Twintip skidan har sitt ursrpung från snowboarden.

h_netzell

Ny medlem
Jag och en polare har fet diskutionen om att twintip skidan har sitt urprung från snowboarden vilket är helt självklart anser jag! Även carvingen från snowboarden! Jag vet att det är typ 80% skidåkare som kanske inte riktigt tycker det samma! VAD ANSER NI?!?

jojo.. klart att brädan har påverkat utvecklingen på skidan! inget snack.. men när brädan kom va det tvärt om snowboardtillverkarna som tog hjälp av skidtillverkarna.. konstig diskussion att ha eller? många av de stora skid- o bräd-tillverkarna producerar ju både snowboards o skidor.. klart dom använder sig av all teknologi på bägge fronter..?

Helt fel!

Jag har sett en skidfilm som heter "Die hexe von Arlberg" från 50-talet nångång där det är en scen när nån åker fakie på ett par twintips! Detta är helt sant och ingen bluff. Men det är inget snack att senaste årens uppsving för skidåkningen har snowboardåkningen att tacka!

såg jag par gamla twins från blizzard tillverkade nån gång under tidigt 70-tal slängda långt inne i ett hörn på vinden förra sommarn....

Helt klart har dagens skidor hämtat sin form från snowboarden. MEN, det är inget fel med det. Skidåkningen
har blivit rolig på grund av det så bara var glad att snowboarden kom och dödade den trista slalomåkningen
och hjälpte till att ge er jibbing (uttryck från snowboard det med).

Snowboard hade aldrig funnits utan skidåkning och skidåkningen hade varit kvar på 80-talet utan snowboard
så vi kan bara tacka varandra.

bara mina 2 centimes.

Jag åkte de där balett skidorna från blizzard på 70 talet, de var rätt kul!
De var lika uppsvängda fram som bak. Lite gäjigt då. Nu är det väl ok.
Hade själv ett par Blizzard firebird. Bra skidor, skönt att slippa de skruvade stålkanterna på mina första cortina.
Stenmark och Elan experimenterade med större skärning. Men huvudsaken är ju att det är kul på snö.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp