Två riktiga äventyrare

• Trådstartare Trådstartare FPelle
  • Start datum Start datum
F

FPelle

Guest
Två riktiga äventyrare
Jag är nog inte den som springer till datorn direkt efter jag läst aftonbladet men jag tycker att denna artikel borde uppmärksammas lite extra av er som inte läser aftonbladet dagligen.
Martin Och Olov har förutom Alaska bestigit och åkt skidor ned för alla kontinenters högsta berg.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,924265,00.html

Bara en topp kvar
Olof och Martin är ett äventyr från att slå världsrekord

De har bara den mest avlägsna toppen kvar.
Mount Vinson i Antarktis, 4897 meter.
-Då har vi åkt skidor från toppen av varje kontinents högsta berg, säger Martin Letzter, 25, Stockholm.

berg_368.jpg

Där är deras resor!

Vad säger ni? borde dom belönar med nått pris eller något? det är vad jag kallar riktiga äventyrare..

Två riktiga äventyrare
Sjuka snubbar. Exakt VAD ska man göra som äventyrande skidåkare göra efter att de har blivit klara med detta lixom. Been there done that med allt annat typ :)
Riktiga krutgubbar det där!

Två riktiga äventyrare
Hoppas att dom klarar Mount Vinson bättre än Tomas Olsson klarade Mount Everest..

Rest in peace tomas.

Två riktiga äventyrare
Dom har en intressant hemsida om äventyren med många bilder, googla på "fånga dagen". Detta trodde man ju inte direkt från gymnasietiden, hatten av för grabbarna.

Två riktiga äventyrare
My god.... Läste Olof Sundströms förvirrade krönika "Hellre hora än journalist" i BRANT där han sågar hela den svenska jornalistkåren på grund av att han blivit felciterad i nån kvällstidning, snacka om att bita den hand som föder en.
På deras hemsida skriver dom dessutom att ingen före dom har åkt skidor nedför 7 summits. Detta är felaktigt då amerikanskan Kit DesLauriers åkte nedför Everest för ett par veckor sen och därmed har hon åkt nedför alla 7 Summits.
Ska bli intressant och se om dom fixar Vinson, det finns en ganska brant couloir som är åkt men dom kanske hittar nån snällare väg ner, tror inte dom är så vassa skidåkare. Det var imponerande att dom fixade Everest men svårigheten där handlar mer om höjden än att skidåkningen är särskilt brant. Men dom är jävligt vassa på att fixa sponsorer i alla fall och även på att köra bil...

Senast ändrad:
Två riktiga äventyrare
Ted_bskier: Jag kan bara hålla med, sällan har jag läst något så rörigt som denna krönika och det finns inte ett stycke i den som inte har svåra motsägelser. Jag tycker det är konstigt att den överhuvudtaget kan passera.
Nu när Olof Sundström fått kliva in i krönikörens/journalistens roll är det kanske läge att även pröva prostitution. Om han inte jobbat med detta tidigare så skulle det ju ge lite mer tyngd till jämförelsen i rubriken iaf.

Två riktiga äventyrare
ha ha... tror inte att dom goa göteborgarna på BRANTS redaktion ens läste krönikan innan dom publicerade den. Har man bestigit Everest, är medlem i dom "nya" moderaterna och på fullaste allvar går iklädd flamesmössa när man är 25 år kan man nog skriva vad fan man vill och ändå bli publicerad. I allafall i BRANT som mer än gärna upplåter plats i sin tidning för diverse äventyrare och freeriders som vill marknadsföra sig och skaffa
sponsorer... Kan störa mig lite på att Letzler och Sundström helt uppenbart är rikemansbarn men gärna vill ge sken av att dom livnär sig på CSN-lån...

Senast ändrad:
Två riktiga äventyrare
Ted_bskier sa:
ha ha... tror inte att dom goa göteborgarna på BRANTS redaktion ens läste krönikan innan dom publicerade den. Har man bestigit Everest, är medlem i dom "nya" moderaterna och på fullaste allvar går iklädd flamesmössa när man är 25 år kan man nog skriva vad fan man vill och ändå bli publicerad. I allafall i BRANT som mer än gärna upplåter plats i sin tidning för diverse äventyrare och freeriders som vill marknadsföra sig och skaffa
sponsorer... Kan störa mig lite på att Letzler och Sundström helt uppenbart är rikemansbarn men gärna vill ge sken av att dom livnär sig på CSN-lån...
Denna bitterhet...

