Tyvär en till.. Köpa ny longboard

Tja,

Tack för bra svar och feedback hittills...det tog ju lite fart med olika åsikter...:D

Linder: Budget. 3000-4000 kanske? Spelar inte så stor roll, vill ha det fetaste, mjukaste, skönaste med högsta kvalitet...hehe...

linder sa:
Skye100 , min uppfattning om dig är att platypus är helt fel bräda för dig.
Det är den bästa budgetbrädan för tricks/slide.

Du vill nog ha något flexigare och längre :)

Vilken budget har du att röra dig på?

Och spangel är duktig, medans ingemars förslag är helt åthelvete.

Skye100 sa:
Tja,

Tack för bra svar och feedback hittills...det tog ju lite fart med olika åsikter...:D

Linder: Budget. 3000-4000 kanske? Spelar inte så stor roll, vill ha det fetaste, mjukaste, skönaste med högsta kvalitet...hehe...
På stadium har dom ganska bra brädor för nybörjare. Märket heter "Warp" och som nybörjare kommer du inte att märka någon skillnad på brädorna, det kan till och med vara så att du gillar den billigare brädan bättre! Om du inte hittar någon du gillar på stadium så har inter sport också longboards, håll utkik efter märket "Crazy Creek".
Spangel sa:
Som sagt skiter jag i kullager :P
Jag brukar bajsa i toaletten.

Gudrunnator sa:
Skye100 sa:
Tja,

På stadium har dom ganska bra brädor för nybörjare. Märket heter "Warp" och som nybörjare kommer du inte att märka någon skillnad på brädorna, det kan till och med vara så att du gillar den billigare brädan bättre! Om du inte hittar någon du gillar på stadium så har inter sport också longboards, håll utkik efter märket "Crazy Creek".
Spangel sa:
ÄR DU DUM I HUVUDET PÅ RIKTIGT?!

Han har en budget på 3-4000 tusen tror inte han vill ha en jävla skitbräda från stadium!
Och nybörjare känner visst av skillnad på en billig och en ny bräda, det har vi märkt på våra onsdagsträffar i skövde.

Jag rekommenderar en mjuk bräda med paris truckar och hjul runt 78-80a, har dock ingen större koll på cruising brädor då jag föredrar tricks, dance och dh :)

Känns ju även tråkigt att rekommendera dervish då den är såpass allround och du vill ha surfkänsla :P

Senast ändrad:
LBL OSD! Lång och återigen lång, 1½ meter för att vara exakt! Valfri truck, randals, paris eller what ever. Indys om du föredrar det. Precision är gay och ovärt så skippa. Valfritt mjukt hjul, centrax vore dock efterblivet

somebody sa:
Precision är gay och ovärt så skippa. Valfritt mjukt hjul, centrax vore dock efterblivet
Surf Rodz och Nersh Money Haxxx/Candy! <3 :D

188219_10150264824867170_515287169_7556625_1078573_n.jpg

Senast ändrad:
linder sa:
Gudrunnator sa:
Skye100 sa:
Tja,

Spangel sa:
ÄR DU DUM I HUVUDET PÅ RIKTIGT?!

Han har en budget på 3-4000 tusen tror inte han vill ha en jävla skitbräda från stadium!
Och nybörjare känner visst av skillnad på en billig och en ny bräda, det har vi märkt på våra onsdagsträffar i skövde.
Det jag menar är att man som nybörjare inte märker skillnad på olika brädor och därför lika gärna kan köpa en för 800 kr som att köpa en för 3000 kr. 2200 kr är mycket pengar och då kan man hellre lägga pengarna på en riktigt bra griptape och bra kullager för att "hotta upp" brädan lite. Onödigt att betala flera tusen för märket när man får en lika bra Warp-/Crazy Creek-bräda för 800-1000 kr.

Okej, nu har du fått fram din åsikt och kan lämna tråden! Köper du en valfri warp eller what ever bräda har du slängt bort varenda krona helt i onödan! Köper du en trevlig bräda direkt för ett gäng tusenlappar så har du något att ha roligt med länge så sluta vara korkad. Och en riktigt bra grip kostar väl runt 100kr om du vill ha något vanligt grovt, ingen direkt utgift. Kullager spelar mindre roll så skippa dyra grejer med flashiga namn och köp något billigt, smidigt med biltins dock. Kan vara värt bara för smidigheten dock passar dom inte alla hjul.

TS kan väl kolla in comet ethos egentligen. En do it all freeride/dh bräda med kicktail som är 37" lång. Inte kört den men den ser fresh ut och comet vet nästan alltid vad dom gör. Lite problem med att skiten delaminerade förut men tror dom har löst det nu, annars är det bara att smeta på epoxi så äre löst!

Senast ändrad:
linder sa:
Gudrunnator sa:
Det jag menar är att man som nybörjare inte märker skillnad på olika brädor och därför lika gärna kan köpa en för 800 kr som att köpa en för 3000 kr. 2200 kr är mycket pengar och då kan man hellre lägga pengarna på en riktigt bra griptape och bra kullager för att "hotta upp" brädan lite. Onödigt att betala flera tusen för märket när man får en lika bra Warp-/Crazy Creek-bräda för 800-1000 kr.
Alltså Läs vad jag skrev. Vi har haft många nybörjare som känt stor skillnad på bättre brädor, polaren äger en butik och säljer longboards och han säljer inget sämre än slipstreams custompaket så vi har en hel del erfarenhet av olika brädor och märken.

Sen om du tror att ett par nya kullager och griptape på en warpbräda kommer göra någon skillnad är du bara okunnig.
Det största felet på en warpbräda är 1. Bushings 2. Hjulen 3. Truckarna 4. Decket 5. Kullagrena 6. Griptapen... Du tog alltså dom minst viktiga sakerna! BRA JOBBAT

och nej man betalar inte för märket man betalar för kvalitet och känsla, något du inte har.

edit: Snälla ut och åk med dig så du lär dig något och sen kan du väl komma tillbaka om ett år och förhoppningsvis kanske bidra med något.

Senast ändrad:
Correct me if I'm wrong men borde Loaded dancer vara ett soft alternativ för skye100? men det är bara jag :)

tung, lång, otymplig, inte så skön flex :P
jag tycker fortfarande den där fibretec på kahalani :D

jsundgren sa:
Correct me if I'm wrong men borde Loaded dancer vara ett soft alternativ för skye100? men det är bara jag :)
Nja dancern har ingen konkav och är lite väl long för att cruisa på samt inte så flexig :D Isf är bhangran i låg flex ett bättre val :)

Senast ändrad:
Skye100 sa:
Jag är 175 cm / 72 kg, både snowboardare, vågsurfare och kitesurfare som vill ha den feeetaste surf/carve/cruisebrädan som går att hitta...
Gudrunnator sa:
Det folk tycker på era onsdagsträffar är ju kanske ingen universalsanning men vill du leva i din bubbla så gör det inget för mig. Att du lever i en bubbla bevisas ju också genom att du säger att en bräda ska vara bättre bara för att den kostar mer. Har faktiskt åkt en hel del longboard och har kontakt med folk som är ganska stora inom longboardbranschen och alla dom är överens med mig.

Sen är det kul att du skriver "edit" utan att ha redigerat inlägget, läs engelska och sen kan du väl komma tillbaka om ett år:)
Han har gjort en hel del på bräda så att kalla honom för nybörjare är bara idiotiskt men du lyckas med det. Han kommer lära sig grunderna på en dag och han kommer garanterat känna skillnad på en warp bräda och en 4000kr bräda.

Det finns ingen universalsanning utan bara ett faktum, man får vad man betalar för och det tycker både jag och mina kontakter som är lifeonaboard-crewet, evolver samt alla polare.
Sen om du gillar att rulla runt på skit och att dina kontakter som är "ganska stora" inom longboardbranschen håller med dig kan du ju då hålla för dig själv eftersom du inte kan med att säga vilka det är. Faktum är att Jag, Spangel samt lifeonaboard grabbarna är förmodligen bättre på både åka samt utrustning än vad du och dina "kontakter" är.

Jag skrev "edit:" för att jag redigerade inlägget, lär dig läsa och kom inte tillbaka

Vad åker du på för bräda Gudrunnator samt vilken nivå (slides/tricks/dh) ligger du på?

Senast ändrad:
linder sa:
Skye100 sa:
Jag är 175 cm / 72 kg, både snowboardare, vågsurfare och kitesurfare som vill ha den feeetaste surf/carve/cruisebrädan som går att hitta...
Gudrunnator sa:
Det folk tycker på era onsdagsträffar är ju kanske ingen universalsanning men vill du leva i din bubbla så gör det inget för mig. Att du lever i en bubbla bevisas ju också genom att du säger att en bräda ska vara bättre bara för att den kostar mer. Har faktiskt åkt en hel del longboard och har kontakt med folk som är ganska stora inom longboardbranschen och alla dom är överens med mig.

Sen är det kul att du skriver "edit" utan att ha redigerat inlägget, läs engelska och sen kan du väl komma tillbaka om ett år:)
Han har gjort en hel del på bräda så att kalla honom för nybörjare är bara idiotiskt men du lyckas med det. Han kommer lära sig grunderna på en dag och han kommer garanterat känna skillnad på en warp bräda och en 4000kr bräda.

Det finns ingen universalsanning utan bara ett faktum, man får vad man betalar för och det tycker både jag och mina kontakter som är lifeonaboard-crewet, evolver samt alla polare.
Sen om du gillar att rulla runt på skit och att dina kontakter som är "ganska stora" inom longboardbranschen håller med dig kan du ju då hålla för dig själv eftersom du inte kan med att säga vilka det är. Faktum är att Jag, Spangel samt lifeonaboard grabbarna är förmodligen bättre på både åka samt utrustning än vad du och dina "kontakter" är.

Jag skrev "edit:" för att jag redigerade inlägget, lär dig läsa och kom inte tillbaka

Vad åker du på för bräda Gudrunnator samt vilken nivå (slides/tricks/dh) ligger du på?
Att man får vad man betalar för är ju självklart, vet inte ens varför du påpekar det. Betalar du för en godis så får du en godis, betalar du däremot för 10 godisar får du 10 godisar, obviously. Sen att det bara finns ett faktum stämmer inte, det finns olika tolkningar av det faktumet också. Tänker inte hålla det för mig själv eftersom att det här är ett diskussionsforum där alla har samma rätt att uttrycka sin åsikt och bidra med sin kunskap och att skriva att jag ska hålla det för mig själv känns som en onödig kommentar faktiskt.

Vad menar du med vilken nivå? Vilka slides jag sätter? Hur fort jag kan åka? Skulle behöva mer konkreta frågor om jag ska kunna svara ordentligt.

Edit: åker på en loaded dervish när jag ska cruisa och även till slides och när jag ska åka DH använder jag någon stenhård drop-through, minns inte märket. Vad åker du själv på?

Gudrunnator sa:
Att man får vad man betalar för är ju självklart, vet inte ens varför du påpekar det. Betalar du för en godis så får du en godis, betalar du däremot för 10 godisar får du 10 godisar, obviously.
Visst köper man 10 skitbrädor får man 10 skitbrädor... Eller för att gå ner på din nivå, i godisar så finns det olika ingredienser. I budgetgodisar så är det nästan enbart kemikalier men i dyr choklad så är det mestadels kakao. Alltså kvalite före kvantitet.
Gudrunnator sa:
Sen att det bara finns ett faktum stämmer inte, det finns olika tolkningar av det faktumet också. Tänker inte hålla det för mig själv eftersom att det här är ett diskussionsforum där alla har samma rätt att uttrycka sin åsikt och bidra med sin kunskap och att skriva att jag ska hålla det för mig själv känns som en onödig kommentar faktiskt.
För att kunna bidra med kunskap så måste man ha någon.
Gudrunnator sa:
Vad menar du med vilken nivå? Vilka slides jag sätter? Hur fort jag kan åka? Skulle behöva mer konkreta frågor om jag ska kunna svara ordentligt.
Det va en tillräckligt konkret fråga för att du skulle kunna svara bättre än sådär på den.
Gudrunnator sa:
Edit: åker på en loaded dervish när jag ska cruisa och även till slides och när jag ska åka DH använder jag någon stenhård drop-through, minns inte märket. Vad åker du själv på?
Vet du inte vad du har för brädor så har du inte tillräckligt med kunskap att bidra med något och nej detta är inget forum för att diskutera utan för att hjälpa och det gör verkligen inte du.

Jag har...
Loaded Dervish flex 1 med Paris 180mm truckar venom 87a barrel roadside, divine 90a barrel boardside samt Otangs Durians 83a med Loaded kullager samt medium grip... Denna används för tricks, dance, cruise och som slit och släng bräda...

Till downhill använder jag en Clutch Underdog med Surf Rodz 200mm 45deg truckar med Solidz Blue barrels, Nersh Candy 82a hjul med Surf rodz 10mm pro kullager. Samt lifeonaboards extra grova griptape...

Senast ändrad:
Inte för att jag har en aning om vad den här diskussionen egentligen handlar om eller vad en P12 gör på ett forum som det här när dom borde vara ute och leka i sandlådan eller kasta bollar mot en vägg med sina kompisar och knappt veta vad internet är, men det är coolt att använda stora ord man precis lärde sig på Svenska lektionen för sommarskole-elever, Jag reserverar mig redan nu då jag inte gått i skolan på ett bra tag, men det har inte med saken att göra.

Nu använde jag en separerings-metod som kallas styckesindelning, slå den om ni vill. Fett värt.
För att komma till min poäng, den finns inte riktigt då jag inte har en aning om vad ni tjötar om som sagt och om någon känner sig kränkt så får ni väll vara det, nu ska jag ut och cykla lite tror jag. :)

Gudrunnator sa:
linder sa:
Skye100 sa:
Gudrunnator sa:

Att man får vad man betalar för är ju självklart, vet inte ens varför du påpekar det. Betalar du för en godis så får du en godis, betalar du däremot för 10 godisar får du 10 godisar, obviously. Sen att det bara finns ett faktum stämmer inte, det finns olika tolkningar av det faktumet också. Tänker inte hålla det för mig själv eftersom att det här är ett diskussionsforum där alla har samma rätt att uttrycka sin åsikt och bidra med sin kunskap och att skriva att jag ska hålla det för mig själv känns som en onödig kommentar faktiskt.

Ett stycke grov planka + Lego plast hjul + galge (truck) = Gudrunnator optimala bräda!!

annars så är apex 37 från original skateboards en jävligt schysst allround bräda... vill du ha en allroundbräda kan du kasta dh brädan direkt.
men allt är en smak sak, hade siktat in mig på några av de större märkena, testa polares, bear, paris, randall, original skateboards egna är nice, men som sagt smak sak.

linder sa:
Bra fråga angående märke/modell men 85-100cm är väl lagom (beroende på hjulbas)

Tex, loaded tan tien är ju 99cm men känns bra mycket kortare pga nos/tail.

Truckar: Paris/Randal/Holey/Bear
Hjul: Abec 11, Retro, Otang

Märken: Kahalani, Loaded, Landyachtz, Comet, Jati, Rayne

Butiker Sverige som inte är så kända:
www.evolverstore.se
www.fuel-fire.se
haha, fan vad gött att du känner till fuel-fire :P
affären logger i min jättelilla by i skåne :P får jag fråga hur du känner till den? :)

erikberg06 sa:
haha, fan vad gött att du känner till fuel-fire :P
affären logger i min jättelilla by i skåne :P får jag fråga hur du känner till den? :)
Kollar runt för mycket på internet , speciellt när jag letade downhill bräda.

Hittade det genom deras tråd på longboard.nu och diggar sortimentet med jati, big myth, sayshun, bombsquad samt nersh, munkee, fireball med flera :D

Tillbaka
Topp