Tur/puderskida för dam, längd och tips?

mtossberg

Medlem
Whaddap! Vill börja med att slänga in en brasklapp för att jag kan ha missat någon tråd som redan berör detta men lyckades inte hitta något som var så värst aktuellt/passande, så skapar ny.

Är på jakt efter nya skidor som uppfyller följande krav:
- sköna att traska uppför med, dvs inte för tunga
- roliga utför, inte för mycket avkall på åkprestanda
- midja runt de 100mm ungefär

Jag vet att det finns skidor som uppfyller ovan krav men det jag tycker är klurigt är att hitta i lagom längd! Jag är 161cm kort (lättviktare) och är lite fundersam till hur långa jag kan ha. Finns ju en del kring 167-168cm, blir det jobbigt att gå med? Tänker typ DPS Nina, Black Diamonds Aspect Carbon, Black Crows Camox (vanliga, freebird eller birdie). Har inte lyckats hitta så mycket i kortare längder som lockar, åtminstone inte i svenska skidbutiker.
Längsta skidan jag åkt mer än bara något enstaka åk med är väl på 164cm så vet inte alls vad jag ska förvänta mig om man slänger på ytterligare 4cm, kommer jag märka stor skillnad?

Har tidigare bara turat med ett par Dynastar Alti 79 som var typ 155cm långa. Hemsk upplevelse vad det gällde åkningen, åtminstone tills jag hade vant mig. Inte så värst skojiga i puder heller. MEN de var ju fantastiska uppför och lätta att ha på ryggen när man klättrade.

Vill väl se mig som en god/avancerad åkare, tar mig fram på de flesta ställen och känner att det är OP som jag vill bli skickligare. Oroar mig inte direkt för att en skida ska vara "för bra" utan tycker det är kul med utmaning och att ha något att utvecklas med.

Är sjukt tacksam för tips!

Frun, 161 cm, 54 kg, använder Armada TST 165 för allt, pist, toptur, freeride, litet jibbing osv. Hon har Marker F10 bindningar på dem.

Hej där, känner igen dina funderingar. Är 162/54 och körde innan ett par skidor av samma längd (161). Sköna uppför men kändes lite klena nedför och i puder. Införskaffade sen ett par 172 (nya Pandora) och var själv tveksam över längden då jag älskar korta skidor - men åkmässigt är de fantastiska. Tror verkligen inte att du skulle uppleva lite längre skidor som negativt nedför, framför allt inte om du kör puder (tror iofs att jag skulle vara nöjd med 162 i samma modell eftersom dom är löjligt flytiga, i vart fall för min vikt).

Det enda lilla negativa jag initialt reagerade på är just uppför. Var så van att ha korta lagg som gick lekande lätt att göra 'lappkast' med under travers uppför så jag trampade mig själv på bakändarna lite väl lätt efter bytet. Detta berodde säkert på att bredden tip/tail blev betydligt större också.. Har inte någon extrem bakmontering på bindningarna heller. Men det gick snabbt att vänja sig av med! Prestanda/viktmässigt/bärmässigt inga som helst problem.

Såå, lite längre skidor kommer inte ge dig några problem tror jag. Specifik skidmodell runt 100 har jag inget tips på utifrån egen erfarenhet tyvärr (hoppade från 92 -> 110).

Jag tror, att hon har herrmodellen. Men enligt vad jag har hört, dom borde vara hellt likadana. Skidorna har den där fula zombie Indian på.

KrisL sa:
Hej där, känner igen dina funderingar. Är 162/54 och körde innan ett par skidor av samma längd (161). Sköna uppför men kändes lite klena nedför och i puder. Införskaffade sen ett par 172 (nya Pandora) och var själv tveksam över längden då jag älskar korta skidor - men åkmässigt är de fantastiska. Tror verkligen inte att du skulle uppleva lite längre skidor som negativt nedför, framför allt inte om du kör puder (tror iofs att jag skulle vara nöjd med 162 i samma modell eftersom dom är löjligt flytiga, i vart fall för min vikt).

Det enda lilla negativa jag initialt reagerade på är just uppför. Var så van att ha korta lagg som gick lekande lätt att göra 'lappkast' med under travers uppför så jag trampade mig själv på bakändarna lite väl lätt efter bytet. Detta berodde säkert på att bredden tip/tail blev betydligt större också.. Har inte någon extrem bakmontering på bindningarna heller. Men det gick snabbt att vänja sig av med! Prestanda/viktmässigt/bärmässigt inga som helst problem.

Såå, lite längre skidor kommer inte ge dig några problem tror jag. Specifik skidmodell runt 100 har jag inget tips på utifrån egen erfarenhet tyvärr (hoppade från 92 -> 110).
172 känns sinnes långt när man är van vid att ligga på runt 160cm (mina K2 Disorderly som jag flänger runt med "till vardags" är 159), så riktigt så långt vågar jag kanske inte gå... Men behöver kanske inte oroa mig så mycket för att runt 168 är för långt i alla fall! Det som jag känner fortfarande talar emot ett par lite längre skidor är ju kanske framförallt uppför, vikt + som du säger lappkast osv. Men det kanske är mest en vanesak!
Kikade lite på Pandoran som iofs är aningen fetare än vad jag tänkt mig, men skulle nog kunna tänka mig den i 162. Tack för tipset!

KaitsuH sa:
Jag tror, att hon har herrmodellen. Men enligt vad jag har hört, dom borde vara hellt likadana. Skidorna har den där fula zombie Indian på.
Kollade specen nu och de verkar mycket riktigt vara helt identiska så när som på designen, vilken var helt ok för 2015 på både herr och dammodellen. Gött med en damskida som inte är rosa/lila/blommig!

Salomon q96 Lumen finns ju i 162 och väger då bara strax över 1600g/st. 95mm midja är ju väldigt allround dessutom. Om dom är lika bra att åka på dom Q98 så räcker åkprestandan gott och väl till för turbaserad åkning.

Frun kör Rossi Soul7 172 (är 169/60) med F12tour och det har funkat utmärkt. Både fyra veckor i Åre och två i Verbier. Inga problem att huda, bra i lössnön och rolig i pisten på eftermiddagen.

Senast ändrad:
172 känns sinnes långt när man är van vid att ligga på runt 160cm (mina K2 Disorderly som jag flänger runt med "till vardags" är 159), så riktigt så långt vågar jag kanske inte gå... Men behöver kanske inte oroa mig så mycket för att runt 168 är för långt i alla fall! Det som jag känner fortfarande talar emot ett par lite längre skidor är ju kanske framförallt uppför, vikt + som du säger lappkast osv. Men det kanske är mest en vanesak!
Kikade lite på Pandoran som iofs är aningen fetare än vad jag tänkt mig, men skulle nog kunna tänka mig den i 162. Tack för tipset!
Glömde att jag bytte bindningar också! Det har så klart påverkat upplevelsen. Från Marker Tour till tech.
Kom förresten att tänka på Sick Day 95 (är lite sugen på den). Sick Day 110 och Pandoran är samma och tänker mig att 95:an borde vara ett lillasyskon i samma 'form'. Har aldrig testat den dock..

KrisL sa:

Tja! Hur har det gått med dina Pandora?

Jag har köpt ett par Pandora med längd 179 cm, jag är 170 cm själv och funderar om jag valt för långa skidor men de flesta säger att jag gjort rätt val att gå upp i längd. Är lite orolig över längden då jag aldrig kört +10 cm över min egen längd men såg ditt inlägg nu och tänkte att du kan väl berätta hur skidorna varit i förhållande till din längd.
Att tillägga är att jag är rätt tung, väger 83 kg så det kanske är till fördel med längre skidor. Vad tror du?
Jag har inte kunnat teståka skidorna än. :D

/ E

Hej!
Såg inte denna tråden först, skrev i en annan du startat :-)
Tror som sagt du blir nöjd. Skidorna har liten radie och kan köras riktigt tight om man vill, något du förmodligen är van vid om du kört korta skidor innan. Rockern gör också att de upplevs kortare. Och med din vikt så blir det nog perfekt (jag c a 54).

Som sagt så turar jag mycket till pudret och då upplever jag det negativt. Efter många skiddagar och turer så måste jag nog erkänna att jag inte vande mig vid längden. Har mittmonterad bindning och relativt korta ben, så då blir det som det blir.. Så ska du tura så behöver du inte alls uppleva samma sak.

KrisL sa:
Hej!
Såg inte denna tråden först, skrev i en annan du startat :-)
Tror som sagt du blir nöjd. Skidorna har liten radie och kan köras riktigt tight om man vill, något du förmodligen är van vid om du kört korta skidor innan. Rockern gör också att de upplevs kortare. Och med din vikt så blir det nog perfekt (jag c a 54).

Som sagt så turar jag mycket till pudret och då upplever jag det negativt. Efter många skiddagar och turer så måste jag nog erkänna att jag inte vande mig vid längden. Har mittmonterad bindning och relativt korta ben, så då blir det som det blir.. Så ska du tura så behöver du inte alls uppleva samma sak.
Tack så jättemycket för ditt svar! :)
Ska förhoppningsvis kunna testa dem i veckan i Kittelfjäll...!

Jag kommer nog inte tura så mycket men vi får väl se om de blir bökiga om jag går med dem.

Tillbaka
Topp