Två brädor/Directional twin

• Trådstartare Trådstartare bifteksupernova
  • Start datum Start datum
B

bifteksupernova

Guest
Jag har varit och kollat på två brädor.

En som heter "Markus Keller 156cm twin"
och en som heter
"Bryan Fox 157 directional twin"

På båda brädorna står de att de är anpassade för park, men en är för street och en är för allround typ.

Jag är inte så erfaren i Snowboards, men får dessa brädorna till ett vettigt pris. Jag har åkt i ungefär ett år och har vågat ge mig på parken de två sista gångerna jag åkte, och vet att det är där jag vill spendera min tid när jag åker.

Men vad menas med Directional Twin? Är det något dåligt eller positivt som första bräda?

Är det någon som vet något om dessa brädor i övrigt? Sånt som kan bara bra att veta? För jag kan inte hitta Bryan Fox brädan någonstans på internet så jag kan kolla lite extra på dom för jag förstod inte så mycket av dem när jag stod och kollade på den lilla lappen.

Tack

Vet tyvärr inget om brädorna ifråga men vad directional twin är kan jag berätta. Det är helt enkelt så att brädorna har olika design i nose och tail. Detta innebär att swith-åkning blir lite knivigare, men är ingen omöjlighet.
jag tror nog att directional kan vara något för dig, då du antagligen inte helt fullärd efter bara en säsong, samtidigt som du inte vet om du ska åka park, är ju i parken som swith-åkning är användbart.

Är det en vanesak med directional twin, alltså, om jag blir bättre i park osv, måste jag köpa en twin tip eller kan jag ha kvar min directional twin när jag har vant mig vid den? Är det t.ex. några proffsåkare som åker park med directional?

Finns ju proffs som kör på directional, men de som kör twin är desto mer. Men vanesak är det ju inte. Brädan är ju byggd för att i första hand åka åt ett håll. Men i mindre hopp och lägre farter så går det använda directional.

Men jag vill ju inte lära mig fel om det är park jag ska syssla med senare..

Du lär dig ju inte "fel". Blir ju bara enklare att åka switch om du sedan byter till en twin, möjligen omställningsperiod på någon dag.

En grej som ingen ovanstående förklarat, kanske gör detta övertydligt nu, men bättre det än att det blir missförstånd. Directional twin är en bräda som till formen är helt twinshape. Det vill säga att formmässigt är det ingen skillnad på nose och tail och tittar du bara på den kan du inte säga vad som är fram och bak. Vad som är speiellt med en directional twin är att flexet är olika i nose och tail. Brädans flex är alltså inte helt "twin" utan främst byggt för att köra åt ett håll.

Såhär är många parkbrädor uppbyggda för att ge en mer allround parkbräda. T.ex burtons modell Dominant har directional flex men twinshape, en bräda som väldigt många har börjat sin karriär i parken på.

För den ovane parkåkaren spelar det ingen roll om brädan är dir.twin eller äkta twin(både twinshape och twinflex). Det är inte förrän man börja droppa in switch till dom stora hoppen med mycket fart som man kan känna viss skillnad i stabilitet och pop när man kör switch med en dir.flex-bräda. Eller om man landar stora hopp switch. Det är vekrligen ingen omöjlighet, men brädan kan uppföra sig lite annorlunda när man kör switch och regular.

Känner att det blev mycket text och upprepningar men hoppas detta kan reda ut lite funderingar för dig.

Vilken bräda som kommer passa dig bäst får du avgöra själv, "hur mycket kommer du åka switch kommande säsong?" är frågan du ska ställa dig.

Det där med "Directional Twin" är inget begrepp som har samma definition i hela snowboardindustrin.

Vissa märken kallar, precis som RCroy säger, brädor som har en twinform men ett flex som är direktionellt, dvs lite hårdare i tailen och mjukare i nosen, för Directional Twin.

Andra märken använder begreppet för att benämna brädor som har lite längre nos än tail, men i övrigt har ett centrerat stance och ett flex som är symmetriskt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp