Tyvär en till.. Köpa ny longboard

OscarFS

Ny medlem
Tyvär det blir en till och förhoppningsvis den sista.

Har lite polare som åker och bara provat deras, men annars åker jag inget själv(än).
Men nu när dom har pushat mig att köpa en och är jäkligt sugen på att ha en hobby till sommaren så har jag bestämt mig.

Jag kommer köra lite dh men inte så mycket nu i början iallafall, så vill främst ha en bräda att cruisa och carva med.
Har inte kollat så mycket på brädor och märken men läst på lite om dom olika delarna.
Har tänkt lägga ner runt 2500 kanske lite mer om ja hittat den perfekta.
Men iallafall en ganska kort med ganska mycket flex och mellan hårda hjul.

oj då pratar vi om en jäkligtkort bräda och ett flex nummer plockat från ingenstans, vilken skala pratar vi om, 1-5? :D

nu blev jag jätte förvirrad vet själv knappt vad jag pratar om.
Men vilken längd skulle du rekommendera om jag vill ha en ganska mjuk bräda att carva och cruisa med?
och märke/modell?

Bra fråga angående märke/modell men 85-100cm är väl lagom (beroende på hjulbas)

Tex, loaded tan tien är ju 99cm men känns bra mycket kortare pga nos/tail.

Truckar: Paris/Randal/Holey/Bear
Hjul: Abec 11, Retro, Otang

Märken: Kahalani, Loaded, Landyachtz, Comet, Jati, Rayne

Butiker Sverige som inte är så kända:
www.evolverstore.se
www.fuel-fire.se
www.limplongboards.se
www.jsmlongboards.com

Butiker från EU:
www.longboardshop.de
www.sickboards.nl

Butiker från USA:
www.stokedskateboards.com
www.motionboardshop.com
www.daddiesboardshop.com

Senast ändrad:
Lanyatch drop carve är en rätt skön bräda. Min kompis har en i den nya modellen och jag har förra årets modell. Min är betydligt mycket mjukare men det beror på flexen. Den nyare modellen på drop carve är en mycket bra dh bräda skulle jag nog kunna säga. Men den som min kompis har är VÄLDIGT hård och så går den upp mycket på båda sidorna. Men den e skön!

Skulle rekomendera en tan tien eller en dervish. Kanske helst en tan tien men det är ju personligt!

Har endast provat Landyachtz 9to5 samt drop hammer och enda jag kan säga om dom är att dom är lite tyngre än medelbrädan men det är ett bra märke med grymt pris :)

Kan säga att du förmodligen inte blir missnöjd på en drop carve :)
Den finns ju i 36" (90cm) samt 42" (102.5cm)

Lånar tråden lite..
Är denna bräda något att ha?
Jag är helt nybörjare på longboard. Har dock åkt lite skateboard och är duktig på snowboard. Jag hade tänkt att åka lite backar och cruisa runt.

Länka gärna anndra brädaor runt 2000 som passar mig!

inte bättre än gullwing charger enligt mig iallafall :)

Enligt mig är randals truckar bra mycket bättre än gullwing truckarna ;)

OscarFS sa:
skulle nog ta 42 isånnafall,
fast kanske är fel bräda då jag inte kommer köra såmycket dh?
http://www.landyachtz.com/D25.cfm?PID=73

Tror det där är en alldeles utmärkt allround bräda om man tittar på staplarna
(Sen har jag ju inte provat just den men kan ju tänka i huvudet hur längd, konkav och vikt blir på ett ungefär ;D )

Okej jäkligt sugen på den. Ska snacka lite me mina polare som åker också och höra vad dom har att säga.

Men vilka truckar och hjul tycker du jag ska ta? ;D

Truckarna som följer med landyachtz brädorna är Bear 852 som är en bra truck som håller samma klass som paris/randal. Hjulen vet jag inget om personligen men har inte läst något negativt om dom :)

jag skulle ta en titt på kahalani surf. jag var i samma sits som du för nått år sen men bestämde mej för den. det är ett bra val tycker jag. det går att utveklas på den brädan!

funderar på dom här 3 olika brädorna, vore bra om nån har nån av dom eller testat och kan posta en liten kommentar.

- Fibreflex 36" Super Carve
- landyachtz Drop carve
- landyachtz wedge flex

Jag mest ska cruisa, carva och kanske slida nåt. :)

LOADED/ Tan tien deck
http://www.longboardshop.de/shop/pr...language=se&osCsid=p5rjrr2b4nir58vifbpg3n7fq1

LOADED /ORANGATANG /4-president /70mm
http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=1043&language=se

PARIS /Truck /black /180mm
http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=813

:)Någon som vet om detta kullager passar till delarna över?:)
http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=1488&language=se

Och behöver man köpa till något till Paris truckarna för att dem ska passa? det står ju ''Comes without screws and pads!!
''? tack för snabba svar!

wwilze sa:
LOADED/ Tan tien deck
http://www.longboardshop.de/shop/pr...language=se&osCsid=p5rjrr2b4nir58vifbpg3n7fq1

LOADED /ORANGATANG /4-president /70mm
http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=1043&language=se

PARIS /Truck /black /180mm
http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=813

:)Någon som vet om detta kullager passar till delarna över?:)
http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=1488&language=se

Och behöver man köpa till något till Paris truckarna för att dem ska passa? det står ju ''Comes without screws and pads!!
''? tack för snabba svar!
Varför bumpar du 2 trådar istället för 1 eller ännu bättre skapa en ny då dessa frågor inte har något med vad dessa trådar handlar om.

Du behöver det du skrev, "screws and pads"
screws: http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?cPath=62_39&products_id=85
pads: http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?cPath=62_38&products_id=1818

Tja, får jag haka på den här tråden... :-)

Också på jakt efter bräda...skummade lite på forumet och såg Linders svar ang Slipstream Platypus..den verkar nice...här nedan skrivs det om andra rekommendationer.

Orkar inte gå in i djungeln alltför långt dock...:D ...Jag är 175 cm / 72 kg, både snowboardare, vågsurfare och kitesurfare som vill ha den feeetaste surf/carve/cruisebrädan som går att hitta...kommer inte tricka så mycket, bara glida, och då ska det glida mjukt, snabbt, länge och riktigt bra kontakt, gärna med en bräda som man kan justera truckar på och ställa flexxet...

Såg att det fanns några svenska brädor, Urskog Pinne och Kvist...men nån som testat? Kollade Kahalani och fick FibreFlex Frye Egg bräda, Paris 180 truckar, Sector 9 race formula hjul, och Kahalanis kullager...bra eller bäver? Finns det fetare? Måste väl finnas ABEC 11 kullager, och fetare hjul/truckar/brädor?

Vill gärna köpa allt i Sverige också...bra med momsavdrag etc :-)

Nån som kan skicka rekommendationer på det fetaste ni kört...

linder sa:
Bra fråga angående märke/modell men 85-100cm är väl lagom (beroende på hjulbas)

Tex, loaded tan tien är ju 99cm men känns bra mycket kortare pga nos/tail.

Truckar: Paris/Randal/Holey/Bear
Hjul: Abec 11, Retro, Otang

Märken: Kahalani, Loaded, Landyachtz, Comet, Jati, Rayne

Butiker Sverige som inte är så kända:
www.evolverstore.se
www.fuel-fire.se
www.limplongboards.se
www.jsmlongboards.com

Butiker från EU:
www.longboardshop.de
www.sickboards.nl

Butiker från USA:
www.stokedskateboards.com
www.motionboardshop.com
www.daddiesboardshop.com

Fibretec 1040 Tanker är nog den mysigaste cruisingbrädan jag åkt på. Flexen i den är såååå skön <3
För truckar skulle jag säga Paris 180mm, hjul några mjuka bara, 75-78a.
Kullager spelar egentligen ingen roll, kör på kahalanis bara.

Skye100 sa:
Tja, får jag haka på den här tråden... :-)

Också på jakt efter bräda...skummade lite på forumet och såg Linders svar ang Slipstream Platypus..den verkar nice...här nedan skrivs det om andra rekommendationer.

Orkar inte gå in i djungeln alltför långt dock...:D ...Jag är 175 cm / 72 kg, både snowboardare, vågsurfare och kitesurfare som vill ha den feeetaste surf/carve/cruisebrädan som går att hitta...kommer inte tricka så mycket, bara glida, och då ska det glida mjukt, snabbt, länge och riktigt bra kontakt, gärna med en bräda som man kan justera truckar på och ställa flexxet...

Såg att det fanns några svenska brädor, Urskog Pinne och Kvist...men nån som testat? Kollade Kahalani och fick FibreFlex Frye Egg bräda, Paris 180 truckar, Sector 9 race formula hjul, och Kahalanis kullager...bra eller bäver? Finns det fetare? Måste väl finnas ABEC 11 kullager, och fetare hjul/truckar/brädor?

Vill gärna köpa allt i Sverige också...bra med momsavdrag etc :-)

Nån som kan skicka rekommendationer på det fetaste ni kört...
Bräda: Roger Bros 3 piece Inställbar rideheight, hjulbas och truckvinkel fram samt bak. Finns i två olika flex.

Truckar: Kahalani 184mm

Kullager: Nitro ABEC 7

Hjul: ABEC11 Centrax 83mm/80a 78mm breda!

Skulle inte satsa på några av de där :)
Centraxhjulen är stora och extremt jobbiga att pusha med. De är gjorda för downhill och att greppa superbra.
Roger Bros DH 3 piece är en dyr, styv bräda gjord för downhill.
Kahalanitruckarna är just nu slutsålda i 184mm, är dyra och tråkiga att cruisa på, och är också bara gjorda för downhill.
Kullagrena spelar egentligen ingen roll, men kahalanis egna är billigare :)

Skye100 , min uppfattning om dig är att platypus är helt fel bräda för dig.
Det är den bästa budgetbrädan för tricks/slide.

Du vill nog ha något flexigare och längre :)

Vilken budget har du att röra dig på?

Och spangel är duktig, medans ingemars förslag är helt åthelvete.

Spangel sa:
Centraxhjulen är stora och extremt jobbiga att pusha med. De är gjorda för downhill och att greppa superbra.
Kahalanitruckarna är just nu slutsålda i 184mm, är dyra och tråkiga att cruisa på, och är också bara gjorda för downhill.
Ja men som skrytbygge är det svårslaget

Skye100 sa:
...kommer inte tricka så mycket, bara glida, och då ska det glida mjukt, snabbt, länge och riktigt bra kontakt, gärna med en bräda som man kan justera truckar på och ställa flexxet...
Åt helvete fel var till å ta i

IngemarH79 sa:
Spangel sa:
Ja men som skrytbygge är det svårslaget
dyr =/= skön + bra
jag tar hellre en kahalani swedish breakfast med paristruckar eller aeras, släng på ett set abec 11 grippins eller zigzags/bigzigs på det så är jag nöjd :) Som sagt skiter jag i kullager :P

IngemarH79 sa:
det tycker jag inte :)

IngemarH79 sa:
Skye100 sa:
...kommer inte tricka så mycket, bara glida, och då ska det glida mjukt, snabbt, länge och riktigt bra kontakt, gärna med en bräda som man kan justera truckar på och ställa flexxet...
Skye100 sa:
vill ha den feeetaste surf/carve/cruisebrädan som går att hitta...
har svårt att se glädjen i att surf/carve/cruisa på en sådan "skrytbräda" i stenhård aluminium :D Men helt klart fet setup för dh/freeride :D

Jag har själv varit i detta läge då man har jävligt svårt att veta vad man ska ha... Efter mycket googlande så blev det en loaded tan tien! jag är jääävligt nöjd med den då den passar bra till att cruisa och carva.

Axel-br sa:
Jag har själv varit i detta läge då man har jävligt svårt att veta vad man ska ha... Efter mycket googlande så blev det en loaded tan tien! jag är jääävligt nöjd med den då den passar bra till att cruisa och carva.
Det är ju dock inte en cruise/carve bräda utan mer en trick/slide/alltiallo så det finns ju skönare brädor om man nu ska fokusera

edit: som lite mer vettigt inlägg så tror jag att att en bräda med lite flex i på runt 100-110cm hade gynnat, droppat eller topmount pintail. Hjulbas runt 80-90cm

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp