Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är inte höga tullar positivt ur miljösynpunkt?
Om du vill betala 3-4 ggr så mycket (minst) för en skidjacka, och samtidigt göra massor av människor i Asien och här hemma arbetslösa, så ok då.Är inte höga tullar positivt ur miljösynpunkt?
Billiga varor från länder med lägre eller inga krav på god arbetsmiljö och otillräcklig eller obefintlig reglering kring miljöfarliga utsläpp har varit drivande för den slit och släng kultur vi lever i idag.
Saker slits ut och behöver ersättas, min skidjacka som jag nu har använt en 7-8 år har börjat och ramla sönder i sömmarna, det behövs faktiskt tillverkas nya grejer.Och varför ens köpa nytt? Duger inte begagnat längre?
Fokus ligger på tillverkningslandet. Delvis är Trumps syfte med tullarna att förmå tillverkare som Nike och Apple att flytta sin produktion från Vietnam och Kina till USA.Jag uppfattar resten av Anzoms fråga som producentperspektiv, och där tror jag inte det är tillverkningslandet som avgör. Det är något oklart för mig om t ex Peak Performance skulle kunna delvis kringgå tullarna genom att exportera till USA från t ex UK (som ju inte fick så höga tullar).
Tänker i liknande banor. Läste DN ledare som menade att det riskerar att bara blir som under pandemin. Ett tillfälligt CO2 tapp som tas ikapp efteråt, fast där vi upplever ett glapp med satsningar på fossilfritt.Är inte höga tullar positivt ur miljösynpunkt?
Billiga varor från länder med lägre eller inga krav på god arbetsmiljö och otillräcklig eller obefintlig reglering kring miljöfarliga utsläpp har varit drivande för den slit och släng kultur vi lever i idag.
Och varför ens köpa nytt? Duger inte begagnat längre?
Tror du missförstår, jag förespråkar varken höjda eller sänkta tullar. Är inte tillräckligt insatt ännu varför jag är ute efter givande och informativa diskussioner.
Jag har inte köpt nya kläder på över 20 år undantaget skor och underkläder/underställ så nypriset är ganska ointressant för min del men det faktum att nyproducerade kläder i snitt används mindre än 10 gånger innan de hamnar på soptippen tycker i alla fall jag tyder på att kläder är för billiga.Om du vill betala 3-4 ggr så mycket (minst) för en skidjacka, och samtidigt göra massor av människor i Asien och här hemma arbetslösa, så ok då.
Ungdomsarbetslösheten ligger på nästan 30% i Sverige för att ta ett exempel.Vem hade du tänkt skulle tillverka varorna?
Exakt min poäng med slit och släng samhälle. En jacka ska väl hålla mer än 8 år? Vi är så vana vid att bara slänga och köpa nytt att vi inte ens reflekterar över att det går laga sömmarna när de går sönder.Saker slits ut och behöver ersättas, min skidjacka som jag nu har använt en 7-8 år har börjat och ramla sönder i sömmarna, det behövs faktiskt tillverkas nya grejer.
Mobiltelefon är 9 år och datorn 15 och ja de är begagnade. Är ny teknik bättre? Missar jag funktioner? Inget jag har märkt av i alla fall.Du använder förstås själv 10 år gamla begagnade datorer och mobiler?
Instämmer i att handelskrig inte är bra. Menar du att det är omöjligt att höja tullar utan att skapa handelskrig?Och by the way…. handelskrig och skyddstullar är verkligen inget bra.
Öööh… låter ju supersmart att återskapa textilindustrin som avvecklades på 60-talet i västvärlden.Fokus ligger på tillverkningslandet. Delvis är Trumps syfte med tullarna att förmå tillverkare som Nike och Apple att flytta sin produktion från Vietnam och Kina till USA.
Howard Lutnick (USA:s handelsminister) har en annan åsikt.Öööh… låter ju supersmart att återskapa textilindustrin som avvecklades på 60-talet i västvärlden.
Någon som känner att det är en bra investering? Stora möjligheter att rekrytera personal som vill sitta och sy kläder för $2- i timmen?
Mobiltelefonstillverkning lades ner på 90-talet i västvärlden. Den billiga arbetskraften i Asien har blivit så skicklig att vi inte kan konkurrera med dem till deras kostnad på den typen av montering. Vi gör annat idag som vi tjänar mer pengar på, om 10 år kommer ett nytt steg att vara taget.
Ett astronomiskt feltänk alltihop, det är globaliseringen som gjort oss alla rikare.
Lycka till med att vrida tillbaka utvecklingen.![]()
Men hallå? Burton/TNF/Patagonia prylar kommer från Asien.En gissning kopplat till ämnesstarten är väl kanske att kläder tillverkas i klassiska områden vilka tillhör republikanska fästen. Mer Colorado än Californien. Och att vi inom Europa redan är starka på skidkläder. Vi behöver inte företagen nedan.
Det gör att Burton, North face, Patagonia kommer får svårare att kränga grejer.
Jag jobbar just med montering av samma typ av elektronik som sitter i en mobiltelefon och prisskillnaden på elektronik producerad i kina jämfört med Sverige är verkligen inte alls stor, var har du fått det ifrån?Öööh… låter ju supersmart att återskapa textilindustrin som avvecklades på 60-talet i västvärlden.
Någon som känner att det är en bra investering? Stora möjligheter att rekrytera personal som vill sitta och sy kläder för $2- i timmen?
Mobiltelefonstillverkning lades ner på 90-talet i västvärlden. Den billiga arbetskraften i Asien har blivit så skicklig att vi inte kan konkurrera med dem till deras kostnad på den typen av montering. Vi gör annat idag som vi tjänar mer pengar på, om 10 år kommer ett nytt steg att vara taget.
Ett astronomiskt feltänk alltihop, det är globaliseringen som gjort oss alla rikare.
Lycka till med att vrida tillbaka utvecklingen.![]()
Bra fråga. Gissningsvis kommer kläderna ovan först få tullar från sina tillverkningsländer på 45% från Vietnam, därefter ytterligare 25% eftersom de är från USA. Så tolkar jag det, men kan ha fel.Men hallå? Burton/TNF/Patagonia prylar kommer från Asien.
Du är ute och cyklar. I regnet. Alla dessa prylar kommer från Vietnam/Kina/Bangladesh/Myanmar och tullarna räknas baserat på det.Bra fråga. Gissningsvis kommer kläderna ovan först få tullar från sina tillverkningsländer på 45% från Vietnam, därefter ytterligare 25% eftersom de är från USA. Så tolkar jag det, men kan ha fel.
Jag jobbar just med montering av samma typ av elektronik som sitter i en mobiltelefon och prisskillnaden på elektronik producerad i kina jämfört med Sverige är verkligen inte alls stor, var har du fått det ifrån?
Jag tror att du har fel när det kommer till tillverkning av kläder iaf. T.ex. löpaskor så är det få utanför Kina och Vietnam som faktiskt kan få ihop en kvalitetsprodukt till ett rimligt pris. Norda (ett kanadensiskt märke) som gör trailskor med de absolut finaste materialen (många tillverkade i Europa) sätter ihop sina skor i Kina och skorna kostar ändå runt 4000 kr i Sverige. Nike har väl i princip aldrig haft tillverkning i USA? Phil Knights hela ide var att köpa skor från Japanska tillverkare och sälja i USA. Tror att det är svårt att snurra tillbaka den klockan.Jag jobbar just med montering av samma typ av elektronik som sitter i en mobiltelefon och prisskillnaden på elektronik producerad i kina jämfört med Sverige är verkligen inte alls stor, var har du fått det ifrån?
Tillägg: Jag ansvar alltså för en monteringslina för ytmontering av elektronik och har gjort i över 15 år. Jag skulle själv kunna ansvara för att skala upp produktionen till Kina nivå, och det finns garanterat fler med den kompetensen i landet. Operatörerna skulle jag lära upp på nolltid. Skulle inte vara några som helst problem att konkurrera med Kina om den politiska viljan bara fanns.
Det är inte 90-talet längre, allt är automatiserat idag. Produktionen har redan så sakta börjat flytta hem sedan flera år tillbaka.
Med risk för att låta autistisk påpekande så är Colorado en demokratdominerad stat sedan kalifornier och annat började flytta dit i början av 2000-talet. Senast en republikan vann presidentvalet var 2004 och senast en republikansk senator vann var 2014.En gissning kopplat till ämnesstarten är väl kanske att kläder tillverkas i klassiska områden vilka tillhör republikanska fästen. Mer Colorado än Californien. Och att vi inom Europa redan är starka på skidkläder. Vi behöver inte företagen nedan.
Det gör att Burton, North face, Patagonia kommer får svårare att kränga grejer.
Samtidigt börjar sådana tillverkningsmarknader försvinna iochmed att Kina i synnerhet, men även Vietnam börjar höja sina löner. Så den formulan kommer inte hålla för alltid.Jag tror att du har fel när det kommer till tillverkning av kläder iaf. T.ex. löpaskor så är det få utanför Kina och Vietnam som faktiskt kan få ihop en kvalitetsprodukt till ett rimligt pris. Norda (ett kanadensiskt märke) som gör trailskor med de absolut finaste materialen (många tillverkade i Europa) sätter ihop sina skor i Kina och skorna kostar ändå runt 4000 kr i Sverige. Nike har väl i princip aldrig haft tillverkning i USA? Phil Knights hela ide var att köpa skor från Japanska tillverkare och sälja i USA. Tror att det är svårt att snurra tillbaka den klockan.
Läste även på CNN igår att man estimerar att en Iphone kommer att kosta 3500 dollar om den skulle göras i USA.
Självklart kan vi ha produktion i västvärlden och det har vi också, antingen med hög automatiseringsgrad eller specialproduktion i små serier med högt enskilt värde.Jag jobbar just med montering av samma typ av elektronik som sitter i en mobiltelefon och prisskillnaden på elektronik producerad i kina jämfört med Sverige är verkligen inte alls stor, var har du fått det ifrån?
Tillägg: Jag ansvar alltså för en monteringslina för ytmontering av elektronik och har gjort i över 15 år. Jag skulle själv kunna ansvara för att skala upp produktionen till Kina nivå, och det finns garanterat fler med den kompetensen i landet. Operatörerna skulle jag lära upp på nolltid. Skulle inte vara några som helst problem att konkurrera med Kina om den politiska viljan bara fanns.
Det är inte 90-talet längre, allt är automatiserat idag. Produktionen har redan så sakta börjat flytta hem sedan flera år tillbaka.
Så är det garanterat. Det var väl därför som Nike lämnade Japan och började tillverka i Kina t.ex.Samtidigt börjar sådana tillverkningsmarknader försvinna iochmed att Kina i synnerhet, men även Vietnam börjar höja sina löner. Så den formulan kommer inte hålla för alltid.
Exakt. Du har fattat vad prisskillnaden är. Löneskillnaderna kan du i princip räkna bort idag då allt är så automatiserat. Det är främst våra skatter som gör att vi har svårt att konkurrera. På en helt öppen och fri global marknad där man räknar kronor och ören kan vi såklart inte konkurrera men det krävs inte så stora tullar för att det ska bli fördelaktigt att flytta hem produktionen.Den stora skillnaden ligger i lönekostnader, inklusive den stora andel hos oss som går till skatt som bekostar vår ”välfärdsstat”.
Ungdomsarbetslösheten var uppe i 28,1% i februari och fortsätter att stiga.Om vi ska försöka konkurrera med dessa länders produktion (istället för att köpa av dem) så får vi acceptera en levnadsstandard på deras nivå.
Att lägga utsläppskrävande verksamheter i andra länder är ett effektivt sätt att dölja sina verkliga utsläpp. På så sätt kan vi skriva under klimatavtal och enbart hålla detta på pappret när verkligheten är en annan.Deras ”miljöförstöring” är dels inte större än vår under samma utvecklingsfas, dels även idag lägre än vår avseende CO2-avtryck per capita.
Är det så att dessa ungdomar förväntas sy sneakers för en timlön på ungefär 1-2 USD?Ungdomsarbetslösheten var uppe i 28,1% i februari och fortsätter att stiga.
Jag kommer från förorten och gick på 90-talet på dagis där samtliga förutom jag och en kille med finsk mamma hade två utomeuropeiska föräldrar. Redan då var det väldigt uppgivet, föräldrarna var oroliga för hur det skulle gå för deras barn som inte såg några andra möjligheter att lyckas i livet än genom kriminalitet.
Kan det inte finnas väldigt mycket att vinna på ett samhälle där det finns jobb, möjligheter och framtidstro?
Tror inte har sagt något om klädtillverkning annat än att ställa frågor om möjligheten att flytta hem produktionen.Jag tror att du har fel när det kommer till tillverkning av kläder iaf. T.ex. löpaskor så är det få utanför Kina och Vietnam som faktiskt kan få ihop en kvalitetsprodukt till ett rimligt pris. Norda (ett kanadensiskt märke) som gör trailskor med de absolut finaste materialen (många tillverkade i Europa) sätter ihop sina skor i Kina och skorna kostar ändå runt 4000 kr i Sverige. Nike har väl i princip aldrig haft tillverkning i USA? Phil Knights hela ide var att köpa skor från Japanska tillverkare och sälja i USA. Tror att det är svårt att snurra tillbaka den klockan.
Det finns överhuvudtaget ingen massproduktion av stora serier elektronik i västvärlden. Detta pris stämmer garanterat i dagens fabriker gjorda för små serier men kunskapen finns absolut för att skala upp produktionen på kort tid.Läste även på CNN igår att man estimerar att en Iphone kommer att kosta 3500 dollar om den skulle göras i USA.
Se förgående svar. Vi har noll möjlighet att konkurrera i branscher där personalkostnaden är stor.Är det så att dessa ungdomar förväntas sy sneakers för en timlön på ungefär 1-2 USD?
Är säkert korrekt det du skriver.Exakt. Du har fattat vad prisskillnaden är. Löneskillnaderna kan du i princip räkna bort idag då allt är så automatiserat. Det är främst våra skatter som gör att vi har svårt att konkurrera. På en helt öppen och fri global marknad där man räknar kronor och ören kan vi såklart inte konkurrera men det krävs inte så stora tullar för att det ska bli fördelaktigt att flytta hem produktionen.
Jag tillverkar idag en produkt fullt jämförbar med en iPad som styr en svensktillverkad industrimaskin. För den typen av produkt går brytgränsen för när det är billigare att producera i Kina vid ca 5000 enheter per år, under det är det billigare i Sverige.
Det vi saknar i Sverige och Europa för kunna bli självförsörjande på elektronik är någon vettig produktion av avancerade ic-kretsar (dvs byggstenarna för elektronik) och litiumbatterier.
Att starta produktion för detta skulle bli svårt och kostsamt i Europa. I USA finns dock kunskapen men det ligger förmodligen 5 år bort innan denna produktion kan börja skalas upp ordentligt i USA.
Det finns jobb, men för de som skiter i skola och utbildning finns det inga jobb. De blir inte anställningsbara.Ungdomsarbetslösheten var uppe i 28,1% i februari och fortsätter att stiga.
Jag kommer från förorten och gick på 90-talet på dagis där samtliga förutom jag och en kille med finsk mamma hade två utomeuropeiska föräldrar. Redan då var det väldigt uppgivet, föräldrarna var oroliga för hur det skulle gå för deras barn som inte såg några andra möjligheter att lyckas i livet än genom kriminalitet.
