Tungviktare behöver köpråd för begagnade Allmountain

Nimbus73

Medlem
Är en 40- årig grabb ;) som efter ett uppehåll på ca 10 år vill ta upp skidåkningen ingen, men märker att det har hänt en hel del på marknaden och är nu mycket tacksam för köpråd på 1-3 års begagnade Allmountain.
Jag väger ca 100 kg och anser mig vältränad. 1,93 lång.
Tidigare har jag åkt mycket puder nere i Alperna men kommer nu att tillbringa tid i de Svenska backarna tillsammans med mina söner som jag ska försöka lära upp.
Så med andra ord blir det piståkning med familjen och egna utflykter till off-pisten så fort tillfälle ges.
Stabila skidor med bra skär i pist och fint flyt i off-pisten eftersöks.
Är inte mycket för att hoppa och göra tricks.

Tacksam för värdefulla råd och tips, tack

Mvh Vilsen 40 taggare

Låter som du borde hålla utkik efter 95-110mm midja helst med en nätt rocker för att dra nytta av de senaste årens utveckling. Några bra allmountainalternativ som du borde kunna hitta beg är K2:s Hardside eller Sidestash, 188cm. Från Völkl hittar du Mantra (191cm) eller Gotama (194cm). Dynastars Legend PR 105 kan vara tänkbart men finns nog inte i samma mängd beg som ovanstående.

Blizzards Bonafide och Cochise ska du definitivt hålla ögonen öppna efter, men eftersom de kom förra året är beg utbudet inte speciellt stort

Det finns flera alternativ av både större och mindre tillverkare på marknaden. Lättast är ju att vara kräsen om du söker nytt... Testa sökfunktionen här på Freeride (ändra inst efter behov): https://www.freeride.se/prylar/gear...=111&waist_min=96&price_max=14000&price_min=0

Om du har några konkreta erbjudanden (annonser el dyl.) så släng upp en fråga här så kommer du garanterat få tummen upp eller ner om det kan vara nåt för dig.

Edit. Från Salomon har Sentinel nämnts i tråden, som beg kan du även hitta Shogun, den faller också in innanför dina ramar.

Senast ändrad:
Köpte mig ett par "helt nya" HEAD Monster 95 (fast inte årets modell) på Stadium Outlet i Sälen förra säsongen.
Hade ett par monster 70 innan som jag var hyfsat nöjd med......men det var innan jag testat mina nya
Kommer sannolikt aldrig att åka på annat än en allmountain skida och den som säger att det inte går att åka i pist med lite bredare lagg vet inte vad de snackar om.....nu kanske ni experter på off pist skidåkning inte tycker att 95 är speciellt brett, men för mig var det i alla fall helt perfekt.

Dessutom så var de nedsatta från 10 000 till ......håll i er, 1500 spänn, inkl bindningar och montering.....att de sedan var röd/rosa i färgen, ja det fick man på köpet, men det kan man leva med för det priset.

Så jag kan varmt rekommendera dessa skidor, jag är också drygt 40 och väger ca 100 pannor....
Kanske detta är de optimala "gubblaggen", vad vet jag :cool:

Tänkte först rekommendera max 90 mm, men om du ska kliva utanför också så OK, gå upp lite i bredd.
Åkte du OP för 10 år sen så har du antagligen tekniken att göra det med smalare skidor, så glöm inte vad pist-med-barn kräver, ploga omkring på bredlagg funkar sådär. Men rocker hjälper bra, kolla på modeller med tailrocker också.
Jag har hittat en bra kompromiss i Soul Orange, som jag rekommenderar lite här och var, men jag kan inte ställa dem mot andra, liknande skidor, eftersom jag inte provat runt mycket - hittade hem direkt...
Köp gärna rocker-skidor till grabbarna också.

Jag är ute efter typ samma sak men jag funderar på vad jag ska ha för längd på skidorna är 180cm och ~80-85kg
Är inte jätteerfaren på skidor så jag vill ha ett par jag kan växa med som åkare..
Men det gäller samma typ av åkning allmountain pist och OP..

Toem sa:
Jag är ute efter typ samma sak men jag funderar på vad jag ska ha för längd på skidorna är 180cm och ~80-85kg
Är inte jätteerfaren på skidor så jag vill ha ett par jag kan växa med som åkare..
Men det gäller samma typ av åkning allmountain pist och OP..
Det beror på ... val av skidmodell och hur hårda de är. Det som göra att en längre skida uppfattas som mer svårkörd är i de flesta fall inte längden utan att de är hårdare (svårare att böja i sväng). Men generellt kan man nog säga att du när det gäller allmountainskidor hamnar någonstans mellan 180 och 190 cm. Inte kortare ...

/MM

Lr hur.........hur fan kan man ta 4500 - 5000 för likadana skidor som man får för 1500 NYA på Stadium outlet......
Sen så klart håller jag med om att detta är inte en sida för marknadsföring....inte av egna produkter i alla fall.

Kan dock tipsa om att Länna Sport har FETT BRA priser just nu på FETA lagg......om det är så att du INTE köpt några än.

Till sist: smaken är ju, som alla vet, som äschlet, dvs delad..........

att sänka puffror (sluta slå på stora trumman).. måhända kan delade åsikter ev. finnas om pris-sättning på ett par beggade skidor. men det e inte hela världen om man tipsar någon om skidor man har till salu. om jag får spekulera så antar ni att MagLar på något sätt försöka blåsa Nimbus73. det är oftast särskilt ovisst. en annan observation vid närmre koll av MagLars inlägg: jag antar att ni stör er på dennes direkta och uppenbara försök till sälj. men är det då mer ok att på ett mer charmerande (å "allmängiltigt socialt gångbart") sätt försöka få någon intresserad av det man vill bli av med? nej. men det sker hela tiden. så, jag försökte bara för ett ögonblick förstå vad som händer i denna tråd. jag löser ej korsord till vardags. så möjligtvis har området mellan mina öron nu följaktligen stimulerats å det bestämdaste. kortfattat: MagLar, om du skall kränga saker genom offentliga forum, använd en mer klok och även i viss mån lurig stil (så att ingen fillur därute tar dig på fel sätt, ev. misstänker något som kanske ej existerar). men förmodligen det bästa: skicka pm till ev. intressanta köpare i fråga. för genom det sättet slipper folk störa sig i onödan, å på så vis skänker du iaf mig sinnesro. så, färdig-showat för denna gång, dags att duna. frågan jag ställer mig innan john blund tar vid är följande: hur vore det ifall man oftare stjälpte i sig några knappar gammel-dansk, t.ex., för att på så sätt lura "systemet sitt" att ej svepas med i sådana här högst värdelösa och obetydliga funderingar kring div. forum-inlägg - för att på så sätt lägga mer krut på att oftare åka skidor i det fria? antagligen ganska bra.

Senast ändrad:
Tack för alla förslag:) Jag har nu köpt ett par Volkl Kendo 2011 191cm, ska bli spännande att åka dessa skidor som har fått så mycket bra betyg,

@limegreen
Du har säkert skrivit något klokt och verkar vara en intelligent person. Men jag orkar inte läsa mer än några rader och det är stört omöjligt att få ett sammanhang i din text vid en första genomläsning.

Prova med versal (stor bokstav) som en indikation på att det är en ny mening. Stoppa inte in punkter och andra skiljetecken i onödan. Dela in din text i några stycken med tomrad emellan.

Gör du detta, lovar jag att försöka läsa och förstå vad du vill säga. För det är väl någonting du vill framföra?

/MM

@ Mountain_Man
tackar för tipsen!

jag har ju som kanske bekant en grubblande sida. kortfattat är det typ av kreativ skrift jag sysslar med, där det säkerligen finns en del matnyttigt att finna.

jag har antagligen valt en mer "skum" å invecklad stil, just för att läsaren (vid ork) skall behöva stanna upp och tänka till ett slag, alltså "vad menar karln egentligen?". dvs jag. sedan tror jag att det är lite i protest mot det snabba å ytliga. jag vill tänka till ett slag och därefter per skrift uttrycka mig på ett sätt som gemena man gjorde verbalt i gamla svenska filmer :)

det som gör mina skrifter lite svår-placerade (kan jag tänka mig) är ju att jag friskt rör vid sanning, osanning, skoj å div. oklara hitte-på´n. en kompis sa en gång till mig när jag höll låda att min hjärna förmodligen dansade jitter-bugg vid det tillfället. å den ådran delar jag alltså med mig av här på freeride :D

syftet med mina inlägg varierar friskt, så det finns alltså saker jag framför - om man orkar läsa lite mellan raderna. som ex. om jag tycker att det dillas alldeles för invecklat i en tråd om en rätt så banal sak. ja då kan jag ju i smyg-provokativt syfte börja dilla om något helt annat för att bryta av, eller något annat ex. politiskt som jag då anser vara mer värt att diskutera. kanske någon typ av översitteri jag sysslar med då?! strunt samma. men att det då ev. kan röra sig om brist på respekt för andra (mer "seriösa") medlemmar, ja det har jag full förståelse för ;)

det verkar iaf som de flesta låter mig hållas här på sajten. och det får man se som positivt, då min avsikt i 9 fall av tio är god. du det sket sig med versalerna å tecknen. men lite tomma rader bjuds det på iaf.

framme vid kassan på domus stod det två tjejer i tonåren. de kunde ej enas om de skulle ha vanlig eller 100s-längd på ciggen. kassa-biträdet såg uppgivet på de unga liljorna. då sköt jag fram hakan å sa åt dom att det var klart att de skulle välja 100s - med anledning av att man ju bara lever en gång.. jag i ett nötskal (för att ringa in lite vilken sorts fillur jag e), ibland.

Senast ändrad:
Mycket bättre! Nu förstod jag det mesta.

Problemet är att jag (och sannolikt många andra) har utvecklat läsandet på ett sätt att vi egentligen inte läser enskilda ord utan "känner igen" ord och ibalnd till och med hela meningar. Versaler och skiljetecken är då nödvändigt för att vi ska fatta vad som hänger ihop och inte. Finns inte de är vi tvugna att så att säga läsa bokstav för bokstav och sätta ihop ord och meningar på ett sätt som gör att vi tappar intresset ....

Lägger du nu till Versaler blir det ju riktigt läsbart! ;-) Risken finns ju iofs. att fler orkar och förstår vad du skriver vilket kan ge oanade effekter ...

/MM

Senast ändrad:

@nimbus73
Eftersom jag nu varit delaktig i att närmast totalkvadda din tråd ... är det på sin plats med en rekommendation. Läs den här tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=88475 . K2 Kung Fujas kan vara ett alternativ. Nytt hos SC för omkring 3 500 kr är en mycket bra deal, bättre än det mesta begagnat.

/MM

PS! Völkl Kendo är ett riktigt bra alternativ också ... ;-) DS.

Senast ändrad:
@ Mountain_Man
ursäkta om jag fått dig på villovägar. nimbus73 har ju faktiskt skaffat sig ett par lagg nu ;)

men det e klart, kommer ju fler vintrar där det kan bli aktuellt att kika på annat..

och till nimbus73: jag håller med vad som tidigare sagts om midja, från 90 till strax över 100 känns som en bra bredd för blandad åkning, dvs off-piste ibland samt ej för plankigt i pisten. om du oxå ej åkt på länge (men såklart beroende på åkstil) så e ett par mellan/lagom-styva något att rekommendera. alltså ej för veka å ej stenhårda. kendon låter som ett vettigt val. känner du att du vill prova/skulle vara hjälpt av mer midja så instämmer jag även tidigare inlägg om mantran samt gotama. enligt mig å många andra kanon-val om man bara ska ha ett par skidor. för "mjukare"/lekfullare åkning: k2 samt atomic (bra priser) har en del lattjo-lagg som ej har midjor anno vattenskida (det har givetvis völkl med många andra fabrikat oxå, men dessa dyker spontant upp!). go´tur

Senast ändrad:
limegreen sa:
@ Mountain_Man
ursäkta om jag fått dig på villovägar. nimbus73 har ju faktiskt skaffat sig ett par lagg nu ;)

men det e klart, kommer ju fler vintrar där det kan bli aktuellt att kika på annat..
Ja, jädrans ... ;)

/MM

Tillbaka
Topp