Armada KUFO eller annan "One ski quiver" förslag?

Malmberget

Ny medlem
Tjena! La en fråga om bindningar förut, och med det lilla utrett så känns det som att rätt skida är näst på tur ;)

Jag är 184cm lång och väger runt 83kg. Jag har åkt skidor sedan jag kunde stå med farsan som lärare och skulle väl se mig själv som en ganska duktig åkare (fast vilken Svennson som har åkt sen barnsben skulle inte det?) Skämt osido så är jag en stabil åkare som kör överallt.
Har en förkärlek till puder och skogsåkning och fick en rejält blodad tand efter första besöket till Alperna ifjol.

Däremot tillåter inte ekonomin en resa utomlands hela tiden så en hel del åkning i svenska förhållanden blir det ju, alltså 50/50 eller 60/50 fördel pist kan man väl säga.

Har åkt på ett par gamla Dynastar Trouble Maker twintips och märkte att jag fick slita rejält med dess klena 81 i midjan när det blev tjockare med snö. De är även lite sladdriga i höga hastigheter.

Jag gillar en en något lekfull skida, att åka in och ut ur skogen samt leta små gupp, men är absolut ingen parkåkare. Skulle nog säga att jag föredrar det före rejält med fart, men vill ändå kunna lägga på några hårda svängar.

Tror jag söker något kring 100mm i midjan. Har spanat en del på Armada KUFO och undrar om någon har några tankar/kunskaper/erfarenheter om den skidan? Eller någon som har andra alternativ?

TL;DR 184 lång, 83kg. 50/50 pist/offpist, gillar en lekfull skida. Några förslag? Tankar om armada KUFO? :D

Är i lite samma tankar som dig, ska byta ut mina gamla Ross Scratch FS och spelar i samma viktklass som dig. De skidor som jag har hittat och läst mycket gott om är:

Line Sir Francis Bacon och Scott Rocker2 108, men då är jag ute efter en lite mer offpistinspirerad skida men ska följa tråden.

Hasse_Lindborg sa:
CMD The IT? Salomon Rocker2 100?
Har spanat in Salomons Rocker2 100 en hel del, och läst en hel del gott om det. CMDn har jag missat helt, kan vara för att den inte finns i det utbudet på de sidor jag kollar på. (Sportconrad och EpicTvShop, billigare från utlandet :P)

Men kanske får slänga ett getöga på den.

Om man vill ha en lekfullare skida, då äre något med både front och tail rocker som gäller eller?
Alternativ som KUFO, Q98, Q105 eller liknande är lite mer åt de aggressiva hållet?

nostar sa:
Är i lite samma tankar som dig, ska byta ut mina gamla Ross Scratch FS och spelar i samma viktklass som dig. De skidor som jag har hittat och läst mycket gott om är:

Line Sir Francis Bacon och Scott Rocker2 108, men då är jag ute efter en lite mer offpistinspirerad skida men ska följa tråden.
Har kollat på dem också, känns dock som om 108 under foten känns lite i bredaste laget :/

Malmberget sa:
Hasse_Lindborg sa:
CMD The IT? Salomon Rocker2 100?
Har spanat in Salomons Rocker2 100 en hel del, och läst en hel del gott om det. CMDn har jag missat helt, kan vara för att den inte finns i det utbudet på de sidor jag kollar på. (Sportconrad och EpicTvShop, billigare från utlandet :P)

Men kanske får slänga ett getöga på den.

Om man vill ha en lekfullare skida, då äre något med både front och tail rocker som gäller eller?
Alternativ som KUFO, Q98, Q105 eller liknande är lite mer åt de aggressiva hållet?
www.cmdskis.com ;)

Säljs bara på nätet från Sverige. Och är billig.

Rocker2 100 är mer lekfull än Q-serien...

Malmberget sa:
nostar sa:

Har kollat på dem också, känns dock som om 108 under foten känns lite i bredaste laget :/
Jo, var först också inne på att det skulle kännas stort men det jag läst mig till så verkar det finnas ett gäng skidor upp till 110 som verkar funka bra i pisten med schyssta kant till kant egenskaper och schysst radie. Det som talar emot SFB för mig är att jag växt ur parken, med andra ord blev för gammal.

Är ju ute efter en mer mogen skida men som ändå känns pigg och rolig.

Kan slå ytterligare ett slag för SFB, riktigt rolig skida som är extremt svängglad och verkligen uppmuntrar till lek. Heller inga problem att åka pist, den känns inte alls så bred utan kvick och svängglad.

Knuta sa:
Kan slå ytterligare ett slag för SFB, riktigt rolig skida som är extremt svängglad och verkligen uppmuntrar till lek. Heller inga problem att åka pist, den känns inte alls så bred utan kvick och svängglad.
Nu är väl nya SFB en ny skida iofs från nästa år? Eller skall TS köpa en skida just nu?

Knuta sa:
Fint, men jag har en fundering med min längd samma som trådskapren och samma kilon, tror du att man ska gå på 184 eller 190 SFB ? Jag gillar att åka i skogen men är rädd att 190 ska bli "klumpigt" då jag idag åker på ett par som är 178. Är åretsskida eller fjolåretsskida jag är intresserad av, då jag alltid gillat åka baklänges lite då och då.

Senast ändrad:
Kufon är ju TSTs otvinnade tvilling så sök på tst och läs vad folk skriver om sina för att få en vild av KUFO.
Jag älskar mina TST, men även hört att SFB ska vara fantastisk. Oavsett blir du nöjd.

Så länge du inte ska åka vansinnesfort så tror jag att du blir nöjd med 184an. Den känns ju kort och kvick men jag tyckte aldrig att den kändes ostabil.

Tillbaka
Topp