Kan det inte finnas väldigt mycket att vinna på ett samhälle där det finns jobb, möjligheter och framtidstro?
Det kan man säkert, men du ska först lyckas övertyga många människor att börja köpa kängor för 5.000-10.000 kr. Det kommer sedan att fungera så länge det stannar vid en småskalig nischprodukt, men när du har marknadsfört dina europeiska kvalitetskängor till en stor försäljningsframgång, så kommer fabrikanter i Sydostasien att kopiera och konkurrera ut dig kostnadsmässigt.Måste vi flytta klädtillverkningen och kopiera den Kinesiska industrin? Kan vi inte göra hållbarare kläder? Mina europeiska vinterkängor som jag använt dagligen i 10 år på vintern har över 50 år på nacken. De är fortfarande i bra skick. De kinesiska gympaskorna är slut efter en säsong.
Ja, vi kan absolut göra hållbarare kläder. Men att enbart fokusera på hållbarhet som lösning kan vara en förenkling. För många konsumenter är pris och snabba modecykler viktigare drivkrafter än lång livslängd. Det är vår kollektiva efterfrågan på billiga produkter som har skapat den nuvarande textilindustrin i Asien. Att förändra detta kräver inte bara en omställning i produktionen utan framför allt en förändring i våra konsumtionsvanor.Måste vi flytta klädtillverkningen och kopiera den Kinesiska industrin? Kan vi inte göra hållbarare kläder? Mina europeiska vinterkängor som jag använt dagligen i 10 år på vintern har över 50 år på nacken. De är fortfarande i bra skick. De kinesiska gympaskorna är slut efter en säsong.
Inte med höga tullar.Det kan man säkert, men du ska först lyckas övertyga många människor att börja köpa kängor för 5.000-10.000 kr. Det kommer sedan att fungera så länge det stannar vid en småskalig nischprodukt, men när du har marknadsfört dina europeiska kvalitetskängor till en stor försäljningsframgång, så kommer fabrikanter i Sydostasien att kopiera och konkurrera ut dig kostnadsmässigt.
Fast då har du säkert redan innan det själv flyttat din produktion till Sydostasien för att rädda ditt företag.![]()
Kan inte höjda tullar tvinga fram en sådan förändring?Ja, vi kan absolut göra hållbarare kläder. Men att enbart fokusera på hållbarhet som lösning kan vara en förenkling. För många konsumenter är pris och snabba modecykler viktigare drivkrafter än lång livslängd. Det är vår kollektiva efterfrågan på billiga produkter som har skapat den nuvarande textilindustrin i Asien. Att förändra detta kräver inte bara en omställning i produktionen utan framför allt en förändring i våra konsumtionsvanor.
Skor och känger behöver inte vara så dyra bara för de är tillverkade i Europa. Finns säkert många exempel men tex Graninge tillverkas i Italien och Portugal och deras priser börjar lite över tusenlappen. https://graningeshoes.com/Det kan man säkert, men du ska först lyckas övertyga många människor att börja köpa kängor för 5.000-10.000 kr. Det kommer sedan att fungera så länge det stannar vid en småskalig nischprodukt, men när du har marknadsfört dina europeiska kvalitetskängor till en stor försäljningsframgång, så kommer fabrikanter i Sydostasien att kopiera och konkurrera ut dig kostnadsmässigt.
Fast då har du säkert redan innan det själv flyttat din produktion till Sydostasien för att rädda ditt företag.![]()
Nej, då blir varorna dyrare för oss konsumenter i stället.Inte med höga tullar.
Kan inte höjda tullar tvinga fram en sådan förändring?
Själv har jag tex precis börjat dricka så kallat specialkaffe (dyrt lyxkaffe) då prisskillnaden mellan detta och vanligt kaffe nu blivit så liten.
Egentligen win-win. Jag får godare kaffe som är miljövänligare producerat och producenten (kaffebonden) får bättre betalt.