Twintip- Skidor för de med inlärningssvårigheter?

• Trådstartare Trådstartare balanselius
  • Start datum Start datum
B

balanselius

Guest
Redan i mitten av åttiotalet drev ju Lasse Åberg med britterna som skidåkarna som inte kunde skilja bak från fram på en skida. Min undran är då, är twintip ett slags handikapphjälpmedel för att de stackare som inte vet vilket håll som är fram på en skida ska kunna åka runt utan skämmas för sig i backen?
Det blir ju nämligen allt vanligare att folk åker runt baklänges tillsynes utan anledning sedan twintip skidorna börjat säljas tidigare var det ju bar några stackars balettdansare som irrat sig in i pisten som inte visste riktigt vad som var upp och ner.

Nej Balanselius, twintip skidor är för dom som är lite mer avancerade än dig och kan åka både baklänges och fram, även flyga 20 m och göra volter/snurrar och landa baklänges.

Så om du vill utveckla din åkning maximalt köp TT :P

Du besvarar inte frågan BigAir allt det där är redan gjort av folk med icke TT (vad jag vet finns det dock inga skidor som man kan "flyga" med :p ) och varför envisas med att åka baklänges? Alla bilar har backväxel men inte fan ser jag tomtar som övar på attt åka runt baklänges på stan lr baklängesrallyn (F1 baklänges det skulle va nåt va!).

PS Hur vet du hur och var jag åker? DS

inlärningssvårigheter? den med inlärningssvårigheter värkar vara du.. twintip är specialbyggda för att lättare kunna jibba och inte bara åka baklänges...

Jarle: Tror du han får betalt för att göra det eller gör han det för att utvecklas som skidåkare?

Nojlas, lägg ner att skriva inlägg i en massa meningslösa trådar hela tiden, du har väl ett par feta skidor som väntar på att bli klara. Och det är inte bara skidorna som väntar ;)

hmmm.. varför tjaffsa? TT är en kul grej, alpint är en kul grej, big moutain åkning är en kul grej alla saker har en sak gemensamt, dom går på snö!

så va man en åker på snö så e det bra! TT e en sort o där med en jävligt rolig grej, det är en rejäl utmaning,en kännsla! som nästan är obeskrivlig!

sååå ski and have fun and stop jellin!

tjaoo!

Nja! tror feta TT är för de som ej vill eller inte har förmågan att lära sig åka på skärande carvingsvängar. Har man ett par feta TT så är man ganska ball om man så bara kan åka baklänges sista biten till lift kön.

Kul niklasH att du känner dig träffad, är det kanske dig jag brukar passera oavsett vilken väg du åker. Såg en snubbe som satt på sig sinna TT fel väg, var det du? Sen vill jag bara säga att det är bara jag och kanske 100 pers som kan åka skidor i detta land, ni andra är bara ett hasande gäng finniga tonåringar som snart har börjat med någon ny häftig sport. När kommer ni att inse att skidåkning är skärande svängar, lär er det först. Då kanske ni klarar av ett par feta TT efter lite praktik i skidskolan.

Vad skönt det är när man själv säger att man är så jävla bra....................

Och vad har det för betydelse om grabbarna och tjejerna åker baklänges? låt dem hållas! Om det nu är ett hjälpmedel så är det väll underbart.

Jag förstår inte att man orkar bry sig så mycket om andra, varför inte fokusera på sin egen åkning.

Haha fan vad ni bråkar, det är ju faktiskt upp till var och en vad man vill ha för skidor!

Att köra med twintip eller inte är ju typ samma sak som att köra med feta plankor eller köra med smala plankor, och tänk om nån skulle starta en tråd med Feta plankor- Skidor för de med inlärningssvårigheter? Villket jävla bråk det skulle bli :P haha

Lägg ner detta tjat om vadsom är bäst... låt folk åka vad de vill....
själv föredrar ja ett par tt framför pderlagg, kanske pga att det inte finns så mycket puder där ja bor,
men ändå.... det är kul att åka puder också fast mina skidor inte duger något till vad det gäller puder...

och SS88 du är inte mycket bättre än alla andra på denna tråd... i alla fall inte nu när jag är med!!!

hah, SS88. beror väl ändå på vad man är ute efter? gillar man åka ner i pisten och svänga lite skaffar man "vanliga" skidor. känner man att det inte räcker med att svänga, utan man vill hoppa, snurra och hålla på skaffar man twintip. självklart kan man hoppa med "vanliga", men inte landa baklänges vilket är rätt spännande ibland.

sen då att alla som åker twintip inte har så bra åkteknik. jaha? många som åker twintip är nybörjare, dom har nyss dumpat snowboarden och skaffat skidor för att dom utvecklats. sen spelar väl åktekniken inte något speciell roll, eller? dom flesta som kör twintip skaffar det inte för att åka fint i pisten, utanför att vålda lite i hopp och sånt.

