Troublemaker: vilken längd till enbart park-åkning

bonjoh

Ny medlem
Innan jag börjar vill jag i förhand svara alla som bara väntar på att skicka sura svar i stil med "sök i gammla inlägg, ditt pucko"..

Jag har precis sökt i ngn timma och inte hittat ngt inlägg som stämmer in precis på mig.. och det känns dumt att köpa något jag kanske ångrar när svaret kan finnas så nära som ett inlägg bort.

(Är det bara jag som inte riktigt förstår alla dessa personer som faktiskt öppnar ett inlägg, oftast med klar och tydlig beskrivning av innehållet i rubriken, bara för att säga åt ngn att hålla tyst? Relax guys, läs det som roar er och låt de som har frågor ställa dom..)

Så nu till frågan:

Jag är 183cm, väger 70kg och ska ENDAST använda skidorna i parken. Jag har redan ett par Karma 185:or som allround och ett par Seth Pistol 189:or till puderdagar. Jag har mycket lite erfarenhet av parken men jag tänkte ta itu med det i vinter. Situationen är så att jag har lite extra cash och ett par äldre bindningar som bara längtar efter att monteras.. så varför inte köpa sig en tidig julklapp?

Har bestämmt mig för troublemakers eftersom de kan köpas billigt på conrad men tvekar till vilken längd jag ska ha. Spontant känns det som jag borde köra 175or eftersom jag inte ska köra offpist med dom och för att det ska vara ngn poäng i jämförelser med mina karmor..

Har jag tänkt rätt?

ja den längsta lär väll vara på 180 nånstans så tycker du ska köra på den det blir så mycket stabilare med en lagom lång skida inte 5 meter för långt men du fatatr hoppas jag. sen långa skidor har mer glidyta och glider snababre eller är jag ute o cyklar? jaja långa skuidor har ingen koll på vilka längder tm finns i men den längsta till dig trror jag skulle vara bra. PeAcE!

Det beror på om du vill snurra mycket eller köra på stil! Längre ger juh bättre stabilitet men långsammare snurrar vilket kan va grymt! PEACE

Om dom finns i 182 så ta dom. Jag lånar min brosas Phil Larose promodel i bland och dom är lagom, jag är också 183.

- felix

Ja du..Ska försöka lämna en vettig åsikt.. Känns spontant som om du skulle kunna nyttja karman i parken med.. men nya skidor e ju aldrig fel.. :)
Har åkt 175:an både vanlig och pro model. (p.belanger)..tycker att den funkar alldeles utmärkt att åka med..
Först ska jag säga att jag inte är någon jibbfantast men visst e det kul ibland.. tycker att det kändes som att hoppa med bara pjäxorna pga. den låga vikten.. så därför kanske 182:an (p.larose) är bättre.. har tyvärr inte testat den även om den längden skulle vara bättre för mig. (Jag är 190 cm.)
Däremot är TM faktsikt riktigt trevlig i pisten om du inte bränner på alltför mycket. 175:an bar upp mig bra, men om jag pressade den allt jag kunde, är det klart att det kunde kännas lite oroligt...
Ska du alltså bara hoppa med den kan jag tänka mig att 175 räcker.. blir ju lite lättare att slita runt skidorna i luften då. 182 kanske blir för nära mot dina karma även om karman är mycket vridstyvare och tyngre.. Däremot är det solklart att du ska ta en av pro modellerna.. Pass upp för det känsliga belaget bara..
Hoppas du fick ut ngt av mitt svammel och lycka till med valet..
// ph

ph84---------> Det ar absolut ingen skillnad mellan Nothin But Trouble och Pro modellerna.
Det ar bara designen annars ar det exakt samma skida.

ja, 182 blir jattebra.
jag ar 176 lang och har 180cm skidor som fungerar perfekt i park. Om du kanner att du inte kan hantera langre skidor (vilket jag tvivlar pa med tanke pa dina andra skidval) kan du valja lite kortare lagg.
Mittmontera kan ju ocksa vara en tanke om du nu ska ha skidan 100% i parken!

Snödjup

Tillbaka
Topp