Tyrolia adrenalin 16

Vide95

Ny medlem
Tyrolia adrenalin 16
Hej!
Planerat köpa nya puderskidor i vinter och kikat bindningar med touringmöjlighet (duke, baron, adrenalin). Sugen på tyrolia adrenalin som det lutar nu, men lite kluven över storleken. Åker på ett par K2 pinnacle 130 15/16 storlek 28/28.5 som mäter 326mm. Tyrolia bindningen i small passar 270-330mm och den större 300-360mm. Vad skulle ni köra på? Samt om man går på den mindre bindningen borde det väl ej medbära problem med bindningen integritet att man ligger -4mm från max?

Med vänlig hälsning//
Skidtokig student

Tyrolia adrenalin 16
Tror inte det skulle medföra några problem alls att vara "på kanten". Sålänge bindningens bakdel fortfarande har nog med grepp i gängorna så borde en 326 mm pjäxa sitta lika bra i bindningen som en 295 mm pjäxa. Har även läst att bindningstillverkarna ofta rekommenderar att man kör på den mindre versionen om sullängden så tillåter. Har dock inte läst att Tyrolia skrivit det.

Jag tror faktiskt att det går lika bra med båda storlekarna. Det ända är väl att den mindre storleken är lättare är den större. Dock är väl vikten inte det som är viktigast om du funderar på en Adrenalin.

Tyrolia adrenalin 16
Edit: Kollade på mina egna Adrenalin 16 i storlek Small. Med en pjäxa på 326 mm så finns det fortfarande ett "klick" kvar på bakdelen, vilket jag gissar på innebär att det inte ska vara några som helst problem med den storleken.

Tyrolia adrenalin 16
I rambindningar med gåfunktion ska man alltid välja den minsta möjliga storleken. Om du tar en Large kommer du snarare att få sämre hållbarhet eftersom du då får en ganska lång friliggande del bakom bindningen som riskerar att få en smäll. Dessutom får du extra vikt som ligger bakom hälen, dvs du får jobba mot en hävstångseffekt i varje steg när du turar. Inte bra. Small gäller i fallet Adrenalin. Dock inte om du istället väljer Duke, för då är du precis över gränsen och måste välja Large.

Tyrolia adrenalin 16
Allå!

Det finns ytterligare aspekt avseende valet... Om (när) du byter pjäxor kanske de har en större sula som inte passar, det kan hända även om du byter till samma storlek på skon men av en annan modell/märke. Är det mer sannolikt att nästa par skor blir storleken mindre är detta inte något problem. Alltså ... bara en detalj att ta med i beslutsångesten! :-)

/MM

Senast ändrad:
Tyrolia adrenalin 16
326 mm är väl en ganska vanlig sullängd för en 28,5 pjäxa. Tror knappast TS skulle gå upp i storlek, om inte pjäxan känns för liten nu? Störst sannolikhet är väl att sullängden minskar i en framtida pjäxa, i och med att det börjar bli allt mer populärt med turpjäxor eller hybridpjäxor, som ofta har en kortare sullängd.

Tyrolia adrenalin 16
Har 330mm på mina Tecnica Cochise 28,5 men jag tror det är det största sulmått jag har sett på 28,5 skal. Och jag tror att Cochiseen är ganska stora i storleken så är dina pjäxor inte jättetrånga nu så skulle jag tro att det är lugnt.

Tillbaka
Topp