Tyrolia Attack2 11 eller 13

RWD

Aktiv medlem
Hej,

Har en dotter som blir 17år i januari 158cm och C:a 52kg, Atletisk (starka ben) och duktig skidåkare.
Åker idag på Kanjo 84, 154cm med Attack2 11 bindningar.
Tänkte skaffa ett par Faction ct 2.0 x 159 eller Prodigy 2.0x till henne och funderar på om jag ska sätta ett par 13 på dem istället för 11. Blir det för kraftiga bindningar tror ni om hon ligger på 5-5.5 på DIN skalan.

jaksu

Aktiv medlem
Hur menar du med "för kraftiga bindningar"? Hon kommer att ligga i den godkända DIN-skalan oavsett modellen --> samma kraft behövs för release. Dock är Attack 12/13 tyngre (+ 100 g) än 11, men det borde inte vara ett problem pga "starka ben".

RWD

Aktiv medlem
Hur menar du med "för kraftiga bindningar"? Hon kommer att ligga i den godkända DIN-skalan oavsett modellen --> samma kraft behövs för release. Dock är Attack 12/13 tyngre (+ 100 g) än 11, men det borde inte vara ett problem pga "starka ben".
Tänker att det är risk att ligga nära gränsen på 4 om hon har på 5. Men som du säger det är ju inom skalan. Tror att hon snarare kommer ställa på 5,5 än 5 också.
Om jag jag väljer intermidiate i DIN-kalkylatorn så blir värdet 5.

jarnebring

Aktiv medlem
Ingen risk alls. Dom börjar på 4 och går alldeles utmärkt att köra på 4. Att man ska "ligga i mitten" har ingen som helst grund utan är bara känslomässig vidskepelse. Däremot måste bindningen vara rätt inställd för att fungera som den ska, med rätt förspänning och tåjustering.

RWD

Aktiv medlem
Ingen risk alls. Dom börjar på 4 och går alldeles utmärkt att köra på 4. Att man ska "ligga i mitten" har ingen som helst grund utan är bara känslomässig vidskepelse. Däremot måste bindningen vara rätt inställd för att fungera som den ska, med rätt förspänning och tåjustering.

Ja det borde ju vara så, tack!

fredw

Aktiv medlem
Men kan det inte ändå ligga litet i det där? Dvs att en "onödigt hård fjäder" ger sämre elasticitet, och därmed större risk för "tjuvutlösning" vid samma (korrekta) DIN-värde som en fjäder med lägre DIN-max? Jag kan mycket väl tänka mig att det är en skröna - det kan ju istället vara så att en fjäder med "större intervall" är mer elastisk. Vet någon egentligen?

jarnebring

Aktiv medlem
Nej det ligger inget i det :) En bindning kan köras inom "sitt" angivna intervall och det är ingen skillnad i hur den löser ut förutsatt att den är 1) hel och 2) korrekt inställd. Tyvärr är det många som inte har koll på t ex förspänning och det gör enorm skillnad.

EDIT: "Tjuvutlösning" med hela och rätt inställda bindningar beror i princip alltid på åkarfel. Dvs att man står fel på skidorna vilket orsakar onödiga vibrationer och slag som gör att skidan ramlar av. Hopp etc. med tunga landningar är en lite annan grej.

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Men kan det inte ändå ligga litet i det där? Dvs att en "onödigt hård fjäder" ger sämre elasticitet, och därmed större risk för "tjuvutlösning" vid samma (korrekta) DIN-värde som en fjäder med lägre DIN-max? Jag kan mycket väl tänka mig att det är en skröna - det kan ju istället vara så att en fjäder med "större intervall" är mer elastisk. Vet någon egentligen?
Har nog nåt att göra med att fjäderkonstanten är linjär. Inte precis i början och slutet när fjädern är nästan helt obelastad resp max ihoptryckt , men det har nog bindningskonstruktörerna tänkt på. Överlåter till någon mer kunnig att förklara mer ingående. Över 30 år sen jag läste om fjäderkonstanter.

fredw

Aktiv medlem
EDIT: "Tjuvutlösning" med hela och rätt inställda bindningar beror i princip alltid på åkarfel. Dvs att man står fel på skidorna vilket orsakar onödiga vibrationer och slag som gör att skidan ramlar av. Hopp etc. med tunga landningar är en lite annan grej.
Kan iofs tänka mig stökiga underlag som i högre farter ger hårda korta slag etc även vid perfekt teknik. Men jag tar det som en komplimang! Får i princip aldrig tjuvutlösning på bindningarna! :) Plus att det problemet nog är ännu mindre hos lättare åkare och nybörjare. Och vid långsammare vridningar, som kanske är det största problemet, borde ju DIN-värdet i sig gälla och inte elasticitet spela så stor roll.

jarnebring

Aktiv medlem
Kan iofs tänka mig stökiga underlag som i högre farter ger hårda korta slag etc även vid perfekt teknik. Men jag tar det som en komplimang! Får i princip aldrig tjuvutlösning på bindningarna! :) Plus att det problemet nog är ännu mindre hos lättare åkare och nybörjare. Och vid långsammare vridningar, som kanske är det största problemet, borde ju DIN-värdet i sig gälla och inte elasticitet spela så stor roll.

Vem som helst kan nog få problem i hög fart på ett stökigt underlag, men utan riktigt bra tryck är du rökt. Det är en ögonöppnare att se hur lugnt en skida faktiskt kan gå även på riktigt hårda och buckliga underlag när man gör rätt. Vikt spelar ingen roll. Precis som inom andra områden råkar nybörjare oftare ut för ”ofrivillig utlösning”. DIN-inställning, såvida man inte är extremt under, mindre viktigt än man kan tro. Såg en skicklig (ex WC) åkare demonstrera för ungdomar som ville skruva i botten hur det gick att åka bana med bindingarna i lösaste änden utan att tappa skidorna, bara man står och lägger tryck rätt så att skidorna inte fladdrar (dock ej tävlings-pace). Felaktig balans är boven i dramat 99 av 100 gånger.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp