Tung åkare söker puderskida

Mullret

Ny medlem
Jepp, Andermatt vecka 8 2013.

Kollade området och mest puder/offpist. Väger tyvärr 110 kilo och är 60+. Åker normalt med storslalomskidor och med aggressiv åkning. Skidor idag Stöckli Stormrider II 186 cm.

Nu tyckte kamraterna att Andermatt och puder var det optimala för 2013, så frågan är kära Freeride läsare :

Vilken skida är mest optimal för offpist ? Konditionen är rätt ok. Ogillar bli sist ner :cool:

Jeg, 50- og ca 120kg, har stor glede av mine Whitedot Redeemer i allslags forhold.
God flyt i pudder, svingvillig i skogen, gode drøye storslalomsvinger i pisten.
Men, om det blir for hardt, tenderer mot is, så fins det bedre ski. Selvsagt.
En av de få skiene som har gitt meg følelsen av å ha fjærer under føttene.
Liberty Genome fungerte fint da jeg testet den, men har ikke prøvd den annet enn to runder pudder.

Du kan jo også se på HellBent, Kuro og Pontoon. men de vil kanskje ikke funke like bra i pisten?

Jag kommer direkt att tänka på Völkl som är en tillverkare som inte är rädd för att göra både styva och långa skidor för fullvuxna män.

Völkl Katana 197 cm
Völkl Shiro 203 cm (!)
Völkl Kuro 195 cm

Eftersom det inte är bottenlöst puder varje dag på Gemstock tror jag knappast du kan gå fel med Katanan. Kan tom. vara ide' att nöja med sig 191 cm (198 är vad jag förstått rejält styv ...). Shiro mer mot lössnö och Kuro för de dagar de dumpat rejält ...

/MM

Senast ändrad:
Väger tyvärr 110 kilo och är 60+. Åker normalt med storslalomskidor och med aggressiv åkning. Skidor idag Stöckli Stormrider II 186 cm.

Nu tyckte kamraterna att Andermatt och puder var det optimala för 2013, så frågan är kära Freeride läsare :

Väljer mellan ett par Head Mojo 90 186 eller 4FRNT EHP, 186cm

Vad tycker forumet är bästa valet ?

Mullret sa:
Väger tyvärr 110 kilo och är 60+. Åker normalt med storslalomskidor och med aggressiv åkning. Skidor idag Stöckli Stormrider II 186 cm.

Väljer mellan ett par Head Mojo 90 186 eller 4FRNT EHP, 186cm

Vad tycker forumet är bästa valet ?
Har du bara dessa två att välja mellan och ska åka puder i alperna så är EHP:n det enda tänkbara valet. Skillnaden mellan Mojo 90 och EHP är så enormt stor att jag inte ens bemödar mig med att försöka beskriva den.

Helt klart HEAD men Jimi/Kiss of Death 191 eller möjligen PEAK 90. Reklam borttaget.

Senast redigerad av en moderator:
skön som länkar till sig själv

Senast redigerad av en moderator:
Armada JJ är bäst för att killen som är bäst i världen köra på Armada så därför måste dom vara bäst. Det finns även Armada magi J för dom har en inspirelogga och dom är också bra :cool:

Flekz-makkadellic sa:
Armada JJ är bäst för att killen som är bäst i världen köra på Armada så därför måste dom vara bäst. Det finns även Armada magi J för dom har en inspirelogga och dom är också bra :cool:
nu får du ta och lugna ner dig. Har du ens läst vad han efterfrågar för typ av skida, eller vad han är för åkare.
LÄGG NER!

Allt över 110mm i midja, med lite tiprocker borde passa dig bra, och dessutom vara flera hästlängder bättre än din Stormryttare.
-4frnt Hoji 195
-Moment Jaguar Shark 192
-Icelantic Keeper 190
-K2 SideSeth 188
-Nordica Helldorado 193

*Keep in mind*
Dessa är mer åt allroundpuder hållet

Tillbaka
Topp