Twintip med bra pistegenskaper

Daavviie

Ny medlem
Hejsan!

Som rubriken lyder är jag ute efter en skida som är twintip och gör sig mycket bra i pistade förhållanden. Jag är en duktig åkare och har åkt mycket, dock inte på twintip utan mer med racecarves.

Kan berätta att jag förra året köpte mig ett par rossignol scratch fs till min besvikelse, dessa var totalt världelösa i pisten, så fick istället resten av mina dagar i Åre hyra en pistskida!

Jag kommer köpa min skida på antingen, sport-conrad eller på någon amerikansk site, då min pappa befinner sig där för tillfället och kommer hem till jul. Så nu vill jag ha all hjälp jag kan få, dela med er om era erfarenheter och kunskaper och kom gärna med bra förslag på en twintipskida med bra pistegenskaper.

Om mig: Är 180cm lång, väger cirka 70 kg och min åkstil kan sammanfattas till, mestadels pist men även en del puder och park.

//David, tack på förhand.

Senast ändrad:
Line Prophete 90 eller 100. Kolla pà evogear.com Var en av de bästa skidorna jag testade inför detta àret...

//H

Jag testade ett antal twintips under skidtestarhelgen och upplevde precis som du att Scratchen inte var nå vidare i pist. Dock upplevde jag Dynastar Trouble Maker som rätt bra, inte i klass med en ren pistskida men sjysst för en twintipskida.

Andy_Banton sa:
Jag testade ett antal twintips under skidtestarhelgen och upplevde precis som du att Scratchen inte var nå vidare i pist. Dock upplevde jag Dynastar Trouble Maker som rätt bra, inte i klass med en ren pistskida men sjysst för en twintipskida.
Okej, tack. Någon annan som har lite synpunkter och dela med sig, kom igen nu, eller är det för tidigt på morgonen!! :)

Jag har precis varit och provat mina trouble maker 07/08
och hade innan scratch och upplevde att dynastar va mycket mer stabila i pisten för att vara en twintip skida men dock inte att jämföras med en riktig pistskida..

Stöckli Snake BC (eller Snake Coral som den heter i år)
Så nära racecarve du kan komma med twintip....

Jag skulle nog kolla närmare på völkl karma eller mantra skidorna.

har själv ett par karma och dom funkar grymt bra i pist tycker jag, mantran e lite fetare men funkar även den riktigt bra, dock lite twintip på den. Bra styva skidor som tål att bränna på friskt med.

Jag körde Line Prophet 90 179 cm med Marker Jester på skidtestarhelgen i Tandådalen. Förhållanden var väldigt skiftande med mjukt och fint på sina ställen, en del is och en del uppkört blandat med nylagd kanonsnö.

Propheten imponerade stort på mig i de rådande förhållandena. Bra bett i kortsväng men framförallt lite liv och respons i större svängar på rent skär. Ett område där liknande skidor brukar bli så jäkla tråkiga och slöa. Den enda likvärdiga skidan som jag tycker kan mäta sig med P90 är Dynastar Legend Mythic Rider. Då ska dock tilläggas att den inte har fulltwin och egentligen mer ses som en FR-/pudrpistskida och P90 som en FR-/hoppskida.

En av de största fördelarna med P90 för tillfället är det fördelaktiga priset i US och A.

Ska jag nämna en hoppskida mer åt FS-/parkhållet som jag finner likvärdig blir det Völkl Karma, som dock har ersatts av 5 mm bredare Bridge som jag inte kört.

Skulle rekommendera att du kollar in Elan Revert som är en bra pist och parkskida (säger en polare som kör mycket i parken, det gör inte jag). Men jag vet att den är kanon i preparerad pist , mycket lättkörd och rolig med bra kantgrepp. Inte mycket att ha i puder tror jag men har bara provat i pist. Movement Gladiator är lite bredare och mer allround men fortfarande bra i pist med grymt kantgrepp. Stöckli Stormrider TT är oxå lite fetare men helt grym att lägga stora svängar i pisten med och funkar fint i puder.

Inga av dessa är dock lika bra i pisten som racecarvers men det får man offra om man vill ha mer allroundegenskaper. Annars måste du köpa fler par skidor...

Okej tack för alla svar, riktigt bra svar med! Snackade med pappa idag och det verkar vara lite tight med att beställa ett par skidor inom USA på ngn onlineshop imed det är vintertider och förseningar kan dyka upp. Han ska som sagt hem den 22e. Med detta sagt så måste han gå in i någon sportaffär, och just nu befinner han sig i californien, San Diego. Kan det finns någon sportaffär där som säljer skidor? Surfbrädor finns det gott om i alla fall! =)...

Har försökt att googla runt lite och kika på nåon affär i detta område men dock utan bra resultat. Någon som vet?

Skidor jag är intresserade av:

Line Prophet.
Scott P3, då jag läst lite om att den ska vara bra i pisten.
Dynastar Trouble Maker.

Vilken skida är att föredra av dessa, och vad är skillnaden mellan Scott P3 och Propheten.

Sen en annan fråga. Finns det några bra twintips på sport-conrad? En till fråga, kommer mycket frågor. Finns det någon annan site man kan beställa bra twintips på (utanlandet bra priser) så man hinner få laggen innan nyår då jag ska iväg och åka.

Dave

Enligt http://www.getboards.com/snow/twintips/line07/prophet90.html har Getboards:
FREE 2-5 DAY SHIPPING! - These skis come with FREE FEDEX Shipping to anywhere in the continental U.S.A.
NO Sales Tax- (outside of California)
på årets modell av prophet 90 samt

FREE 3 DAY AIR SHIPPING! - These skis come with FREE FEDEX 3 Day Air shipping to anywhere in the
continental U.S.A.
NO Sales Tax- outside of California
på fjolårets modell, som vad jag vet är exakt lika skida, med annan grafik.

Vid godkännandet av köpet brukar det också finnas en möjlighet att välja ännu snabbare frakt för en liten extra summa pengar.
Närmsta markbutik från San Diego var just denna enligt mina beräkningar, ca 80 km enkel väg.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Jag körde Line Prophet 90 179 cm med Marker Jester på skidtestarhelgen i Tandådalen. Förhållanden var väldigt skiftande med mjukt och fint på sina ställen, en del is och en del uppkört blandat med nylagd kanonsnö.

Propheten imponerade stort på mig i de rådande förhållandena. Bra bett i kortsväng men framförallt lite liv och respons i större svängar på rent skär. Ett område där liknande skidor brukar bli så jäkla tråkiga och slöa. Den enda likvärdiga skidan som jag tycker kan mäta sig med P90 är Dynastar Legend Mythic Rider. Då ska dock tilläggas att den inte har fulltwin och egentligen mer ses som en FR-/pudrpistskida och P90 som en FR-/hoppskida.

En av de största fördelarna med P90 för tillfället är det fördelaktiga priset i US och A.

Ska jag nämna en hoppskida mer åt FS-/parkhållet som jag finner likvärdig blir det Völkl Karma, som dock har ersatts av 5 mm bredare Bridge som jag inte kört.
Du råkar inte ha åkt på mythic rider?
ska köpa den eller monster88'an innan den 27dec (då jag ska upp till Åre) och jag har hittils inte fått nån respons från någon som har kört på båda och kan säga sitt om d :)

tycker dock mythic är snyggare samt bättre bindning (px12 på den, LD12 på m88)

Scott P3 rekomenderas starkt, lite lätt bakmonterad så sitter den grymt bra i pisten, mina är inne på tredje säsongen (nu börjar de iof tappa, men jag väger ändå 95+)
Head Mojo är inte fel
Head Monster 82, kanske lite lite twintip, men en bra skida
Völkl Karma
Personligen så tycker jag att allt över 85 i midjan blir för brett för att fungera bra i pist.
Vill man inte ha twintipen så kan jag rekomender Fischer Cold Heat, det är nog en av de bästa skidorna jag åkt på när det gäller att få bra sväng och lite mer under foten än rena pistracers

Senast ändrad:
assr sa:
Du råkar inte ha åkt på mythic rider?
tycker dock mythic är snyggare samt bättre bindning (px12 på den, LD12 på m88)
Jo, jag har åkt på Mythic Rider, 178:an, under bra förhållanden i Jackson i februari. I pisten är de mycket bra, framförallt imponerad av bettet, hur lättåkta de är och hur roliga de är på skär i stora svängar (trodde ibland att jag åkte på mina pisträcers, Head iXRC 1200 sw).
I den liftburna offpisten jag körde gick de också rätt fint, tendens till att vilja dyka ibland vilket gjorde att jag fick fokusera en hel del på positionen min. 184:an hade gjort mig mer rättvisa, och samtidigt blitt snäppet bättre i lite stökigare terräng, men ändock behållt sin rolighet på skär då de också svänger på 21 m, som 178:an.

Ja, det finns många som är bättre i både offpist och pist, var för sig, jag tycker dock Mythic är en mycket kompetent kompromiss som enda Skandinavienskida för FR-/puderpiståkning.

Det du nämner om bindningen stämmer mkt väl, jag tycker till och med att mina FF17 ibland känns klena, i jämförelse med Ross FKS155-185 och och Look P15-18.

lånar tråden igen;
hittade lite reaskidor på nätet, dessa är:

K2 PE 06/07
Line Prophet80 06/07
Line Invader 07/08
Dynastar nothing but trouble 07/08
Völkl Ledge 07/08
Völkl Dogen 06/07(som jag dock har hört ska vara kass ;p)
K2 Fujative

dessa skidor ligger på ca300$, vilket känns skönt för mig som student.

Det jag undrar är, vilka av dessa skulle vara bäst för pist/park åkning?
jag skulle säga att jag spenderar strax över hälften av tiden i pisten.
Vikten ligger på 72kg, min längd är 182cm och jag gillar att i pist åka kraftfulla storslalomsvängar oavsett före (blåis undantaget)
I parken leker jag mest, såsom alla andra.

Åkte igår på ett par head madtrix 06/07 som jag tyckte var jävligt roliga men då ska det nämnas att det var min första skiddag denna säsong, då känns allting skoj.
Jag har letat i forumet och jag hittar faktiskt inte så mycket hjälp.. :/

Thanks in advance

Tycker som dr-telemark att goodha 181 är ett väldigt bra alternativ.

Funkar väldigt bra i pisten och även i pudret(dock till en viss gräns pga midjan).
Helt klart en prisvärd skida tycker jag!

Jag var i din sits att hitta en bra twintip som funkar i pist/offpist och även kanske lite grann i parken.

Kom fram till Head Monster 82...78an funkar säkert lika bra..sandwish konstruktion så den är stabil i pisten okej midjemått så den funkar i offpist och twintip. Har ju dock inte testat skidan ännu så kan ju tyvärr inte ge något betyg ännu.

Mvh
Calle

problemet är att den kostar 4ggr mer än skidorna jag tittat på :p
jag har inte en gigantisk inkomst studielån dvs minus 4000kr/månad ungefär

assr sa:
lånar tråden igen;
hittade lite reaskidor på nätet, dessa är:

K2 PE 06/07
Line Prophet80 06/07
Line Invader 07/08
Dynastar nothing but trouble 07/08
Völkl Ledge 07/08
Völkl Dogen 06/07(som jag dock har hört ska vara kass ;p)
K2 Fujative

dessa skidor ligger på ca300$, vilket känns skönt för mig som student.
Du kan räkna bort dessa direkt:
Nothing but trouble
Dogen
Fujative
Ledge (inte säker)
De är alla det billigaste du hittar från respektive märke, det kommer att märkas i pisten.

Iom att du nämner priserna i dollar så antar jag att du kollat på amerikanska sidor, det du bör vara medveten om är att du med stor sannolikhet kan åka på tullavgifter, moms/skatt när de kommer in i Sverige. Med andra ord så kan det fina klippet bli ganska mycket sämre.

jorå klart jag räknar på att åka på tull, dock är det inte ett stort problem om jag gör det och faktum är att vinst kan göras ändå. men tack för att du nämner det:)

Hejsan alla!

Detta är som sagt min tråd och köpte eller fick ett par Monster 78 av min fader med bindnigar till. Är jätte nöjd med dessa. Har bara åkt 5 dagar på dom under en kortvecka under nyår i Tandådalen. Goda pistegenskaper som de lovade och helt okej twintip. Helt okej i höga farter med. Har tyvärr inte kört så mycket offpist, lite blev det på dom avstängda backarna där pistkanonerna sprutar för fullt, men det är ju inte riktigt puder. Men sammanfattnignsvis kan man säga att detta är en riktigt bra skida för hela berget!

David

Daavviie sa:
Hejsan alla!

Detta är som sagt min tråd och köpte eller fick ett par Monster 78 av min fader med bindnigar till. Är jätte nöjd med dessa. Har bara åkt 5 dagar på dom under en kortvecka under nyår i Tandådalen. Goda pistegenskaper som de lovade och helt okej twintip. Helt okej i höga farter med. Har tyvärr inte kört så mycket offpist, lite blev det på dom avstängda backarna där pistkanonerna sprutar för fullt, men det är ju inte riktigt puder. Men sammanfattnignsvis kan man säga att detta är en riktigt bra skida för hela berget!

David
Kul att höra då blir jag nog inte direkt missnöjd med mina 82or då :)

Mvh
Calle

Efter vissa uppköp så har distributionen av Line fallit på K2s bord. Har inte riktigt koll på vilka butiker
i Sverige som säljer Line men ring till BA Sportprodukter vilken är distributören av K2 och nu också
Line i Sverige så kan du nog få svar på din fråga. 013-31 11 71

Senast ändrad:
Jag tänkte bara låna lite av tråden o fråga om dynastar big trouble är en bra twintip skida om man tycker om att åka aggresivt och snabbt i pisten och sen studsa ut bredvid pisten (offpist) och lägga några sköna svängar där?? och om någon vet är dom styva eller mjuka?

Lima-ko sa:
Enligt http://www.getboards.com/snow/twintips/line07/prophet90.html har Getboards:
FREE 2-5 DAY SHIPPING! - These skis come with FREE FEDEX Shipping to anywhere in the continental U.S.A.
NO Sales Tax- (outside of California)
på årets modell av prophet 90 samt

FREE 3 DAY AIR SHIPPING! - These skis come with FREE FEDEX 3 Day Air shipping to anywhere in the
continental U.S.A.
NO Sales Tax- outside of California
på fjolårets modell, som vad jag vet är exakt lika skida, med annan grafik.

Vid godkännandet av köpet brukar det också finnas en möjlighet att välja ännu snabbare frakt för en liten extra summa pengar.
Närmsta markbutik från San Diego var just denna enligt mina beräkningar, ca 80 km enkel väg.
Min far var i USA för ca 3 veckor sedan och jag beställde ett par Prophet 90 06/07 därifrån. Vi beställde dom till en av hans arbetskollegor som bor i USA. Dock fick vi sedan via mail reda på att dom var slut och min far frågade då dom om vi kunde få årets Prophet 90 för samma pris och det fick vi! Mkt nöjd med sidan.

Angående Propheten så är den enligt mig lätt att få på skär och det är riktigt roligt att ligga och trycka på i långsväng som kortsväng. Har kört lite puder i Trysil också där går dom fint, var dock som sagt inget knädjupt puder men dom hade iaf ca 2 meter snö. Även i Hoppen funkar dom också prima även fast mina är monterade mid sole.

Senast ändrad:
Det var otroligt generöst och sjyst av dem tycker jag, Min polare här i Jackson beställde precis ett par EP Pro därifrån. Förhoppnings monterar han en bindning som är någorlunda ställbar så att jag kan ta ut och rasta de några dagar.
Kul att du gillar Prophet 90, jag gillade också de starkt, en av mina absoluta favoriter i mindre breda FR-hoppskide klassen.

Tillbaka
Topp