Turbindning kontra alpinpjäxa

efalkerby

Medlem
Hej.
Som nykomling till skitouring-världen, har jag lite frågor ang utrustningen. Mina nya lagg är utrustade med ett par dynafitbindningar, här ligger problemet; mina pjäxor är ett par vanliga alpinpjäxor. Funkar det att enbart byta sulorna till ett par dynafit eller blir det till att investera i ett par dynafitpjäxor?
Tacksam för svar.

Vilka pjäxor har du?

Några få på marknaden har extra sulor som passar techbindningar. I de flesta fallen så är det nya pjäxor som gäller.

Som sagt krävs att sulan är konstruerad för tech för att det ska fungera, i alla fall utan ett riktigt seriöst bootfittinguppdrag. Det är klart att det går att bygga om pjäxan helt, men det är långt från enkelt och det lär inte vara helt säkert heller i hållfasthet.

Här och där på nätet finns det beskrivet hur man kan installera tech-inserts i vanliga pjäxor genom att borra och mecka på ett relativt enkelt sätt. Jag vill utfärda en varning för detta eftersom det inte alltid med tydlighet framgår att det är enbart för gången uppför den typen av hemmabyggen ska användas. Den typen av konverterade skor används till Cast och liknande plattsystem där man endast använder tech på vägen upp. Det skulle gå att använda till kommande Salomon/Atomic Shift också förmodar jag, men inte till vanliga Dynafitbindningar.

Sen bara för att vara tydlig. Det finns många pjäxmodeller numera som har tech-inserts, alltså inte bara Dynafit.

Tillbaka
Topp