Tvätta innersko till pjäxan

sydvastlund

Ny medlem
Hej alla glada åkare!
Någon som har något bra tips till hur jag ska få mina pjäxor fräscha igen?
kör med ett par Superchargerpjux från förra året. luddet/pälsen i innerskon drar åt sig fukt som om det vore toapapper. Luktar bra mycket mer (jävligt illa utan att överdriva) än några andra pjäxor jag haft tidigare. Hade varit skönt om problemen stannat där! lite lukt kan man leva med...

När jag går på hudar känns compeed snarare som en standard än en räddare i nöden, så vart det aldrig när pjäxorna var nya. spelar ingen roll om jag byter sockar varje dag, torkar pjäxorna med klossar eller lufttork, så fort de blir fuktiga igen jävlas de med mina fötter. Pjäxan är den bästa jag haft, men för att få bort problemen med skav har jag fått för mig att innerskon måste rengöras nån gång emellanåt. min fråga: Hur?

sydvastlund sa:
När jag går på hudar känns compeed snarare som en standard än en räddare i nöden, så vart det aldrig när pjäxorna var nya. spelar ingen roll om jag byter sockar varje dag, torkar pjäxorna med klossar eller lufttork, så fort de blir fuktiga igen jävlas de med mina fötter. Pjäxan är den bästa jag haft, men för att få bort problemen med skav har jag fått för mig att innerskon måste rengöras nån gång emellanåt. min fråga: Hur?
Du har antagligen gàtt ut pjäxorna lite nu. Skoskav när man gàr pà hudar kan bero pà att man knäpper upp pjäxorna för löst sà att foten verkligen glider runt i skon. Prova att knäppa pjäxorna lite hàrdare när du gàr om nu detta skulle kunna vara ditt problemet. (glisseur kan ha haft nàgra fina bilder i sitt album pà detta problem om jag inte minns fel). https://www.freeride.se/member/photo.php?id=26710

Luktproblemet....hmmm MnO tror jag hällde T-röd i sina pjux......han är säkert här o kommenterar det snart.... :-)

Senast ändrad:
Jag hör inte själv till fotsvettarna och har aldrig tvättat mina innerskor (fast det borde jag kanske göra). En klssiker när det gäller sunkiga idrottskor är att ta dö på bakterierna (och vad det nu är för varelser som luktar) genom ett dygn i frysen. Borde fungera bra även med ett par alpina innerskor. Prova! Det lär ju inte vara något problem att det inte skulle tåla kylan. ;-)

/MM

Man tar inte död på bakterier genom kyla, man inaktiverar dem bara en stund. Det bästa är ren alkohol som dunstar och samtidigt tar med sig doften/stanken.

Har inte så stor erfarenhet (rättare sagt ingen alls) av hur det är att gå med hudar, men skavsår är ju bekant.
När svett torkar bildas det små kristaller av saltet, dessa gör att man kan riskera att få skavsår. Det kan ju vara det som är problemet, men det är lite grann en gissning bara.

Shine on // Grillo

Blackriverpaint sa:
Luktproblemet....hmmm MnO tror jag hällde T-röd i sina pjux......han är säkert här o kommenterar det snart.... :-)
Jo, det är klart att det ska kommenteras :)

Just som Blackriverpaint och Robertsandberg säger så är alkohol ytterst lämpligt för att ta bort dofter i skor. Se bara på hur läkare och annan sjukvårdspersonal desinfekterar sina händer mellan varje patient med sprit. Oavsett om bakterierna orsakar doft i skor eller magsjuka så dör dom av alkohol. Jag tillhör definitivt kategorin fotsvettare, för att använda MountainMans formulering. Jag har alltid ett problem med att mina innerskor luktar ond död efter ett tag. Det är iofs inte så konstigt att det blir problem, eftersom man stänger in foten i ett plastskal och sen åker hundratals dagar utan att rengöra någonting. Hur eller hur så tycker jag det är myt att frysen fungerar. Det enda som händer då är att skorna luktar mindre när man tar ut dom, men sen är det lika illa igen efter den första skiddagen.

De förra pjäxorna jag hade slog nytt rekord i hur mycket apa något kan lukta, men dom satt fantastiskt bra. Det var så illa att jag inte kunde ha dom stående inomhus i en förseglad pjäxbag, även om det var i ett stängt rum på en annan våning än där man befann sig. Att överhuvudtaget lätta lite på snölåset i någon form av lokal där andra befann sig var helt otänkbart, för att inte tala om problembilden om man bodde i en vanlig fjällstuga med ett stort rum i bara. Pjäxorna luktade helt enkelt för mycket för att dom skulle gå att använda i praktiskt skidresande. Jag testade det mesta för att få bukt på problemet:

Doftfria antiluktsprayer: Viss tillfällig effekt i stunden, men doften återkommer väldigt snart. Inte i närheten av att ta bort tillräckligt mycket doft för att tex kunna torka pjäxorna i en stuga med annat folk. Dessutom känns det som att man tillsätter salt och därmed fuktproblem. Inte bra.

Parfymerade antiluktsprayer: En fin blandning mellan parfym och kräkframkallande svettdoft. Betydligt sämre än oparfymerat. Oanvändbart.

Doftkulor: Möjligen viss placeboeffekt. Svårt att påvisa vetenskapligt dock. Fördel iom att folk som drabbas av doften ser att man iaf försöker göra något åt det.

I med en skvätt med schampoo och sköja rejält med vatten: Dämpar ut doften en aning iom att man får bort en del skit, men tar inte på något sätt bort problemet. Fyra-fem åkdagar senare är styrkan tillbaka. Kan funka som nödlösning inför en helgresa tex.

Tvättmedelsbad i nåt dygn eller två: Mer effektiv rengöring än schampoosköjningen och innerskorna känns rena när man sköljer dom. För en stund trodde jag då att problemet var löst, men den glädjen varade inte längre än tills jag tryckte ner näsan i innerskon och kollade. Genom den fräscha tvättmedelsdoften letade sig fortfarande den sunkiga doften fram. Innerskorna var fräschare i ett par dagar, men efter nån vecka var det lika illa igen. Helt jävla otroligt vad den doften är svårdödad.

T-röd (eller annan minst 60%-ig finsprit för lyxliraren): Läget blev "fixa skiten, eller byt pjäxor" efterhand, så jag bestämde mig för att testa med t-röd. Jag hällde i en halv liter i varje sko och blaskade runt i fem minuter. Därefter sköljde jag med vatten ungefär lika länge. Resultatet var en sko som luktade fyllo i någon vecka, men svettdoften var borta! Doften var lite underlig, men inte dålig på något sätt. Behandlingen innebar en nollställning av doftproblemet och jag kunde åka 30-40 dagar i den innan det började bli dåligt igen, och det är ungefär samma antal dagar som jag normal kan ha en ny innersko innan den börjar sunka till sig. Solklart bäst resultat med andra ord.

Skummet i innerskon, i det fallet en gammal Technicainnersko, påverkades inte märkbart av alkoholen, men det är ett måste att testa på en liten yta först med några droppar t-röd för att se om det händer något med skummet. Droppa på några droppar och vänta nån halvtimme för att se om det händer något. Strolz-skum tex påverkas och blir tillfälligt lite mjukare, men formen påverkas inte vad jag har märkt när alkoholen har dunstat. Det är dock långt från säkert att andra innerskor klarar alkoholen, så testa först för bövelen, för annars kan pjäxan bli oanvändbar.

Så här skulle jag göra i dagsläget om jag skulle göra rent en innersko:

1. Lägg i blöt med lite flytande tvättmedel i ett par timmar och blaska sen runt rejält för att få bort så mycket saltpartiklar och allmän skit som möjligt. Torka skon fullständigt (för att inte få en spädningseffekt av etanolen med kvarvarande vatten).

2. Testa om skon pallar t-röd.

3. Häll i T-röd om det funkar och blaska runt.

4. Skölj och låt torka.

När det gäller skavsårsfrågan så tror jag definitivt att det är bra att göra rent skorna. Ett annat tips är att ta med sig ett eller flera par sockar så att du kan byta till torra efter en svettig klättring. Är man bara rejält varm så går det nog att byta strumpor utan att frysa sönder fötterna, iaf i bra väder.

Senast ändrad:
Får tacka för MnOs eminenta redogörelse. Ska testa med sprit.

Ett tillägg oxå: Anledningen till lukten är att bakterierna har en varm och fuktig miljö att frodas i. Ta ur innerskorna så fort det går och torka varje dag så blir det kanske inte luktfritt men åtminstone betydligt bättre. Gärna med pjäxtork. Annars i badrummet där det finns frånluftsutsug. Komplettera med Wunderbaum... Gömma dom i en lufttät bag låter som bakterieodling.

Skavsår kan undvikas om man har dubbla sockor med en tight tunn glatt socka närmast foten. Då blir gnidandet mellan sockorna istället för mellan fot och socka. Vill du inte åka med dubbla sockor så ta av ett par när du kommit upp.

Vet inte om det skulle hjälpa dig men vill varna för att sömmarna kan spricka i inneskon när man tvättar den i tvättmaskin. det gjorde min efter 3e tvätten.

snorkel sa:

Ett tillägg oxå: Anledningen till lukten är att bakterierna har en varm och fuktig miljö att frodas i. Ta ur innerskorna så fort det går och torka varje dag så blir det kanske inte luktfritt men åtminstone betydligt bättre. Gärna med pjäxtork. Annars i badrummet där det finns frånluftsutsug. Komplettera med Wunderbaum... Gömma dom i en lufttät bag låter som bakterieodling.

Skavsår kan undvikas om man har dubbla sockor med en tight tunn glatt socka närmast foten. Då blir gnidandet mellan sockorna istället för mellan fot och socka. Vill du inte åka med dubbla sockor så ta av ett par när du kommit upp.
Man bör försöka ta ur innerskorna så sällan som möjligt då dom tappar passform och styvhet varje gång du bänder och knögglar ner dom i skalet igen. Vad gäller pjäxtork så var försiktig! Dina formgjutna sulor kan tappa formen om fönen är för varm. Har du inte formgjutna sulor så skaffa det, hjälper mot ALLT, säker skavsår också.

Extra sockor skulle jag aldrig få plats med.... =)

Jag brukar skrubba bort möglet på ytterskalets insida med en borste. Sedan det värsta med en borste på utsidan av innerskon. Sedan i tvättmaskin på 30 grader handtvätt. De har nog hållt så i ca 8 år nu.... De pjäxorna är ett par Strolz.

hellbergarn sa:
snorkel sa:

Man bör försöka ta ur innerskorna så sällan som möjligt då dom tappar passform och styvhet varje gång du bänder och knögglar ner dom i skalet igen. Vad gäller pjäxtork så var försiktig! Dina formgjutna sulor kan tappa formen om fönen är för varm. Har du inte formgjutna sulor så skaffa det, hjälper mot ALLT, säker skavsår också.

Visst kan det vara så, beror väl på vilka pjuck man har.
Eftersom trådskaparen tog upp gå på hudar så var jag inne på mycket svett och skavsår. Knäpper man upp några snäpp på pjucken när man går så finns plats till en riktig tunn extrasocka för de flesta. Det är väl med löst spända pjuck skavsårsläget uppstår. Har man pjucken stenhårt spända även när man går så blir det väl inte skavsår så lätt.

Mina dynafitpjuck med plös(zzero)är det inget problem alls att ta in och ut innerskorna på trots hårda formgjutna sulor. Lite värre på mina Salomon men inte så att det behövs våld.

Pjäxtork med hårfön (eller värmepistol!) har du rätt i att man ska vara försiktig med. Det är inte bara de formgjutna sulorna som kan ta stryk, även termoformade innerskor kan svälla upp. Brukar ta ur sulorna vid torkning. Egentligen räcker det med enbart fläkt utan värme. För resebruk har jag en skotork i form av cigarrformade värmestavar som blir kanske 50 grader.

Ett medel som jag inte prövat för just det här ändamålet, men kan tänka mig fungerar när allt annat misslyckats, är ättiksprit. Brorsan sanerade sin lägenhet från brandlukt med hjälp av en kastrull ättiksprit som koka på spisen och all lukt försvann mirakulöst nog.

Det som tar bort brandröks-odör borde rimligen kunna få kål på lite lätt fotsvett.

hellbergarn sa:

Inte för att vara sådan men det är bättre att ta ur pjäxorna och torka som separat då till och med tillverkarna rekommenderar det. Annars så finns det risk för mögel mellan inneskon och skalet då det är vatten/kondens där.

Och att de tappar passformen? Varför påstår då Stroltz/Conformable att man skall plocka ur de efter varje dag på deras kurser?

Mannen-som-surfar sa:
hellbergarn sa:

Inte för att vara sådan men det är bättre att ta ur pjäxorna och torka som separat då till och med tillverkarna rekommenderar det. Annars så finns det risk för mögel mellan inneskon och skalet då det är vatten/kondens där.

Och att de tappar passformen? Varför påstår då Stroltz/Conformable att man skall plocka ur de efter varje dag på deras kurser?
Har aldrig hört talas om att dom möglar men det kan säkert hända. Vad gäller Strolz rekommendationer så stämmer dom säkert. Kanske annorlunda med formgjutna innerskor? Jag har iaf hör och blivit tillsagd att försöka minimera antalet ggr du tar i och ur innerskon. Jag tycker mig också märka att den nu efter några säsongen är betydligt mycket mjukare och sladdrigare. Speciellt på dom ställen där den viks när man tar ur resp. stoppar i den igen.

Kanske någon kan klara upp detta?

Senast ändrad:
Stadgan kommer i första hand från skalet och inte innerskon. Det ska isåfall vara att skalet vill ge sig på exakt samma ställe som innerskon viks när du sätter i den i skalet. Viktigare för styvheten är att innerskon är hård i den bemärkelsen att den inte komprimeras för mycket när det blir tryck på den. Tjockleken på pjäxväggen (skal+innersko) spelar viss roll men en för tjock innersko håller inte fast foten speciellt bra. Tjockare skal borde isåfall vara att föredra men det blir dyrare, tyngre och svårt att bända i och ur innerskorna.

Sprit är bra. Ge bakterierna en redig fylla så ger de upp. Har hittat på ett enkelt knep. Istället för att dränka innerskorna i sprit så räcker det med att låta luften runt innerskorna bli mättad med spritångor. Ta en glasburk utan lock och häll i ca 1 dl T-röd. Ta en lagom stor papplåda, typ vinkartong från Bolaget, ställ den i en plastsäck, stoppa ned innerskorna och burken med T-röd i lådan. Vik plastsäcken runt lådan så det blir tätt. Ställ undan lådan och ta fram när det är dags att åka. Har inte experimenterat fram någon minimitid som krävs men 2 veckor räcker gott och väl. Effektivt, enkelt och smärtfritt. Papplådan kan väl egentligen ersättas av en pjäxbag men för att inte riskera att välta ut spriten bör det vara stadigt eller väl undanstoppat så att ingen olycka sker.

Metoden kan kanske vidareutvecklas med en permanent placerad spritburk i pjäxbagen där man lyfter av locket när innerskorna lyfts i. Placerar man en tvättsvamp i spritburken minskar risken med utvältning. Nytt standardförvaringssätt?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp