Twintips

krille94

Ny medlem
Twintips
Tjena, var idag på stadium och kollade på lite skidor och undrar nu har bra pist egenskaper en twintip skida har. Kollade lite på https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/k2/domain.html som kostade 3000kr vilket passar min prisklass men nu är då frågan hur bra en sån här klarar sig i vanliga backar. Endast åkt på vanliga "medel" skidor hyrda i sälen. Kommer åka en hel del i parken men även i pisten så vill ha en allround skida. Har även kollat runt lite om det här med centrerad bindning och standard, eftersom detta nu är en symmetrisk skida måste man då ha centrerad bindning eller går det med vanlig placering? För har hört att åkglädjen i vanliga backar kan förstöras om man har centrerad. Ni får gärna komma med andra skidförslag!;D Kan ju tillägga att jag är cirka 178 och väger straxt över 60 kg så vilken längd skulle passa?

Twintips
Tja!
Jag är 1.77 och kör på läng 179 K2 Domain. De är grymma i parken men i höga farter så börjar de fladdra det är på grund av att det är väldigt mjuka på tippar. Det finns bättre allround skidor än denna. jag kör ca 80 % Park och 20 % Pist och är sjukt nöjd med dessa skidor.
Tror bara man kan ha centrerad bindning på dessa :/
Iaf om du ska köra mer park än pist borde du köpa dessa!

Twintips
ah, okey men tror jag ska köra på ett par TT med standard monterade bindningar tro ja för vill inte tappa åk glädjen i pisten;D ingen som har nått tips på några?

Twintips
Jag kör k2 silencer 2010 dom e riktigt bra om man byter bindningarna för dom kan lösa ut när man landar switch fick ge 2000 för dom på stadium

Twintips
Men jag vet inte verkligen om du tappar "åkglädjen" i pisten om du mittmonterar. Jag kör helt mitt på mina salomon 2012 (inte symetriska) och de funkar lika bra att åka pist som med mina gamla k2 disoderly som är helsymetriska.

Twintips
men man kan alltså inte sätta bindningarna på tex k2 domain som är symmetrisk längre bak så att det blir som standard?

Senast ändrad:
Twintips
men vad säger ni, hur stor skillnad blir det på standard och centrerad bindning? och har ni nått tips isåfall på nån bra osymetrisk skida?

Twintips
Den funkar hur bra som helst som allround-skida. Väldigt omtyckt, har läst en hel del om skidan på newschoolers och har inte sett en enda person som varit missnöjd. Bara så att du vet är Marker griffon schizo en bindning som du kan justera 3 cm fram och 3 cm bak = 6 cm, alltså kan du köra mittmonterat - 6 cm bakom mitt. Dock så verkar det vara lite hållbarhetsproblem (Jag har själv inte testat, bara andras åsikter). Ska även tilläggas att jag har hört en del som har varit hur nöjda som helst med bindningen. Ett annat alternativ som jag själv kört på är Salomon 2012 + STH 12 driver (sport-conrad).

Twintips
Men det låter ju skit bra då:D tror det får bli det då, men när man beställer så kan man inte fylla i var dom ska placera bindningen bara sul längden på pjäxan men det gick att välja centrerat, standard och ett mellanting på suspecten(sport-conrads sida) behöver man inte välja det i och med att bindningen går att flytta då eller?:)

Twintips
Det finns "progressive" eller "normal" stance om jag inte missminner mig. Progressive är den mer "mittmonterade" och normal är där tillverkaren ofta rekomenderar att montera. Dock finns det ofta 2 sträck på skidan. 1 för mitt och 1 för standard.

Tillbaka
Topp