Tung Åkare, ny bräda

ehawk

Ny medlem
Tung Åkare, ny bräda
Tja,

Jag behöver lite hjälp! Dags att byta ut brädan, men jag behöver lite tips i bräddjungeln.

Är 187 över havet, ca 115kg och 47 på dojjorna.

Åker mest puder och pist (relativt aggresivt), men blir en liten svänginom parken ibland också.

Kommer spendera ca 3 veckor i Utah och Wyoming i vinter så det är viktigt att brädan bär mig i pudret där.

Har fått tipps om en Rad-Air (Tanker) bräda, men hade varit trevligt att komma undan liiite billigare än så.

Tack på förhand!
Ehawk

Tung Åkare, ny bräda
Lib-Tech Skunk Ape 167 BTX eller Gnu Riders Choice 166 BTX. BÅda är 26,8 i midjan och styva nog att fixa dina kilon.

BTX ger grymt flyt i puder och twinfrom ger fina parkegenskaper.

Tung Åkare, ny bräda
Tjenare Doughboy och tack för ditt svar!

Båda brädorna ser riktigt nice ut, men efter det jag läst om relationen mellan åkerns vikt och längden på brädan, så är jag nästan lite rädd att de är för korta. Eller oroad jag mig i onödan?

Har förresten även hittat denna bräda som jag läst många varma rekommendationer om:
http://www.priorsnowboards.com/boards_mfr.php

En bräda du känner till och kan kommentera?

Tung Åkare, ny bräda
Brädorna är tillräckligt styva för din vikt och BTX konstruktionen är gjord så att du ska kunna köra på en kortare bräda än normalt. Men om du oroar dig kan du ju gå på en Skunk Ape 172 MTX. Den är riktigt grym och en av de brädor som gjort mig mest åksugen överhuvudtaget genom att bara se den.

Jag körde själv en Skunk Ape 167 BTX i våras och den var fantastiskt rolig och funkade överallt. Det intressantaste under den veckan var att testa min brorsas gamla Lib-Tech Litigator 172 och konstatera att trots att den var ca 3 cm bakmonterad så flöt Skunk Apen, med i princip centerat stance, mycket bättre i puder.

Jag har bara hört gott om Prior och jag tror att det är riktigt grymma brädor.

Tung Åkare, ny bräda
Låter mycket intressant! Jag får fundera lite på vad det kan bli. Prior och Skunk Ape 172 MTX, känns mest aktuella just nu, men ska inte utesluta BTXen heller. Vet du om om alla typer bindningar funkar på Lib-Tech brädorna, eller är det några märken man måste hålla sig undan? Lutar åt ett par Flow M9, men det beror lite på hur komplatibla de är med skorna jag fastnar för.

Kommer antagligen beställa grejjerna så att de ligger och väntar på mig i Park City. Är ju som bekant mycket billigare där än här hemma...trotts dollarkursen. Frågan är bara om man orkar hålla sig så länge, men man har kanske inget val :P

Tung Åkare, ny bräda
Om du ska köpa i USA är ju även Never Summer ett hett alternativ. Stabila friåkningsinriktade brädor som utan problem klarar din kilon.

En Legacy-R 170 skulle nog sitta som smäck.

Tung Åkare, ny bräda
hehe...det gör det inte enklare att välja direkt, men är absolut tacksam för tips :) Måste dock säga att det var svårt att hitta en nätshopp som hade längre modeller kvar.

Har försökt att läsa lite reviews, men har inte gjort någon större skillnad. Känns som det är lite hugget som stucket. Kan du peka på någon anledning till varför man skulle välja den ena framför den andra?

Har förresten siktat in mig på två Salomon modeller (F24/Malamute) vad gäller skor. Enligt det jag lyckats leta mig fram till är det de som verkar göra de mest kompletta skorna, vad gäller komfort, värme och stöd. Finns det några andra märken modeller som är jämförbara?

Tung Åkare, ny bräda
Hej ehawk,

Jag har under senaste åren kört med burtons Driver X (modell 04 och 07). Den har mycket bra stabilitet, små yttermått och det är den bästa skon jag har haft hittills. Jag tycker du ska kolla in den.

lycka till
/Rob

Ps. När det gäller brädor så är det enda alternativet för dig ur burtons linje Custom X 168. Där har du en midjebredd på 263 vilket jag misstänker att du behöver med 47or :-) Med den nya bindningsmonteringen som dom har finns det ju väldigt bra möjlighet att justera stancen snabbt beroende på om det är puder eller pist som gäller. Det är ju tyvärr inte en speciellt billig bräda.

Senast ändrad:
Tung Åkare, ny bräda
ehawk sa:
hehe...det gör det inte enklare att välja direkt, men är absolut tacksam för tips :) Måste dock säga att det var svårt att hitta en nätshopp som hade längre modeller kvar.

Har försökt att läsa lite reviews, men har inte gjort någon större skillnad. Känns som det är lite hugget som stucket. Kan du peka på någon anledning till varför man skulle välja den ena framför den andra?

Har förresten siktat in mig på två Salomon modeller (F24/Malamute) vad gäller skor. Enligt det jag lyckats leta mig fram till är det de som verkar göra de mest kompletta skorna, vad gäller komfort, värme och stöd. Finns det några andra märken modeller som är jämförbara?
Som ditributör av Lib och Gnu är jag ju lite partisk men jag håller nog med om att det är rätt hugget som stucket när det gäller valet mellan Gnu, Lib, NS och Prior. Hos Lib och Gnu får du ju Magne Traciton som get ett klart bättre kantgrepp på hårt underlag och du kan få Banana Tech som avsevärt förbättrar flytet i puder och gör brädan allmänt lättåkt. Å andra sidan får du liknande egenskaper på en Never Summer Legacy R.

För att krångla till det ytterligare så finns ju även Smokin KT-22 172 med Magne Traction. Smokin har en fantastisk kvalitet på sina brädor.

Salomons skor är riktigt bra!!

Senast ändrad:
Tung Åkare, ny bräda
Tjenare,

Lite dryg att svara, men har varit lite påställt!

Tack för tipsen Rob, jag ska se om jag hittar några Burton Driver X att testa här runtomkring, verkar inte finnas en enda återförsäljare av Salomon boots i hela Oslo, verkar rätt konstigt. Har varit och frågat i en del affärer, men alla verkar ha slutat för att det blev/är för mainstream.

Den magiska frågan är om man skulle våga beställa ngt oprovat? Hittar inga storleksguider man kan använda heller tyvärr :( Någon som varit i Park City och vet hur det ser ut med utbud på plats? Väldigt få butiker verkar ha hemsida och de som har annonserar bara ut uthyrning på dem. Man vill ju inte riskera att stå där utan skor och behöva hyra och skit!!

Brädan är jag mindre orolig för. Känns som att det blir bra oavsett vilken av modellerna ovan det blir. Är ju alltid kul att ha ngt som är svårt att få tag i här hemma.

Tung Åkare, ny bräda
Salomon malamute hade jag för några år sedan- innan air canada lyckades slarva bort dem på väg till calgary, surt- och de var himla stabila och sköna m go dämpning och fina i högfart i både pist och lössnö/ hopp. Rejält styva i början och lite mjuknande efter hand. Priset låg väl nästan högst av alla snb-skor (i chamonix) när jag köpte dem, men värt det. Bytte till ett par beg. burton-skor istället som funkar ok.
pw

Tillbaka
Topp