True center elr core center.

Tipsson

Medlem
heej, ni kanske tkr att denna tråd är onödig, men jag måste få veta.

Jag hade tänkt beställa ett par fujative från SC och jag ska köra mest park med dom, Vad ska jag dock ha? är true center jävlat i mitten på skidan och är core center där den uppskattade mitten är?

Montering av bindning:
Core center=mitt monterat
Mid sole=bak monterat
+cm=Hur många cm längre fram än mid sole. (t.ex. +2 cm, 2 centimeter längre fram från mid sole).
OBS! Nu ska jag inte säga att det där med +cm stämmer för det kan bero från skida till skida. (beställer du K2 Public Enemy så stämmer det där).
När du skriver din information om vars ordern ska skickas. så finns det en liten ruta där nedanför, där skriver du hur den ska monteras. Jag skrev att jag är jibber och vill ha dom monterade efter park, dom svarade tillbax och skrev att mittmonterat verkar bäst för dig. Skriv hur du åker och hur du önskar ha dom monterade, det kan inte bli fel!

true center = skidans mitt, mitt monterat
Core center = skidans symetriska mittpunkt.

så på en skida som fischer addict så är true center och core center samma sak..

maertin har rätt Florre har fel. Core center är inte alls mittmonterat. Det är bit bak ifrån true center. Är det fujative 07/08 modellen du ska köpa? Om det det är det så har du gjort ett jäkligt bra köp. Sjukt skön skida. jävligt lätt och mjuk tail och nose så du kan leka och trixa med skidan. Kör corecenter monterat. Det gjorde jag är grymt nöjd. Du äger i parken samtidigt som du även inte tappar allt för mycket pistegenskaper med den.

standard monteringspunkten är de den punkt som vanliga pistskidor monteras på eller är det "standard" för just den modellen?

Tipsson sa:
Men när man ska beställa så står det:

- true ski center
- core center
- standard
- mide sole
Alltså true = sant. Truecenter är den riktiga mitten mätt med måttband osv. Corecenter är som maertin säger den symetriska mitten.

Du ska montera någonstans runt truecenter, lite plus eller minus eller mitt på truecenter tycker jag..

Det enklaste är att du skriver att du vill ha det monterat efter parkåkning så fixar dom det.

Senast ändrad:
tja, true ski center e samma sak som true center va ? :D alltså mittmitt, ska beställa addict å ska ha mittmitt, finns bara true ski center att välja på å de e mittmitt va ?

KruxeliduX sa:
tja, true ski center e samma sak som true center va ? :D alltså mittmitt, ska beställa addict å ska ha mittmitt, finns bara true ski center att välja på å de e mittmitt va ?
Jepp, Addict är en av väldigt få riktiga twintips. Dvs samma mått fram och bak samt skärningsmitt på den exakta mitten av skidan. Så på den modellen så är det inget snack om vart man ska montera.

True Center är den riktiga mitten, säg att du vill ha dom True Center -2cm.
Då får du dom 2cm bakom helt mitt, så kör jag och tycker det känns stabilt. Varken bakmonterade på rekomenderat ställe eller mittmonterade!

Och ja, är det Addict du ska ha tycker jag du ska satsa på en truecenter eftersom den är identisk bak/fram.

Senast redigerad av en moderator:
Tar upp denna tråd för att få klart för mig mellan core center, boot center, true center och mid sole..?

På mina gotama står det "true center" och sedan en bit bak står det "boot center". Som alla nämnt i denna tråd, och som jag tidigare trott ska true center vara den måttliga mitten på en skida (inte den symetriska mitten), MEN när jag mäter mina gotama är true center inte alls den måttliga mitten utan det är betydligt längre fram, förklara..

Gör gärna en definitionslista på alla begrepp.. :)

Senast ändrad:
Mid sole är mitten på pjäxan.
True center är mitt på skidan.
De andra varierar från skida till skida eftersom det beror på var de tycker du bör montera bindningarna.
Många skidföretag gör sina skidor med olika monteringar, för vad för typ av åkning.
Exempelvis "freeride" eller "freestyle". Sen går de under allt för många olika benämningar och tjafs.

bois sa:
Tar upp denna tråd för att få klart för mig mellan core center, boot center, true center och mid sole..?

På mina gotama står det "true center" och sedan en bit bak står det "boot center". Som alla nämnt i denna tråd, och som jag tidigare trott ska true center vara den måttliga mitten på en skida (inte den symetriska mitten), MEN när jag mäter mina gotama är true center inte alls den måttliga mitten utan det är betydligt längre fram, förklara..

Gör gärna en definitionslista på alla begrepp.. :)
Skidans grafik stämmer inte alltid med verkligheten, för mer info läs MnO's tråd om montering.

Core center = skärningens nollpunkt, dvs där skidan är konstruerad för att monteras

bois sa:
oscarius sa:
True center är mitt på skidan.
måttligt eller symetriskt?
True center är, som tidigare sagt, den måttade mitten på skidan, dvs att om en skida är 180 fråntip-tail är true center 90 cm in på skidan.

Jarle sa:
True center är, som tidigare sagt, den måttade mitten på skidan, dvs att om en skida är 180 fråntip-tail är true center 90 cm in på skidan.
Men true center på mina gotama är inte i mitten, det var det som jag tyckte var skumt.. ska läsa tråden om montering o se om jag blir mer klok.. tack!

Jag har beställt ett par k2 från sport-conrad, monterade i core center och då är pjäxans mitt i mitten på skidan :)

Det betyder alltså att skidan är symetrisk.. ? Och då är core center = true center, dvs. samma ställe?

Tillbaka
Topp