vxorider
Ny medlem
Två Svenskar döda i lavin (St.Anton)
Står snowboard några gånger..hellbergarn sa:EDIT: Är det någon som vet om det var snowboard- eller skidåkare!?
Tragiskt med olyckor..
R.I.P
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Står snowboard några gånger..hellbergarn sa:EDIT: Är det någon som vet om det var snowboard- eller skidåkare!?
Ja, tyvärr är det några svenskar som åker ut för laviner varje år, men det är även många andra det gick ju faktist fler laviner igår bl.a i lech där en tysk omkom.Deespin sa:shit rip
det verkar ju alltid vara svenskar som dör?
Det var pa framsidan av rendl som lavinen gick. Jävligt tragiskt. Stämningen här nere är ju inte pa topp nu.Bello sa:i sverige kan du komma fram med skotern typ till alla ställen.. tar inte mer än 2 min.jbdynastar sa:det står ju att dom åkte off-pist !!! men det är ju förjävligt att man inte är där förren efter 25 min !! i sverige ska dom åka till platsen redan efter 2 min
vi pratar om riktiga berg, där det inte finns något annat alternativ utom att ta sig fram med
helikopter.
baksidan på redl, där det hända är inte heller det lättaste stället att ta sig till om
olyckan är framme.
dom gör så gott dom kan. och jag tror inte att dom sitter kvar och dricker glüwein
när lamet går. 25 min till den plattsen är snabbt, med tanke på att väldigt många uppgifter ska tas reda på och man ska släppa av alla som ska hjälpa till.
Hallå! Det är väll vi åkare som skall skärpa oss och folk dör, det hör till vet du! Vi som åker off pist vet ju riskerna eller?peppe1958 sa:Det går inte bara att beklaga sig över detta. Nåt måste göras. Lössnö är det bäst som finns - nästan. Och vi måste få chans att njuta av detta utan att det är med livet som insats. Jag fattar inte att alpstaterna ännu inte tagit tag i saken på allvar. Jag har åkt skodor både i USA och Alperna. Och jag må säga att i USA fungerar detta utomordentligt. När det har snöat och det är läge för en riktigt powderdag så är allt stängt på morgonen. Överallt finns det rep och skyltar med åkförbud. Under tiden är ett stort gäng pistörer ute och spränger och ser över terrängen. Sedan öppnas grindarna och det är safe att göra det man älskar mest i livet. I Alperna är det ALLTID förbud med off pist. Man åker ALLTID off pist på egen risk. Der är fan sjukt att smita från ansvar på detta sätt. Skärp er alpländer!!!
Finns det någon statistik som understöder denna känsla, dvs är det verkligen så att skandinaver är överrepresenterade i lavinstatistiken i alperna?Hasse sa:Inte helt oväntat att det var skandinaver som omkomm. Ibland får man känslan att "vi" skidar/snowboardar för mycket utan hjärnan.
//H
tragist,, men nu har juh lavinerna gått så de e väll ingen fara¨lVEhrling sa:känns inte bra med tanke på att jag ska spendera 7veckor där!
Smart kommentar. Jibbare eller??JibbM sa:tragist,, men nu har juh lavinerna gått så de e väll ingen fara¨l