Twintips

feelixr

Ny medlem
Twintips
Tjena!

Ska nu köpa mina första egna skidor! Jag är 170 cm lång och väger 52 kilo

Vad ska jag välja?

Har tittat på

*Völkl Ledge 158 cm
*Salomon Flyer 161 cm
*K2 Fujative 159 cm
*Head Mojo Spawn 2BK 163 cm

Skidan ska främst användas för offpist och park men även att åka lite pist med.

Edit:Har kollat på www.sport-conrad.com nu ! Undrar om armada pipe cleaner funkar till mitt ändamål?

Tack på förhand

//Felix

Senast ändrad:
Twintips
du ska ha lika lång skida som dig själv, eller det är vad jag tycker. du kommer nog växa mer och det kan va bra att utvecklas med en lång skida.
men vad vet jag ? :P

Twintips
Men du kommer garanterat bli tyngre än 52 kg, din egen längd spelar väldigt liten roll på hur långa skidor du ska ha.
Vi behöver mer information om vi ska kunna hjälpa dig. Vad har du åkt på innan, hur upplevde du de skidorna? Vart kommer du att åka i Sverige? Vart vill du att dina skidor ska funka allra bäst? Kommer du att raila?

Twintips
OK, ska åka till Åre, Sälen, Gesunda och kanske till Riksgränsen den här säsongen. Sen blir det väl också att köra och hoppa i lite backar i stan.

Förra året var jag 165 cm och körde ett par kamogröna Rossignol twintips(155) cm med limegrön undersidan (kommer inte ihåg modellen) .Upplevde dem som rätt bra i pisten men ganska osköna i offpisten. I parken funkade de finfint.

Boxar kör jag men ska ge mig på lite mera grejor i år. Hoppar i större hopp och gör lite dropp i offpisten.

Hoppas det räcker så!

Twintips
kolla på armadas hemsida, där står de vad de olika skidorna är bra till

Förresten, vad betyder groomers? stöter på det hela tiden när jag läser recensioner, är det pist?

Twintips
Eftersom du ska till både Åre & riksgränsen antar jag att du kommer köra rätt mycket både BC-kickar, offpist & en hel del park ? Isf borde du kanske kolla in K2 kung Fujas eller kanske ett par Line Prophet 90 så du får lite mer midja på skidorna. Både paren fungerar nog rätt bra i parken också.

Twintips
Först och främst så tycker jag att du ska ta en skida som är längre än dig själv. För du kommer säkert växa mera och då är det bra att ha något att växa i.

Till skidorna: De du har nämnt ovan är ganska bra men jag skulle nog rekommendera att ta köpa ett par salomon suspect eller ett par dumont. För det är lite hårdare och funker däremot i pisten då. Och de är grymma park skidor också. Nya dumoten är lite hårdare än suspecten så tror att Suspecten skulle funka bäst för dig.

Typ

Twintips
Du kan få köpa mina gamla k2 public enemy för 900 kr med marker bindingar. funkar utmärkt men har sina fina repor^^.

Dom är nog lite långa för dig dock om du vill ha så pass korta skidor.

Senast ändrad:
Twintips
er du intresserad av att verkligen utvecklas inom både park och offpist så føreslår jag två par skidor.
Køpt ett par riktigt bra park skidor med hyffsad midja de kan du anvænda i pist också.
Ska du ut i offpisten bør du ha ett par skidor som er lite længre æn parkskidorna och fetare. gærna med rocker.
Men ska du åka mest i sverige tror jag definitvit på att køpa bra park skidor och anvænda de i offpisten också.
Ingen vits att køpa en allround skida de fungerar halvbra øverallt men inte riktigt bra någonstans. Många av de skidor som næmts ær dock bra skidor.
Kør sjælv på K2 pontoon eller Atomic pimp i off pisten beroende på snøførholl och i parken anvænder jag Atomic punx.

Twintips
Du skall köpa en skida med ordentlig stål kant om du vill ha bra kvalitè.
Skidan bör vara lika lång som dig för då får du en bättre stabilitet både i landningar vid hopp och när det gäller själva åkningen.

/ Rickard

Tillbaka
Topp