

Den nyare skolan som bygger med på bladesåkning med stavar, så anses bakmontering vara helt okej! Eftersom man har stavar kan man ju sätta ner dem i snön för att stoppa ett fall bakåt! Just biggfoot är en typisk newschoolblade, man får ju t.o.m. ned stavar! Men för att summera: Bakmontering beror på din åkstil!

Här har du en länk till riktiga superhundar för en bladare, du kommer inte bli besviken på de fina åken du kan få med dessa hundar! http://www.tretillfem.com/annonser/annonsDetalj.asp?id=8318

Har inte hittat några hudar som är skurna till till bigfoot tyvärr, så det får man nog skära till själv!

Bladea på!

Eric_W sa:
Chamonix = Monoski!

Punk!
Håller med Eric_W, i Chamonix så ska man testa på att åka monoski. Är även vad jag anser bästa sättet att komma i kontakt och åka med de lokala förmågorna och upptäcka en ny sida av Chamonix som är väldigt få skandinavier förunnat.

Om man inte vill köpa direkt så finns det att hyra/låna (tror det fortfarande är gratis) på Chamonix ski (http://www.chamonixski.com/index.php?id=74)

Blir lite förvirrad när folk snackar monoblade, men antar att ni menar en sån här:

och inte de monoskis som det italienska märket monoblade tillverkar (http://www.monoblade.com/)

Tillbaka
Topp