Jag tycker det är helt rätt av Brant att ta in äventyrare, freeriders och annat folk som gör intressanta och spännande resor. Visst, det är lite smygreklam men är det inte bra att ännu en människa på detta sätt kanske kan jobba med skidåkning, klättring eller vilken sport det nu handlar om?

Det är underhållande att läsa reportage som inte bara skrivs skidortsreportrar som byter ett gott ord mot en drink hellre än ett åk. Det är kul att läsa om tankarna en person som faktiskt åker brant har istället för att bara läsa de vanliga flosklerna.

Att Letzler & Sundström känner att de behöver ge ett sken av att de livnär sig på CSN-lån tyder på att något att helt fel i samhället.

Go BRANT or go home...

Senast ändrad:
Två riktiga äventyrare
Åker brant?? Tomas Olsson och Tormund åkte brant!!! Fast jag skulle aldrig göra om det så jag ska inte säga nåt. Sen så var dom inte på högsta berget i Oceanien heller så...

Och läs detta med förstånd nu.

Senast ändrad:
Två riktiga äventyrare
Visst kan det vara intressant att läsa sånt som äventyrare och freeriders skriver. Men jag tycker det är att underskatta utbildade journalister när man helt överlåter skrivandet till dessa personer. Bara för att man kan åka skidor betyder det väl inte att man har nån koll på hur man skriver reportage?? Tycker det journalistiska innehållet i Brant är skrämmande lågt och skulle aldrig betala för att läsa tidningen.. tack biblioteket som gör att jag slipper. Brant skulle vara bättre som en en gratis nättidning.
Att man dessutom ger plats åt och indirekt sponsrar människor som ger sig ut på helt vansinnga äventyr tycker jag är osmakligt...

Två riktiga äventyrare
Ted_bskier sa:
Visst kan det vara intressant att läsa sånt som äventyrare och freeriders skriver. Men jag tycker det är att underskatta utbildade journalister när man helt överlåter skrivandet till dessa personer. Bara för att man kan åka skidor betyder det väl inte att man har nån koll på hur man skriver reportage?? Tycker det journalistiska innehållet i Brant är skrämmande lågt och skulle aldrig betala för att läsa tidningen.. tack biblioteket som gör att jag slipper. Brant skulle vara bättre som en en gratis nättidning.
Att man dessutom ger plats åt och indirekt sponsrar människor som ger sig ut på helt vansinnga äventyr tycker jag är osmakligt...
Visst, journalistiskt är nivån ibland låg i Brant. Många av de som skriver har antagligen valt bort journalistutbildning för sin sport.
Vissa reportage är mindre bra men många är bra. De som köper tidningen är antagligen beredda att göra visst avkall på den journalistiska kvaliteten för att istället få njuta en tidning som är skirven av intresserade, intresanta och välinformerade skribenter.
De språktekniska brister tidningen har tycker jag vägs upp av innehållet i sin helhet. Detta är en personlig bedömning och alla gör sin egen.

Att indirekt sponsra människor är, som jag sade tidigare, något som görs i nästan (?) varje tidning i hela världen. Varje gång en ny film kommer ut reser olika stjärnor runt och ger pratar med olika reportrar för att "plugga" sina produkter. Detta är alltså ett fenoomen du antagligen indirekt accepterat när du läser andra tidningar men inte gillar när det gäller de typer av sporter som Brant handlar om.

Att äventyren som beskrivs i tidningen enligt din åsikt är vansinniga får du stå för själv. Vissa tycker det är vansinnigt svårt att åka barnbacken, andra åker ned för Everest.

Peace!

