twintips

d4vv3

Ny medlem
twintips
hello alla jibbers och dom andra,nu är det så här att jag ska få ett par skis av min pappa.har bästamt mig för
att det ska bli ett åar twintips jag hoppar mäst.men åker också offpist och lite pist men bara lite.har lite svårt
att bästämma mig om längd. är 158 lång och väger 60-65 kilo.går också bra med andra tips på skidor OBS det
måste vara av märket dynastar jag har nog bästamt mig för antingen nothin but trouble 155 eller tm 155 vilka
tror ni är bäst ???

twintips
Har en fråga!
Köpte mig ett par Salomon Seventventy (stavning) och undra hur dem är? Var det ett bra köp?
Ska mest köra Park och Bigjumps!

BTT
Salomon Seventventy eller Teneighty kanske vore något?

twintips
Jaa. om ja vore du skulle ja väl välja en som va lite bredare i midjan eftersom du vill kunna åka op. Men å andra suidan kanske de blir lite för tunga för dig. Så TM är nog den du ska ha. Annars BIG Trouble om du vill ha nåra fler mm under foten.

twintips
Jag har för mig att dem kostade någonstans mellan 4000-5000:-
Köpte dem förra vintern men hann bara åka någon gång.

Så vad tror du?

twintips
Är jag helt snurrig men är inte nothing but trouble årets modell av troublemaker?

twintips
jag kollade på newschoolers för att se vad dom hade sagt angående NBT och TM och enligt personerna som befolkade det forumet så var TM lite "vassare" än va NBT är och sen är NBTn billigare än vad TM, i USA iaf

twintips
Det blir en sån jäkla dålig frågeställning när du säger att det måste vara Dynastar, och sen säger du att det ska antingen vara TM eller NBT, vilket i stort sett är samma skida! Du säger till och med exakt vilken längd du vill ha dom i, inte ens det får vi tycka till om... Så varför frågar du oss egentligen, om det är papi som bjussar så är det ju klart att man tar de bättre skidorna i detta fallet, dvs. de som är dyrast... Nu har jag ingen aning om hur Dynastar har det i år med sina skumma modeller, den enda jag har lite koll på är Big Trouble, men om TM är den dyrare så ska du klart ta den...

twintips
tm såklart.

Cainight: om du är liten, inte väger så mycket och inte kör så hårt var det väll ett bra köp. men priset var inte det bästa. du kan köpa t ex nya scratch fs och PE för ca 3800 på sport-conrad. och det är bättre skidor så priset var inte särskilt bra.

twintips
Fluffsurfarn: Oj! Nu vart jag lite orolig här, jag är inte speciellt liten, 188cm och väger 78kg.. Snubben i affären sa att dem var perfekt till mig... Och jag kör ganska hårt med dem, mycket höga hopp osv..
Vart jag lurad då eller? =S Jag har kört med dem en halv vinter och jag tyckte dem fungerade rätt så bra. Men kommer dem att slitas snabbt eller vad är det som gör dem sämre?

twintips
med tanke på att nothin but troble är förra årets troublemaker kan du nog inte gå fel med nån utav dom. För alla som inte visste så har dynastar bara bytt namn på troublemaker till nothin but trouble och i serien har dom även lagt till Big trouble vilken är en bc skida. Och jag tycker du borde köpa skidan i 165 cm eftersom du har tänkt ha dom i ett tag och eftersom du är 158 cm misstänker jag att du kommer växa en bra bit under kommande år så 165 cm är nog en bra längd.

twintips
cainight: Om du åker hårt kommer du att känna att salomon 720 är för mjuk eller vad man ska säga... du har aldrig upplevt att de gör ont och landa stora hopp eller att dom har vart för mjuka i pisten. Tror inte att du som är såpass stor ska ha en junior skida.

dynastar-rideer: vad är de att diskutera? Ta T-M 155 eftersom dom e billiga på sport-conrad. du kan ju ändå inte tänka dig något annat märke.

twintips
Coster: Hittils när jag har åkt så har dem vart helt perfekta. Och visst har jag upplevt att det gör ont när man hoppar men det beror ju på att jag landar fel, annars är det inga problem.
Så det är allså en junior skida? =S Då måste han på affären ha lurat mig då?

twintips
cainight:inte junior, det är 1080 junior som är junior(oväntat) men 720 är en skida för lätta seniorer som inte är så avancerade och som är lätta..
sa han att dom va helt perfekta lurade han dig eller så va han helt enkelt bara ett offer som trodde sej veta men inte gjorde det..

twintips
August_Ahlnas: Va fan då ! Vad tycker du jag ska göra nu då? Ska jag fortsätta att köra med dem eller sälja dem och köpa nya? Kommer dem att hålla för den körning jag vill använda dem till? Mycket park åkande och offpist?

twintips
har du kört på dom och dom känns ok finns de ju ingen anledning att sälja dom. Men du kanske ska dra lärdom och köpa andra skidor nästa gång du köper.

twintips
Cainight: jag tycker du ska sälja dom och eftersom dom e hyffsat nya kan du väll få 3000-3500 kanske vad vet jag.. sen köper du nya skidor från sport-conrad.com skit bra hemsida att köpa skidor på. ofattbart billigt. och de funkar as bra

twintips
tm har bättre material. dynastar har lagt mer pengar på materialet oss tm än på nbt så ja tror att nbt kanske är som förr årets trouble maker.

twintips
Okej, vad tror ni jag kan få för dem då? Dem är som nya, inte en repa på undersidan..

Och vilken skida skulle ni rekomendera till mig istället då? Är ca 1.80 och väger 78kilo och kommer mest använda dem i park och offpist!
Dem ska kosta runt 4000 inklusive bindningar!

twintips
martiin som jag skrev visste jag inte vad som var rimligt..vet inte ens vad dom ligger på nya..4000. halva kanske.. de e inte så bra andrahands värde på skidor. men dom e ju nya också.. men börja sätt hlögt pris o kolla intresse.. bra taktik

twintips
70 är även det senior och den blir förkort då längsta längd är 160 nått och du 180 lång.. tycker du ska rikta in dej på nå bra på http://www.sport-conrad.com och kör med ungeför lika lång som dig själv.. conrad är en bra affär som sagt med as billiga priser så..
men PE ska vara för lite tyngre åkare också.. säger inte detta för jag har dom men det är vad jag kommer ihåg av skidorna i skidtestet i åka skidor.. men de e nog massa skidor som passar tex:scratch fs/K2 PE/K2 fujative/salomon foil eller nån av dom e inte hajj på salomon/ ja som sagt de finns massa.. kolla in skiddatabasen..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp