Tvätta innerskor av neopren

• Trådstartare Trådstartare tobiasmelen
  • Start datum Start datum
T

tobiasmelen

Guest
Jag vet att det tidigare har frågats i forumet om att tvätta innerskorna och då har det tydligen varit lungt. Men jag är orolig att mina burton Imprint innerskor ska deformeras av varmt vatten. De är neopren versionen som ska gå att värmeomforma. Jag är lite orolig att varmt vatten har samma effekt och kommer göra innerskorna hårda och snea.
Frysen har jag provat och det funkar jättebra, ända tills skorna tinar igen då den härliga odören kommer tillbaka. Att ställa innerskorna på element för att torka går inte heller pga värmen (lite sent för det nu anyway).
Jag undrar om någon har försökt att tvätta innerskor av denna typ i maskin eller för hand och vad de har för erfaranheter av detta?

Tack på förhand

/tobias

30 grader ska inte vara några problem att tvätta i. Din kroppstemperatur är ju förhoppningsvis högre än så... Passa dig däremot för att torka på element etc.

Tack för svaret.

Ska prova i maskin på något mjukprogram i 30 senare. Kanske skriver nån form av varning här om det går dåligt.
Vet någon om Burton nämner något om tvätt i garantin?

Jag har haft flera Northwave med neoprene-innersko och dem har jag tvättat i 30 grader utan några som helst problem. Det har ju då inte varit värmeformade innerskor, men som Teddo säger så blir det ju varmare än 30 grader med hjälp av kroppsvärmen så det borde inte vara några problem.

Jag formgjöt förresten mina egna innerskor från mina 32 TM2 igår. Jag gjorde det hemma i min egen ugn och det funkade hur bra som helst. Jag la in dem i ca 60-70 grader i fem minuter. Efter det var de mjuka som babystjärtar. Sedan satte jag på mig skorna och snörde dem ordentligt sedan stod jag i skorna tills de kändes svala igen (15-20 min). Skillnaden blev rätt stor och de sitter nu som smäck!!

Ett tips om Thermoflexliners och andra formbara innerskor - värm dem bara om du får ont av dem efter de är inåkta. De formas ändå efter foten allt eftersom och en formning kan försämra skon.

Jag har tvättat mina inneskor till slalompjäxor i 30, och även centrifugerat lite, med bra resultat.
Men sdet var inte det, när du nu tvättat och torkat innterskon, spruta i vanlig deodorant , uinta bara
parfym utan nügon "+24 aktiv" sü hüller de sej frächare betydligt längre. Bättra pü lite dü och dü.
Undviker du sedan att trampa in prickig korv mm sü är det ännu bättre, ( mao byt strumpor direkt
innanför dörren ) (ü=a med en prick över.)

Teddo har helt rätt. Åk in skorna först och formgjut sedan om det finns några problem med passformen. En uppvärmning bryter ner strukturen lite i innerskons material, vilket i längden kan försämra skon istället för att göra passforman perfekt. Att åka med skorna ett tag gör precis samma sak som en uppvärmning fast det tar lite längre tid.

Tillbaka
Topp