Ett stort steg i Twintip utvecklingen skedde på det glada 80-talet när en harmonisk skidguide vid namn Giuseppe från ”Neve di Niente” började tycka allt för synd om de nyrika turisterna. På den tiden vilket är ganska länge sedan drabbades jordens alla pister av en anstormning av äventyrslystna färgglada sk. ”yuppies”. Yuppien spenderade större delen av tiden bakom en pilsner istället för i pisten. Vad vet jag, kan berott på att mobiltelefonen var för tung att åka runt med? En 10 kilo tung mobil var ett måste för yuippen.
Problemet som måste lösas uppstod efter det att solen gått ner och ölen tagit slut.

Det var hemska tider för Guiseppe, att plocka ner blodiga fulla, nerspydda yuppies från berget. Yuppien kunde inte se skillnad på fram och bak på sina skidor och på något märkligtvis lyckades dessa yuppies pressa ner pjäxan i bindningen och störta ner mot dalen med skidorna åt fel höll. Hur det slutade ja, det kan ni räkna ut. Hurvida den 10 kilo tunga mobilen spelar in vet jag ej, man kan bara spekulera.

Guiseppe kunde inte bara titta på utan tog sina skidor vi namn Royhot och funderade. I skenet av det svaga ljuset i hans stuga funderade han. ”-Hur kan Yuppien va så dum.... men ha är rik den där yuppien och gillar trender” tänkte Guiseppe. Där kläcktes ideen. Jag böjer även slutet på skidan, två böjar på skidan. Twintips till Yuppien! Vilken samhälls insats, vilket geni! Vilka pengar!

Guiseppe är idag 55 år och lever gott på sin ide.

Så är det kids?

SS88, balanselius
vad har ni emot alla som åker TTs och hoppar? Ingen klankar väl ner på er när ni åker "vanliga"skidor? Varför måste ni förakta alla som inte åker på samma sätt som er?
Twintips har blivit en naturlig del av den nya skidåkningen så ni kanske bara skulle "gilla läget" och åka de ni tycker är kul. Så åker alla andra vad de tycker är kul och så e alla jätte nöjda och glada, eller?

kunde blivit en bra tråd,
men givetvis kom pajkastningen igång...

vad jag är nyfiken på, då jag kollar efter ett par typ völkl kharma, är hur pass kul det är att landa båkåt och sånt med telisar, inte för att jag kan eller är nån mästare på att jibba, men det vore kul att prova nångång.

..och nu vill jag inte få femhundra svar om att jag är värsta tomten som vill åka twintip på telisar och och sånt trams.
kan man inte åtminstone försöka vara lite konstruktiv är hela iden med forumet bortkastad.

..tycker jag iallafall

Nu är det såhär att jag jobbar som vårdbiträde. Och vi är jäkligt glada för hjälpmedel! Varför inte se det positiva i detta sammanhanget också?

ok det finns många riktiga blåbär som knappt kan stå på skidorna men det är fan inte fär någon med inlärningssvårigheter...det är ju till för att kunna snurra som satan o sen landa switch, det är ju helt underbart o göra, TT:s gör bara skidåkningen mycket roligare!!!!

Folk är fan tragiska på det här forumet, vad är det för satans tråd att hålla liv i? Personen som skrev det från början är ju bara ute efter att skapa en konflikt, och folk är dumma nog att gå igång på skiten och bli förbannade.

Skärp er era djävla blåbär!

Joye: Du misförstår mig. Jag anser att twintips är en positiv och naturlig utveckling av skidkulturen, dock tror jag inte det är det verktyget som behövs för att folk ska bli bättre skidåkare.

