Siste dag med salg for i år! Ved midnatt går prisene opp...
Under er recensionen PNyberg hinter til i posten over.
Hentet fra MnO & co´s skitest 2012:
Down Countdown 4, prototyp
https://www.freeride.se/img/review/original/7871_pic1b.jpg
Mått: 122/102/109, r=41m@180cm
Testad längd: 180cm
Testad av: MnO, MarkusO
Testad i: Åre
Nästa skida att luftas blir en prototyp till CD4. SiSt vid skidstället låter meddela att de serietillverkade skidorna skulle ha varit på plats, men att leveransen hade blivit försenad under frakten från fabriken. Den skida vi testar ska vara väldigt lik de som senare ska dyka upp.
CD4 är en udda fågel. Det är en skida som i princip är en CD3 som har smalnats av en aning och sågats av i båda ändar. Trots att den är en decimeter kortare än de övriga har den samma aktiva längd och känns faktiskt också nästan lika lång på snön. Det får en verkligen att fundera över hur mycket det faktiskt kan skilja i aktiv längd och känsla mellan två skidor som till synes har samma längd. På CD4 har en dryg centimeter bantats på bredden och sen är det framförallt tailen som har försvunnit samt att flexet har blivit en aning mjukare. Till skillnad från CD1-3:s fulltwins så har 4:an en kort liten twintip. Det hela ger en skida som är speciell och som inte liknar något annat jag har testat. Trots att den är mjukare än CD3 så är det ändå ett i sammanhanget enormt styvt flex och en tydlig pintaildesign. Samtidigt är vikten relativt låg och det känns som att det har blandats i en hel del kolfiber i konstruktionen för att lätta upp den. Framänden på skidan har en radie på 29 meter och sen är bakänden kanske upp mot 50m, vilket i effektiv teoretisk radie ger en skärning på 41 meter. Balansen är därmed nästan exakt lika som CD3, om än i ett kortare och framförallt smalare format. Jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av det här och på väg till liften känns det som jag har två styva och korta klubbor på fötterna.
Ett par svängar ner i Gästrappet lägger jag en stoppsladd och har redan då hunnit bli rejält förvånad. Fasen vad den går bra! De udda parametrarna till trots är det är faktiskt en av favoriterna i år för min del när det gäller åkning på stökigt underlag. I Gästrappet framåt eftermiddagen är det inte lätt att vara kaxig och köra på skär hela vägen. Det är det iofs aldrig i den pisten, men alla som har varit med på en skidtestarhelg i Åre vet hur det blir framåt tretiden. Det pucklar på rejält helt enkelt. I det läget var CD4 en fantastisk kamrat. Med en framände som styr svängen och en bakände som hänger med utan att märkas blir man påtagligt kvick i fötterna och plötsligt blir pucklarna underhållning. Nån puckelåkare kommer jag förmodligen aldrig att bli, men jag tar i alla fall ett steg i den riktningen med den här skidan som är rapp som attan i reaktionerna.
MarkusO tar ett par vändor och håller med. Han brukar gilla skidor med lång radie och den här passar honom perfekt. "Befriande lång radie i kontrast till mycket annat", utbrister han och fyller i med "Puderwedla, smeara eller släpp iväg. Det här är en explosion i åkglädje!". Skidan klarar sig dock inte utan kritik, utan MarkusO hade gärna sett att den hade varit lite bredare och därmed lite mer kraftfull i känslan.
Känslan i konstruktionen är spänst, krisp och lite lagom pigg på nåt sätt. För min del hittar jag en del av de komponenter i snökontakten som jag saknar hos de andra Downskidorna, även om det också innebär att den är lite mindre dämpad. När jag släpper iväg den i skär imponerar den inte lika mycket, men är ändå lätthanterlig och smidig. Med tanke på den långa radien svänger det ändå en del, men nån carving med armbågarna i snön blir det aldrig med dryga 40 meters radie. Däremot är skidan mycket trevlig att köra med en aning släpp, eller i ett läge nära ett släpp i bakänden, då man kan runda upp åkningen och verkligen kontrollera radien i varje sväng. Fördelen med den raka skärningen är att skidan blir stabil och fullständigt un-hooky (vad det nu heter på svenska) i mjukare och konstig snö. Lägg därtill en slashig bakände och en pigg konstruktion och vi har ett riktigt underhållande paket.
CD4 är en helt annan skida än skidor i samma breddkategori med radie neråt eller en bit under 20 meter, och man åker den också på ett helt annat sätt. För mig känns radien för lång för att jag verkligen ska ge den toppbetyg, men jag är ändå förvånad över hur roligt jag har på skidan. Det är som sagt en konstig skida i viss mån, eftersom det mer är en avsågad 190cm charger som har lättats upp, än en ren turskida, men faktum är att den tack vare detta är en skida som verkligen står ut i det annars rätt likformade formatet på 100-110mm-skidor. Väl värd ett test och en kanonskida för den som gillar skidor med rak skärning med bra stuns.