Tutorials till filmredigeringsprogram!?

vLindqvist

Ny medlem
Tjoo! :)

Jag har som alla andra lessnat på moviemaker, så nu har jag skaffat både adobe premiere pro och adobe premiere elements. efterom elements är den enklare versionen så tänkte jag börja kika lite i det. jag har testat nån liten film men vill ha hjälp!! vet du någon sida man kan läsa om effekter osv på eller du själv kanske kan mycket? jag har tittat runt i forumet men inte hittat svaren jag söker.

Mitt förslag är att alla skriver in tutorials som ni kan här, till olika redigeringsprogram t.ex premiere, vegas m.fl.. :) Efter ett tag lär vi har fått ihop en bra lista med olika effekter, och det leder förhoppningsvis till bättre amatörfilmer i framtiden! ;)

Bye.

Senast ändrad:
Jag fyller gärna på med lite enklare frågor om det är okej...

Hur mycket kostar programmet?
Fungerar det med Mac? Antar att det inte gör det, men finns det något annat bra till Mac?

Adobe programmen funkar för mac...

kostar en slant, http://www.adobe.com/se/

Sen finns det Sony vegas (vet ej om de funkar med mac) men jag föredrar Adobe primiere pro för det har full sync med dom andra adobe programen och är lätt att använda när man kommigt igång.

Om du har Premier Pro, lägg ingen kraft på att lära dig Elements...vet inte hur mkt som skiljer egentligen...men kan du Premier Pro har du ingen nytta av Elements...

det går nog inte att ladda ner lagligt.. men du har säkert nån sida du tar grejjer ifrån.. sök där.. mer får man nog inte diskutera nedladding här på freeride

WITMatrix sa:
Om du har Premier Pro, lägg ingen kraft på att lära dig Elements...vet inte hur mkt som skiljer egentligen...men kan du Premier Pro har du ingen nytta av Elements...
okej! ska testa o redigera en film där med så ska jag se om de är stor skillnad :)

linkaaaN sa:
WITMatrix sa:
okej! ska testa o redigera en film där med så ska jag se om de är stor skillnad :)
Det är en skillnad, och man får bättre resultat i Primiere pro.
Man kommer igång ganska snabbt det är bara att fatta var och hur saker fungerar sen flyter det på. tycker dessutom att primiere upplägget är bättre (bättre arbetsyta)

Cheers, Hollowell

Senast redigerad av en moderator:
vad sägs om att alla skriver in några bra tutorials som man kan till olika program? t.ex. premiere, vegas m.fl! :) desto fler tutorials - bättre amatörskidfilmer i framtiden! :)

Criss_sw sa:
Kör du Mac e de Final Cut som gäller.
Kan bara hålla med, själv gillar jag Final Cut bättre än premier.
En sak som man dock ska komma ihåg är ju att råmaterialet och egen kreativitet är betydligt viktigare än flashiga program

Senast ändrad:
Oskar_Nt sa:
Criss_sw sa:
Kör du Mac e de Final Cut som gäller.
Kan bara hålla med, själv gillar jag Final Cut bättre än premier.
En sak som man dock ska komma ihåg är ju att råmaterialet och egen kreativitet är betydligt viktigare än flashiga program
Det är klart men man får större "frihet" att utöva sin kreativitet :D

Har ingen aning om Mac för tillfället arbetar jag med PC.

Det som Hollowell skrev är sant till viss del:
Premiere fungerade till både Mac och PC förrut, nu mer finns det bara till PC.

Det vanligaste programmet för proffesionell redigering är Avid, Final Cut har en liten marknadsandel men den är väl procentuellt lika stor som Apples andel inom sålda datorer jämfört med PC. På en hel del reklamfilmsföretag finns båda systemen.

Jag håller verkligen med om att bra förproduktion och kreativitet är väldigt viktigt för att lyckas...

http://www.postforum.com är en bra sida för postproduktion.

Tillbaka
Topp