Nojlas: Nu förstår jag inte hur jag har misförstått dig men men. Om man med bättre skidåkare menar att man kan köra fort, stort, på skär och med full kontroll så tror inte jag heller att twintip är det rätta verktyget för folk som eftersträvar något sådant. Om man däremot med duktig skidåkare menar en person som är duktig på att snurra som någon elvisp eller kanske är duktig på att åka baklänges, då kanske twintip kan vara ett lysande verktyg för att uppnå sitt mål.

Men för att kunna snurra och åka baklänges så tror jag att man måste ha en god grund och kunna åka riktigt bra framåt. Jon Olsson började ju faktiskt sin karriär som käppdunkare...

EDIT: Men lägg ner och hänga här nu Nojlas, jag vill se dina skidor med midjemått på 150 nu!

Noljas och Balanselius är mina typer av skidåkare! Seriösa, hängivna och mycket villiga att utvecklas som kompletta skidåkare, inte som många här som bara vill visa upp sina nya feta TT i liften för att sedan sitta av dagen vid något big litet hopp med en allt för hög puls "våga, våga inte". Hoppas ni förstår lite ironi.

Helt klart välkomnar jag alla i backarna, jag försöker inte att trycka ner någon speciell grupp. Faktiskt anser jag att all utveckling är positiv, så även TT. Men jag skrattar alltid när det kommer någon färsking med ett par mitt monterade 90mm Twins som han knappt kan manövrer i liftkön. Lycka till, brukar jag tänka! Men som den ödmjuka människa jag är håller jag käften.

Ps Att carva bakåt går faktiskt bättre i pisten med ett par vanliga lagg.

Skidor är roligt, spelar inte så stor roll vad för skidor.
Men en sak som är helt klar är att det pirrar mera i magen av att åka baklänges än framlänges, så är det!

Men till rubriken då.
Är TT för folk med inlärningssvårigheter?
Nej det är det inte, jag skulle vilja säga att det är en egen stil inom skidåkning. Köper man ett par "Vanliga skidor" så kanske man lutar mera åt att åka i pisten och plocka sköna carvingsvängar.
Men köper man ett par TT så har man förmodligen inte samma tanke med dem. Man vill förmodligen jibba och helt enkelt leka i backen.

Bara för att TT kom efter slalomskidan så är den inte sämre.

Olika skidor för olika ändamål!

Så nej, TT är inte för folk med inlärningssvårigheter utan snarare för folk med nytt tänkande.

Tycker SS88 slår huvudet på spiken där! Att kategorisera sig som "jibber", "carvare" eller "offpiståkare" är bara patetiskt. Alla är vi ju skidåkare, vi behöver inga gäng med särskilda attityder och stilar.

Själv har jag som sagt ägt ett par twintips, testat det och kommit fram till att det inte var skoj för mig. Att twintips direkt leder till en personlig utveckling kan jag därmed inte påstå, såvida man inte har ett stort intresse för skidåkning generellt sett. På mig så utvecklade det dock min hoppteknik och balans något, och det har jag tagit åt mig och utnyttjat i min skidåkning. Jag har också testat telemark, snowboard och alla typer av skidor (jobbar i skiduthyrning = paradis) vilket har gett en enorm personlig utveckling.

Kan för övrigt bekräfta att det INTE är lättast att åka baklänges med en mittmonterad TT. Jag har åkt Atomic Tweak och Salomon 1080 baklänges men en sladdrig uthyrningsskida á la nybörjarmodell från salomon med platt tail var faktiskt lättare att åka baklänges med! Kanske var det för att det var en så pass snäll och förlåtande skida...

Undrar hur många av de som svarat som faktiskt läste texten också och inte bara rubriken? Sett utifrån svaren skulle jag gissa på tre kanske? (MM självklart inräknad) Ifall denna text var alldeles för lång för att bemöda sig att läsa hur kan folk tro att de ska kunna få ut någonting vettigt av forumet?

Okey Balanselius, jag har fan läst texten minst 8 ggr nu, och det jag kommit fram till är att du tycker TT är lite löjligt/dåligt.

"är twintip ett slags handikapps hjälpmedel för det stackare som inte vet vad som är fram och bak"

Och din fråga får jag till att vara "Är twintip skidor för de med inlärningssvårigheter?"

Och det är det INTE, utan det är för dom som tycker det är roligt att åka baklänges in i hopp och göra fakie 360 och landa baklänges, helt enkelt en utökning av trick som man fått på köpet när man köpt nya skidor med "tt"

/ BA :P

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp