Twintip till telemark?

danhed

Ny medlem
Twintip till telemark?
Hej, tänker köpa nya skidor till denna vinter och byta till Rottefella NTN bindning. Funderar på vilka skidor man ska välja? Har åkt telemark i många år men aldrig haft twintip skidor. Någon som har erfarenhet av twintip vid telemarksåkning? är det någon fördel - jämfört med vanliga skidor? och finns det tips på bra skidor?

Twintip till telemark?
Instämmer med ovan, ser ingen anledning till att inte köpa twintip.

Tips på skidor finns det många, sök på forumet så finns den frågan besvarad många gånger. Allt beror på vad för typ av åkning du är intresserad av, pist, offpist, bc/jibb, park osv...

Twintip till telemark?
Jag håller precis som du på att leta efter nya skidor och kommer med största sannolikhet att välja ett par Völkl Kendo. Den skidan har fått sjukt bra kritik, bl.a. utnämnd till Alpine ski of the year av tidningen Outside. Här kan du läsa mer om deras skidtest. Får man tro dessa omdömen verkar Kendo fantastiskt bra och alla privatpersoner som recenserat dem verkar vara av samma åsikt. Völkl har dessutom ett rykte om sig att göra skidor som funkar bra för just telemark. Jag har fram tills i år åkt på ett par gamla Völkl Karma som jag är fantastiskt nöjd med. Samtliga freerideskidor från Völkl (t.ex. Katana, Gotama och Mantra) har twintipkonstruktion. En uppenbar fördel med twintip är förstås att man kan köra telissväng switch vilket är rätt coolt när man väl får till det.
Om du är intresserad av skidan och tror att 184 cm kan passa dig kan du just nu göra en riktigt bra affär via telemark-pyrenees.com där Kendo årsmodell 10/11 säljs för 195 Eur. (Ca 2000 kr inkl. frakt). Normalpris på skidorna är ca 7500 kr.

Tillbaka
Topp