Blackriverpaint sa:
Luktproblemet....hmmm MnO tror jag hällde T-röd i sina pjux......han är säkert här o kommenterar det snart....
Jo, det är klart att det ska kommenteras
Just som Blackriverpaint och Robertsandberg säger så är alkohol ytterst lämpligt för att ta bort dofter i skor. Se bara på hur läkare och annan sjukvårdspersonal desinfekterar sina händer mellan varje patient med sprit. Oavsett om bakterierna orsakar doft i skor eller magsjuka så dör dom av alkohol. Jag tillhör definitivt kategorin fotsvettare, för att använda MountainMans formulering. Jag har alltid ett problem med att mina innerskor luktar ond död efter ett tag. Det är iofs inte så konstigt att det blir problem, eftersom man stänger in foten i ett plastskal och sen åker hundratals dagar utan att rengöra någonting. Hur eller hur så tycker jag det är myt att frysen fungerar. Det enda som händer då är att skorna luktar mindre när man tar ut dom, men sen är det lika illa igen efter den första skiddagen.
De förra pjäxorna jag hade slog nytt rekord i hur mycket apa något kan lukta, men dom satt fantastiskt bra. Det var så illa att jag inte kunde ha dom stående inomhus i en förseglad pjäxbag, även om det var i ett stängt rum på en annan våning än där man befann sig. Att överhuvudtaget lätta lite på snölåset i någon form av lokal där andra befann sig var helt otänkbart, för att inte tala om problembilden om man bodde i en vanlig fjällstuga med ett stort rum i bara. Pjäxorna luktade helt enkelt för mycket för att dom skulle gå att använda i praktiskt skidresande. Jag testade det mesta för att få bukt på problemet:
Doftfria antiluktsprayer: Viss tillfällig effekt i stunden, men doften återkommer väldigt snart. Inte i närheten av att ta bort tillräckligt mycket doft för att tex kunna torka pjäxorna i en stuga med annat folk. Dessutom känns det som att man tillsätter salt och därmed fuktproblem. Inte bra.
Parfymerade antiluktsprayer: En fin blandning mellan parfym och kräkframkallande svettdoft. Betydligt sämre än oparfymerat. Oanvändbart.
Doftkulor: Möjligen viss placeboeffekt. Svårt att påvisa vetenskapligt dock. Fördel iom att folk som drabbas av doften ser att man iaf försöker göra något åt det.
I med en skvätt med schampoo och sköja rejält med vatten: Dämpar ut doften en aning iom att man får bort en del skit, men tar inte på något sätt bort problemet. Fyra-fem åkdagar senare är styrkan tillbaka. Kan funka som nödlösning inför en helgresa tex.
Tvättmedelsbad i nåt dygn eller två: Mer effektiv rengöring än schampoosköjningen och innerskorna känns rena när man sköljer dom. För en stund trodde jag då att problemet var löst, men den glädjen varade inte längre än tills jag tryckte ner näsan i innerskon och kollade. Genom den fräscha tvättmedelsdoften letade sig fortfarande den sunkiga doften fram. Innerskorna var fräschare i ett par dagar, men efter nån vecka var det lika illa igen. Helt jävla otroligt vad den doften är svårdödad.
T-röd (eller annan minst 60%-ig finsprit för lyxliraren): Läget blev "fixa skiten, eller byt pjäxor" efterhand, så jag bestämde mig för att testa med t-röd. Jag hällde i en halv liter i varje sko och blaskade runt i fem minuter. Därefter sköljde jag med vatten ungefär lika länge. Resultatet var en sko som luktade fyllo i någon vecka, men svettdoften var borta! Doften var lite underlig, men inte dålig på något sätt. Behandlingen innebar en nollställning av doftproblemet och jag kunde åka 30-40 dagar i den innan det började bli dåligt igen, och det är ungefär samma antal dagar som jag normal kan ha en ny innersko innan den börjar sunka till sig. Solklart bäst resultat med andra ord.
Skummet i innerskon, i det fallet en gammal Technicainnersko, påverkades inte märkbart av alkoholen, men det är ett måste att testa på en liten yta först med några droppar t-röd för att se om det händer något med skummet. Droppa på några droppar och vänta nån halvtimme för att se om det händer något. Strolz-skum tex påverkas och blir tillfälligt lite mjukare, men formen påverkas inte vad jag har märkt när alkoholen har dunstat. Det är dock långt från säkert att andra innerskor klarar alkoholen, så testa först för bövelen, för annars kan pjäxan bli oanvändbar.
Så här skulle jag göra i dagsläget om jag skulle göra rent en innersko:
1. Lägg i blöt med lite flytande tvättmedel i ett par timmar och blaska sen runt rejält för att få bort så mycket saltpartiklar och allmän skit som möjligt. Torka skon fullständigt (för att inte få en spädningseffekt av etanolen med kvarvarande vatten).
2. Testa om skon pallar t-röd.
3. Häll i T-röd om det funkar och blaska runt.
4. Skölj och låt torka.
När det gäller skavsårsfrågan så tror jag definitivt att det är bra att göra rent skorna. Ett annat tips är att ta med sig ett eller flera par sockar så att du kan byta till torra efter en svettig klättring. Är man bara rejält varm så går det nog att byta strumpor utan att frysa sönder fötterna, iaf i bra väder.