Turbindningar + stighudar

mWadsten

Aktiv medlem
Hej, har planer på att införskaffa ett par turbindningar och hudar, undrar dock efter att ha läst lite trådar här på fr om det är nödvändigt att ha både och? hur är det att vandra med bara hudar utan den lösa häl delen? blir det fruktansvärt jobbigt eller fungerar det? känns som om det blir jobbigt?

Tack å hej leverpastej!

Skräddarn säger NEJ Bestämt NEJ det blir ett NEJ

Ne men det skulle det nog va helt och hållet frukansvärt att tura utan lös häl så det är bara att köpa både och, ett par teleskopstavar eller iaf vettiga trugor är nog inte fel heller, antar att du har lavin utrustning med?

Teleskopstavar tycker iaf jag är den absolut onödigaste gimmicken i tur-sammanhang. Istället för att hosta upp 800-1500 spänn funkar det lika bra med ett par vanliga alustavar för 300 och lite coachtejp för 50 spänn. Bara tejpa som man gör på en hockeyklubba en bit under det vanliga handtaget. För 50 spänn får du dessutom en herrans massa meter tejp, bara lägga ner resten i första-hjälpen-kitet när du är klar, det är alltid bra att ha!

Utan lös häl är det lättare att ta av sig skidorna och fästa dem på ryggsäcken, vilket gör att du sparar kostnaden för inköpet av skinn! Men jag rekommenderar både skinn och turbindningar, för det är ungefär (enligt en rykande färsk ukrainsk undersökning) 98.22 ggr lättare att gå med skidor på fötterna i lössnö än med skidorna på ryggan.

vattendroppe: på vilket sätt gör tejpen stavarna längre?
teleskopiska går ju att justera åt båda hållen

JL76 sa:
vattendroppe: på vilket sätt gör tejpen stavarna längre?
teleskopiska går ju att justera åt båda hållen
gaffa_coloured_tower.jpg

Bara trycka på toppen av staven!

Jag är insöad på kanadensiska priser och här kostar inte ett par black daimond teleskop stavar mer än 52 dollars vilket blir typ 400 spänn och dom håller nog bättre än random stavar för 300. Hursom 800 till 1500 känns lite väl högt men kostar de så mkt kan jag hålla med. Sen beror det ju på vad man brukar köra för stavar, kör egentligen bräda kanske ska tilläggas men min kusin gillar sina 110cm barn stavar när han åker ner vilket gör teleskop stavarna sjukt värda eftersom att 185 och 110 stavar upp hade vart helt värdelöst.

Har aldrig känt behov av teleskopstavar och de jag sett håller knappast bättre än en vanlig stav. Du klarar dig fint så länge du inte åker runt med jibber-längd på stavarna.

Givetvis är det en smaksak om man vill köra med teleskopstavar eller inte. Jag tycker det är otroligt praktiskt att snabbt och enkelt kunna ändra längden på stavarna efter behov. Dessutom är ju de extra två-tre hundralapparna rätt försumbara i sammanhanget om man ändå ska köpa turutrustning.

Har klarat mig länge utan, men fick tag i ett par till bra pris så tänkte varför inte...
Är ganska skönt, om du går med skidorna på ryggan brant uppför, att kunna korta stavarna. Skönt att kunna förlänga dem lite och du behöver staka på platten en längre sträcka.
Köp bara inte de tre-delade, de väger ett ton ;-)

BD Traverse är schyssta till helt okej pris. Kolfiber känns coolt och går inte av lika lätt om du vill hitta motivation för att bränna lite mer pengar...

Tillbaka
Topp