Två riktiga äventyrare
EBBOT:I annan media har man möjlighet att välja bort tidningar som bara gör lismande reportage som är till för att marknadsföra produkter. Något sånt alternativ finns inte i skidtidnings-sverige. BRANT skulle aldrig våga skriva ett enda kritiskt ord om nått för då vet dom att annonsörerna blir förbannade. Att skribenterna i BRANT är intresserade, intressanta och välinformerade får stå för dig. Jag skulle snarare säga att dom är skidbranchens korrumperade lakejer...

Att åka skidor nedför Everest ÄR vansinnigt, att Brant lyfter fram och glorifierar människor som ger sig i kast med sådana projekt tycker jag är osmakligt...

Har svårt att se att dom skulle ge utrymme till nån som höll på med t.ex friklättring som också är en lek med döden.

Två riktiga äventyrare
Teb_bskier...att førringa deras insats bara før att du inte dom tycker dom håller journalistiskt mått ær ju bara dumt!
BRANT ær ju en tidning som har artiklar skrivna av folk som brinner før sitt intresse, det ær lite det som gør det intressant att læsa...nær texterna kompletteras av bilder från några av værldens bæsta skid- & klætterfotografer så blir det en mkt angenæm læsupplevelse!
Så till BRANT: tack och keep up the good work!
Till Teb_bskier: skærp dig och kom med nått konstruktivt istællet!

Två riktiga äventyrare
WITMatrix... Det är sådana ryggdunkare som du som gör att svenska skidtidningar fortsätter vara skit. skärp dig själv och var inte så nöjd med allt...

Två riktiga äventyrare
WITMatrix: Det heter alltid att man ska komma med konstruktiv kritik, men vad är det?
I den här tråden har vi pekat på att krönikan i tidningen är förvirrad och motsägelsefull och jag för min del menar att det är direkt olämpligt att jämföra att vara hora med att vara journalist i ett desperat försök att väcka uppmärksamhet.
Vidare har Ted_bskier anmärkt på tidningens bristande journalistik generellt, och han har lyft fram ryggdunkeriet och nepotismen som ett dåligt recept på en bra tidning. Lägg därtill det faktum att det nu förs en diskussion, något som många skulle anse är konstruktivt i sig.
Personligen anser jag att kritik inte behöver vara konstruktiv överhuvudtaget. Som läsare är det min fulla rätt att tycka något är dåligt utan att motivera det. Vill tidningen ha mer hjälp kan dom anlita konsulter eller varför inte journalister. Däremot blir ju mer utförliga åsikter intressantare som diskussionsunderlag. Så, på vilket sätt skulle du vilja att kritiken framfördes? Vill du ha förslag på annorlunda kommatering eller är det kanske så att den bästa kritiken, enligt dig, är berömmet?

Två riktiga äventyrare
Men nu var det ju egentligen inte artikeln i Brant som denna tråd handlade om.

Jag tycker det ær intressant att folk kænner att dom måste førsøka førringa Martin och Olofs insats. Det får mig att tænka tillbaka på Gøran Kropp. "Gør vad du vill, men tro før allt i værlden inte att du ær nånting"
Jag hade liknande kænslor sjælv nær jag først hørde om dom, och blev vældigt besviken på mig sjælv nær jag mærkte det. Denna jækla jantelag verkar nog sitta djupt inne i oss alla, vare sig vi medger det eller inte.

Nu har jag inte læst krønikan i Brant, eftersom tidningen inte sæljs i Norge. Hade varit kul att se vad som skrevs.

Oavsett, jag tycker fortfarande att dom gjort en strong insats, och att dom førtjænar respekt før det.

Och tycker man det ær vansinnigt att åka skidor nerfør Everest kanske man inte borde læsa en tidning som heter BRANT.

Två riktiga äventyrare
Micke_Finland: Det är sant att tråden inte handlade om detta så den blev ju lite kapad, det var fel. Min personliga kritik riktade sig dock mot den dåliga krönikan och det har inget att göra med jantelagen eller att förringa deras insats.

Två riktiga äventyrare
Jag tycker faktiskt att det kan vara på sin plats att rikta kritik mot äventyrare som Sundström och Letzler, särskilt när dom visar upp en självgodhet som saknar motstycke (kan väl endast vara Jan Guillou som är på samma nivå i Sverige) När dom dessutom blir helgonförklarade "Vad säger ni? borde dom belönas med nått pris eller något? det är vad jag kallar riktiga äventyrare.." i det här forumet kan man inte annat än protestera.

Det är självklart en väldigt strong insats att bestiga världens högsta berg. Men att bestiga dom andra topparna i 7 summits handlar mer om att ha fett med cash än att vara speciellt bra klättrare.

Det finns massa duktiga klättrare och skidåkare med en mer avslappnad attityd till sin sport som skulle kunna uppmärksammas istället för dessa mediakåta gladiatorer.

Disskussionen om BRANT och frågan om dom bör skriva om folk som ger sig ut på uppenbart livsfarliga äventyr kanske hör hemma i en annan tråd.

Men när man väljer att skriva påhejande reportage om folk som håller på med risksporter (och kalla dom saker som "favoritgalning") och sen är olyckan framme och personen slår ihjäl sig då tycker åtminstone jag det känns osmakligt.

Två riktiga äventyrare
Ted_bskier sa:
Jag tycker faktiskt att det kan vara på sin plats att rikta kritik mot äventyrare som Sundström och Letzler, särskilt när dom visar upp en självgodhet som saknar motstycke (kan väl endast vara Jan Guillou som är på samma nivå i Sverige) När dom dessutom blir helgonförklarade "Vad säger ni? borde dom belönas med nått pris eller något? det är vad jag kallar riktiga äventyrare.." i det här forumet kan man inte annat än protestera.

Det är självklart en väldigt strong insats att bestiga världens högsta berg. Men att bestiga dom andra topparna i 7 summits handlar mer om att ha fett med cash än att vara speciellt bra klättrare.

Det finns massa duktiga klättrare och skidåkare med en mer avslappnad attityd till sin sport som skulle kunna uppmärksammas istället för dessa mediakåta gladiatorer.

Disskussionen om BRANT och frågan om dom bör skriva om folk som ger sig ut på uppenbart livsfarliga äventyr kanske hör hemma i en annan tråd.

Men när man väljer att skriva påhejande reportage om folk som håller på med risksporter (och kalla dom saker som "favoritgalning") och sen är olyckan framme och personen slår ihjäl sig då tycker åtminstone jag det känns osmakligt.
Jag var på en föreläsning med dessa herrar och det mar de mest avslappnade snubbar jag träffat!

Två riktiga äventyrare
Eftersom det ändå verkar vara ganska fritt fram för funderingar i den här tråden så skriver jag ett par rader till; chrtur: För mig är svaret enkelt, jag tycker alltid att det är roligare att läsa om "äventyr som vi vanliga dödliga kan relatera till", det kan ju vara ganska håriga saker ändå?

Däremot finns det nästan inget som gör mig mer trött än det 45:e everestreportaget i rad, så när du säger att det är svårt för dessa "äventyrare" att få ihop pengar så ser jag det i princip som goda nyheter.

En stor nyhet igår var att småföretag hindrades från att växa pga av brist på, framförallt, kvalificerad byggnadsteknisk personal. Så varsågod äventyrare, bli snickare. Det kan nog blåsa snålt uppe på hustaken också.

Två riktiga äventyrare
Martin och Olof har en kaxig och skön attytid och jobbar hårt för varje topp de når och skidar ner för. Det handlar inte bara om pengar. Brant uppmärksammar många duktiga klättrare och skidåkare hela tiden. Men för de stora äventyren behöver man stöd av sponsorer, därför har Martin och Olof sökt sig till media inför Everest. Deras insatser på plats efter Tomas olycka visar att de är rikitiga äventyrare.
Ted_bskier, du får jätte gärna ringa Rikard på redaktionen om du har några frågor angående vår inställning till äventyr och det som hände vår vän Tomas (0706-522947).
Brant är ett magasin för alla som älskar berg, skidåkning, klättring och äventyr. Det är ju det vi skriver om och det äe det vi gör på vår fritid.

Två riktiga äventyrare
Jag har också en fråga till chefredaktören. Ni vänder er mot "alla" som älskar berg, skidåkning, klättring och äventyr, således även kvinnor. I det aktuella numret finns det en kvinna bland femton skribenter/fotografer. Är detta en medveten satsning för att få fler kvinnliga läsare eller bara tillfälligheter? Tacksam för svar.

Två riktiga äventyrare
Hej Christoffer! Jag kan inte "förklara" krönikan, utan man bör läsa den (som att förklara poängen på en rolig historia, då förstör man det roliga). Men vi tog in den just för att den är provocerande och handlar om ett problem som vi oftast tampas med, vilka äventyr får uppmräksamhet och varför. Debatten i denna tråd är ju ett exempel på att såna krönikor behövs ibland. Jag tycker att debatten är sund.

Daniel! I Brant förekommer det ofta tjejer både som skribenter, fotografer, skidåkare och klättrare. Vi har dock aldrig tjejer med bara för att de ser bra ut i bikini eller nåt sånt. Att det inte är fler kvinnliga medarbetare beror helt enkelt på det material vi får till redaktionen. Vi varken kvoterar eller diskriminerar och de tjejerna som brukar medverka i Brant är riktigt vassa skribenter/fotografer.

Två riktiga äventyrare
Ok, jag tycker kanske att du förenklar verkligheten lite men det är väl iofs inte Brants uppgift att förändra samhället från grunden? Hursomhelst fick jag svar, och jag är tacksam :)

Två riktiga äventyrare
Tack för ditt svar Alvaro. Jag förstår poängen med att starta debatt kring ett ämne -men då får man ju också se det som ett publicistiskt grepp från er sida, då blir det Brant som tidning som är avsändaren. Även om det är Olof Sundström som har skrivit krönikan. Du skriver att "vi" brottas med det här problemet (uppmärksamhet för utfört äventyr). Om det är så, skulle det vara intressant om ni följde upp ett sådan påstående med ett mer djuplodande reportage. kanske ni skulle låta en insatt journalist / skribent ta hand om det. Som jämförelse kan jag nämna Jon Krakauers sätt att som journalist / skribent tackla ett komplicerat ämne, det vill säga kommersiella expeditioner -som också varit ett hett ämne. Och det finns ju likheter…

I övrigt vill jag säga att jag gillar er tidning, tycker den håller generellt hög klass, framför allt när det gäller "art direction".

Ps. Liknelsen med en rolig historia är kul, då det definitivt inte är en rolig historia han skrivit.

Senast ändrad:
Två riktiga äventyrare
Efter att ha läst denna forumtråd, var jag tvungen att läsa krönikan i Brant en gång till. Ok... nu är vi väl delvis off-topic, men ändå inte, eftersom det fortfarande handlar om äventyrare och media.

Visst är det ingen rolig historia som tas upp i krönikan, och visst skriver Olof Sundström på ett provocerande sätt. Men är inte det vad en krönika handlar om, att väcka debatt och uppmärksamhet kring ett ämne? Brant är ju ett äventyrsmagasin, och krönikan handlar om att det är irriterande att inte bli framställd på rätt sätt i media. Jag tycker det är otroligt irriterande att läsa om skidåkning, som jag anser mig ha ganska bra koll på, i t ex Sport Guiden eller Café. Det är ofta fundamentala fel i artiklarna, och trovärdigheten är som bortblåst. Det enda jag upplever som irriterande i Olof Sundströms krönika, är rubriken "Hellre hora än journalist". Den rubriken hör bättre hemma i aftonbladet än i Brant.

Två riktiga äventyrare
Att Olof Sundström väljer att ge sig på journalister i sin krönika tycker jag är skrattretande. Om inte journalister skrev om hans stolliga äventyr skulle han inte få några sponsorer och inte heller kunna finansera sina projekt (fast då kanske ha skulle be pappa om pengar...)
Att det var just i Brant han fick publicera sin krönika kanske beror på att dom är en tidning som görs nästan helt utan inblandning av utbildade journalister...

Om man ska säga nått bra om Brant så tycker jag det är mycket positivt att dom har artiklar om säkerhet. Förra året hamnade pinsamt många svenskar i laviner nere i Alperna så en artikel om lavinkunskap var verkligen på sin plats!

Två riktiga äventyrare
chrtur sa:
Ted_bskier sa:
Detta är alltid sant tycker även jag och ser det nu från ett generellt perspektiv utan att specifikt tänka på vad Sundström och company gör. Det är nog något man aldrig kommer eller är väldigt svårt att lösa på något vettigt sätt? Om nu inte en tidning verkligen satsar på att lyfta fram dessa aspekter? Antigen så ser man till att exponera sig själv för att få media uppmärksamhet vilket i sin tur kan generera pengar vilket många äventyrare är i behov av? Alternativt så gör man det bara för att man tycket det är skoj att dela med sig äventyr och exponera sporten i sin helhet.

Jag diskuterade detta lite med en vän häromkvällen och jag skulle vilja ställa några frågor?

Om jag säger att jag skall försöka klättra Mt. Everest eller som alternativ K7, Southwest Face (VII 6a A2 M6+ 2500 m), vilket får mer medialt utrymme?

Vad är intressant att läsa? Äventyr som vi vanliga dödliga kan relatera till eller äventyr som väldigt få har möjlighet till att göra i sin livstid? Eller en mix?

- C, lite lösa funderingar och svårt att formulera vettigt?
Det ær just detta som ær poængen. Svensson bryr sig inte om K7. Att tro att massan någonsin ska gøra det ær bara naivt. Visst finns det en massa vardagsæventyrare som førtjænar att uppmærksammas, men hur många skulle bry sig om att læsa det? Skidtidningar måste nå ut till massan før att øverleva, precis som æventyrare. Vill man førsøka leva av æventyrande så måste man vara kaxig, man måste sticka ut, man måste framførallt SYNAS.
Olof och Martin førstår det, och inbilla er før allt i værlden inte att Tomas och Tormod inte førstod det. Jag kan garantera att dom spenderade vældigt, vældigt, mycket tid på att fixa sponsorer och ragga upp media infør expeditionen till Everest.
Något av det værsta skrytet som jag någonsin sett læste jag i en norsk gratistidning några månader innan. Tormod drog på før allt vad han var værd och rabblade upp den ena bravaden efter det andra. Skulle man inte veta bættre skulle man tro att han kunde klå upp sjælvaste stålmannen.
Først blev jag vældigt besviken, men så insåg jag att det inte var mig skrytet var riktat mot. Skulle jag træffa på honom en dag i Chamonix skulle han definitvt inte låta likadant. Han gjorde helt enkelt vad som behøvdes før att han skulle kunna realisera sina drømmar, och det ær det svårt att klandra honom før.

Att bli mediakåt gladiator ær ett medvetet val. Ett nødvændigt ont.

Två riktiga äventyrare
Mitt i prick, Micke!
Tack i övrigt allihopa för synpunkterna. Vi försöker hela tiden göra vårt bästa och bli bättre och bättre. Att få höra det som inte funkar bra är därför viktigt. Maila till oss med synpunkter, vi får redan i dag massvis med mail, dock nästan alla enbart positiva.

Att det har blivit mycket Everest i år kan jag hålla med om. Det har sin förklaring i det faktiska att det har hänt mycket där och att det aldrig har varit så många svenska expeditioner på toppen en och samma säsong, som det varit i år.

Ted_bskier: Jag har förstått att du inte gillar vår tidning, det är synd. Tråden om franska äventyrare är dock taget helt ur luften, när det gäller sponsorer och medial exponering och så vidare är situationen ännu mer skruvad i södra Europa än i Sverige.
Många av de riktigt duktiga svenska klättrare och skidåkare som gör mindre massmediala bedrifter, men kanske svårare eller mer krävande än t.ex. Everest (om man kan mäta det så??) är faktiskt folk vi känner och har kontakt med. Pierre Olsson, Hanna Mellin, TT, för att nämna några. De uppmärksammar vi också i Brant, trots att Pierre exempelvis får knappast några rubriker i annat media.
Du verkar sätta stor vikt vid utbildning. Både Rikard och jag är "utbildade journalister" och har tagit examen vid Göteborgs och Uppsalas universitet, respektive. Under mina år som reporter på bland annat FLT och Göteborgs Posten har jag träffat många mycket duktiga journalister som inte är "utbildade". Att du hakar upp dig så mycket på det och på Olofs krönika får mig att tro att du antingen håller på att utbilda dig till journalist eller har den ambitionen. Du får mer än gärna maila oss med tips om reportage och idéer du skulle vilja läsa om, eventuellt skriva själv.

Två riktiga äventyrare
Alvaro: Okej, ni är 2 journalister av 15 som skriver i tidningen. Har svårt att tro att fördelningen ser likadan ut i andra media.

Att du tolkar min tråd om extremskidåkning och media som ryckt i luften förstår jag inte. Eftersom det finns hundratals fler duktiga klättrare och skidåkare i Frankrike blir konkurrensen om sponsorer givetvis högre. Hur mycket uppmärksamhet tror du en åkare som han Jean-Noel Urban får och han är ändå otroligt mycket mer meriterad än nån svensk nånsin kommer bli...

Den uppmärksamhet som åkare som Fredrik Ericsson och Tomas Olsson fått i Svenska medier skulle dom aldrig få i Frankrike. I Frankrike finns det säkert hundra andra åkare som har liknande meriter när det gäller extremskidåkning i Sverige finns det 0.

Angående Olof Sundströms krönika har jag inga journalistiska ambitioner och jag är glad för att inte herr Sundström heller verkar ha det än fast jag befarar att han lär fortsätta ordbajsa en hel del i framtiden...

Två riktiga äventyrare
Ted_bskier: Nu är det väl så här oxå att Frankrike är ett större land, mer folk. Så klart en sån prestation skall berömas i svenska media eller? Sen att dom inte klättrar högsta berget i vissa kontineter och inte åker dom extremaste linjerna ner är en sak. Men gör för fan om det själv då och låt ingen får reda på det!

Sen att alla blir uppmärksammade i Sverige är väl mest för att vi inte har så många sådana personer Fredrik Eriksson, Tomas Olsson (R.I.P). Och i Frankrike så är möjligheterna till såna här extrema åk betydligt större än iSverige..

Mycket svammel från mig nu men du förstår vad jag menar tror jag.

//Hasse "Mute"

Två riktiga äventyrare
Daniel Nilsson: Køper ditt resonemang om konstruktiv kritik och att du som konsument har rætt att klaga på produkten! Men min poæng var att det ær inte alla som bryr sig om hur høg journaistk kvalitet det ær på atriklarna utan hur bra dom kan motivera en till att ta sina skidor och sætta sig på ett flyg till alperna før ex. Sen i øvrigt, det ær inga artiklar som ær felstavade eller innehåller ett felaktiktg anvændande av svenska...iaf som jag kan komma ihåg av vad jag har læst, det som skiljer enligt mig ær att artiklarna inte ær skrivana i ett, vad man kan kalla, dagstidningsmæssigt sætt. Det ær en konst att kunna skriva så att den stora massan blir nøjd, något som man behøver træna på længe!
Men om man som Teb_bskier har som resonemang att bestiga seven summits bara handlar om att ha "cash" så ær man inte speciellt pålæst menar jag, bestiga berg handlar om så mkt mer mer æn att bara va duktig på att klættra...visst, Mt. Everest har idag blivit ett lættare berg att bestiga tack vara bættre kommunikation och bættre utrustning, men kunskapen att anvænda den utrustningen, planeringen bakom, anpassa sig till højden, samt viljan nær man verkligen ær dær att ta sig upp till toppen m.m. ær en insats som ær værd att førtæljas. Dom ær æven ett par som væcker internationell uppmærksamhet, något jag anser sverige behøver då vi har många både høgre och lægre æventyrare.

Om jag skulle tagit upp något som redan ær sagt eller om någon ændrat sig så sorry, har inte haft tid att læsa igenom alla poster!

Och en sak till, jag vill inte trampa någon på føtterna...en debatt som den hær som vill påverka en av dom få medie om de "sporter" jag ælskar har inte med sig något ont!

Mvh
/Viktor...førhoppningsvis en framtida æventyrare!

Tillbaka
Topp