Typ av skida till vuxen total nybörjare

snookered80

Medlem
Hej.

Behöver lite tips angående skida till total nybörjare, så lättåkt som möjligt. Farträdd vuxen nybörjare, cirka 165cm lång. Åker själv bräda så kan inget om skidor. Trålar blocket men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter och undvika. Kan det funka med twintips? Några tips?

De första dagarna är det bäst att hyra skulle jag säga. Inte för att man kan analysera vilka skidor man ska ha utan för att få lite pjäxvana så att man kan testa pjäxor sedan. Det är rekommenderat att skaffa ett par bra pjäxor först och att lägga pengarna där i första hand. Att ha ett par välsittande och lagom presterande pjäxor är en förutsättning för att kunna utvecklas i skidåkning.

Skidor är inte så noga i början, men du behöver ju välja ett par som inte är för svåråkta såklart. Jag skulle säga att du löser det enklast genom att åka till närmaste Stadium Outlet och köpa en standard allroundskida i 75-85mm-klassen (då menar jag midjebredd) i en längd runt 159-160cm. Du kommer att hitta ett antal alternativ för 2000-3000kr. Om du har en extremt tight budget är begagnat såklart ett alternativ, men det är verkligen en djungel med en blandad kompott av överprissatt gammalt skräp och kanonbra dealar och allt däremellan. Se upp med begagnade raceskidor som ofta är billiga. De är förvisso är riktigt bra skidor, men inte för en nybörjare.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp