Übersäck konstruktion!

• Trådstartare Trådstartare k-w
  • Start datum Start datum

k-w

Medlem
Übersäck konstruktion!
Tyckte att det verkade så onödigt jobbigt att skriva ett projektarbete i skolan. Så jag ska konstruera en ryggsäck för att ha vid plankåkning. Undrar helt enkelt vad alla rutinerade skidåkare (läs freeride-användare) vill ha ut av en sådan ryggsäck. Förslag på egenskaper och funktioner?

Übersäck konstruktion!
Bra fästen för skidor ,isyxe fästen är också bra att ha.
ett system för snabel är ju också bra att ha. (vatten påsen)

Übersäck konstruktion!
ja vill ha Ett stycke Jonatans hangland,Dirten vi flygplatsen,två separata påfyllningshål för Vatten/Glykol,...kantze?hahaha eru hemma från dalarna nu K.W.?

Übersäck konstruktion!
Förutom det som tidigare är nämt är det bra om:

man kan komma in i ryggsäcken från många olika håll.

Ett fack för Ipod, MD eller vad man nu har som inte sitter allt för långt ned.

En genomskinlig plastficka för kartor på utsidan av ryggsäcken är något jag önskade att jag hade på min egen kan vara bra om man inte vill skrynkla in kartan i fickan varje gång man har tittat på den.

En fastspänings anordning inuti så man kan fästa termos eller annat skräp.

Kanske ett inbyggt regnskydd som man kan fälla över väskan i någon bra klar färg också, kan vara bra om det är snöstorm och man har kompisar som skall åka efter en.

Att ha något som gör att man kan ha avdelningar i väskan skulle inte heller vara så dumt, maten i botten och sedan ett litet lock som sitter med kardborre på insidan på något smart sätt.

lycka till!

Übersäck konstruktion!
Det jag söker är nått som inte sitter i huvudhöjd efter en frontflip to faceplant. Med ganska så låg tyngdpunkt nära ryggen, den ska sitta som fan. Har den vätskesystem så ska det antingen sitta längst in mot ryggen, eller inne i själva säcken, så det inte bli iskalt/is. Sen, om man ska bära sina plank, så bör det vara skydd mot stålkanter, är så tragiskt när man får hål i sin superdyra säck pga välunderhållna kanter.

Übersäck konstruktion!
Tack för alla tips!

Gillade speciellt ideérna om kartfack (kanske en plastficka som går att plocka loss under topplocket?)och avdelningar. Är också inne på samma spår som lleberg. De flesta säckar fungerar bra uppför berget, men få sitter ordentligt när man ska nedför.

Funderar nu lite på hur stor en sån här säck ska vara och tar mycket tacksamt emot alla tips, ideér, synpunkter, kritik m.m.

Übersäck konstruktion!
Deffenitivt ska den va vit så att inte vattnet i camelbacken inte blir lika varmt, den ska oxå vara LÄTT utan att vara det minsta ömtålig! Många spännen och fästanordningar för tex. spade, bräda/skidor, isyxa, snöskor, snusdosepåse.
En ryggplatta i kolfiber är ingen dålig ide + att man kanske kan kombinera den så att man kan ta ut den och fästa vid ett handtag och få en spade :D.
Obs en högst nödvändig sak är en liten kolfiberloda i som passar ett par goggles det saknar jag.

/anders "vanten" markus

Übersäck konstruktion!
Den bör ha häftspänne och spänne över bröstet,kraftiga spännannordningar.
Den bör väl vara lätt men ändå inte klent byggd.

integrerat regnskydd (finns på några Haglöfs säckar tror ja) som sitter under säcken i en egen liten ficka,som man bara drar upp när det blir för illa.

Innuti bör det finnas ett mjukt fodrat fack för brillorna.
Kamelbak är väl bra men det har alla nämt redan.

Den ska va som en bil----Låg vikt men ändå vridstyv.

Übersäck konstruktion!
Hüller med Schtelnacke, Arcetyrex är jävligt fin! Försök hülla ett skönt tekniskt men "cleant" utseende. Göm alla remmar som bara fladdrar runt när dom inte används. En feature kanske kan vara ett expanderbart hardcover? Finns det inte en rygga som har en spade som skal pü nüt vis...?

Sjysst projekt i alla fall, kolla lite pü Designskolornas websidor, kanske hittar du nütt coolt som gür att utveckla.

God luck jimbo!

Übersäck konstruktion!
Återigen stort tack!

Vanten: Vattnet blir varmt? Vart åker du lagg?

Är mer inne på att göra säcken någorlunda tät (vattentäta dragkedjor etc.) än att ha ett raincover. Tänkte att det blev mindre vikt och plotter på det sättet men jag vet inte?

Någon som har adress till schyssta designskolor?

Alla ideér och skamliga förslag, mottages tacksamt!

Übersäck konstruktion!
Bra förslag alla. Men se bara till att ryggan inte blir FÖR plottrig. Vill inte ha massa spännen, lösa remmar och onödiga fack som man mest iriterar sig på. Man vill ha en ryggsäck som rymmer det nödvändigaste, sitter BRA på ryggen och är väldans smidig både i liften och när man hoppar och flyter i puder. Men såklart, men vill få med sig sina favvoprylar på ett bra och smidigt sätt. Kul projekt! Lycka till...
(Skriv tillbaka när den går i massproduktion!)
=)

Hej

Übersäck konstruktion!
Gör den lite som en krökt(krökt utan massa plotter som fladdrar, spy har en sån design) rygg på den delen som är längst ifrån kroppen så blir det mindre luftmotstånd när man fräser ner mot botten.. kanske lite krökt vid ryggen också med nåt sorts nät så man inte blir så grymt svettig om ryggen när man hajkar.. kolla in "alien" och "vector" ryggorna på spyoptic.com så förstår du vad jag menar med krökt längst ut!! lycka till..

Übersäck konstruktion!
Försök hålla den så simpel som möjligt men fortfarande funktionell och med det nödvändigaste som man kan tänkas behöva (tror att de mesta man kan önska redan är nämt)

Übersäck konstruktion!
Förstår inte vad man ska ha ett regnskydd till när man åker utför, kanske möjligtvis om man går upp från djungel först, men annars inte.

Man kanske ska se till att det inte finns allt för mycket detaljer bak på ryggen som kan slitas sönder om man glider på rygg..

Om man ska va lite extrem så kan man ju integrera ryggskydd i ryggplattan.

Übersäck konstruktion!
Tja, lite enkelt kanske, men jag tycker ztt Haglöfs Tight är helt suverän.

Enkel, stor, inte en massa småfickor, fack för vattenpåse.

Dessutom finns det fiffiga tillsatser att köpa. Framför allt en grej för att
bära snowboard eller skidor samt en annan för inlines.

Pris runt en tusenlapp i rätt storlek (XLarge). Skidplattan kostade 250 kr.

Übersäck konstruktion!
Tack!

Men något jag fortfarande undrar är hur stor säcken skall vara för att passa vid dagsturer. Om ni, som jag inte har råd med helikoptrar eller resor till bottenlöst puder, så känns det som en bra ideé att göra säcken ganska tunn så att man slipper ta av den när man åker stolslift. Hur många liter? Förslag, någon?

Übersäck konstruktion!
ca 25 liter borde funka. Det beror ju helt på vad man har för mål. En heldag på fjället med matsäck o gojs kräver drygt 25 annars räcker säkert 20. Ju mindre volym desto mer slimmad profil vilket är ett plus.
Även om säcken inte är så stor är det viktigt att satsa på bra avbärarrem så den sitter skönt o still.
Jag skulle definitivt hellre vilja ha en säck med täta dragkedjor än en med regnskydd. Det är viktigt att innehållet i ryggsäcken alltid är lättillgängligt, det är det inte med regnskydd.
Det vore bra med så få spännen o remmar som möjligt utanpå ryggsäcken. Antalet kanske kan minimeras genom att t.ex. skippa locket.

Jag diggar ditt projekt KW! Lycka till!!

Übersäck konstruktion!
Stort tack!

Är lite jobbig och lägger in inlägg för att få fler svar, men det är för en god sak. Jag försöker att få säcken så bra som möjligt och hoppas att jag nån gång i framtiden kan "ge tillbaka" alla tips i form av en riktigt bra ryggsäck.

Übersäck konstruktion!
Ja...

Med undantag för Putte saknar jag det gamla gardet lite...

Vart är Ace och Pryot när man behöver dem?

Ska börja konstruera på riktigt snart så lite fler tips vore jättebra. Gärna inovativa grejor som inte finns på säckar idag.

Übersäck konstruktion!
Ja...

Med undantag för Putte saknar jag det gamla gardet lite...

Vart är Ace och Pryot när man behöver dem?

Ska börja konstruera på riktigt snart så lite fler tips vore jättebra. Gärna inovativa grejor som inte finns på säckar idag.

Übersäck konstruktion!
Självklart kan jag sakna dig litegrann också, men jag menade bidrag...

En platta av kolfiber i svanken för att avlasta axlarna, hur låter det?

Übersäck konstruktion!
Putte skibum är nog närmast min idealsäck.
Själv har jag helst en säck som man packar liggande alltså inte en toppmatad. Det man ska ha fram ligger nästan alltid i botten. Ortovox är närmast idealet i dag men det finns säkert säckar som har något bättre så iden att hitta på nåt eget är inte dum.
Provade en Salomon säck häromdan den fanns på Nk kommer inte ihåg namnet. Den hade den bästa passform jag provat någon gång men i övrigt var den i mitt tycke värdelös med en massa junk.Börja med den som grund skär bort allt utom bärsystemet,sen sätter du på en öppen ficka nertill på varje sida som man stoppar ner bakändarna på laggen då slipper du glidande remmar och spar in vikt. För övrig utrustning ska det finnas små hällor där man sätter på fästen för vad man behöver personligen. Spaden tycker jag man skall ha närmast ryggen då funkar den litet som ryggskydd. Sen skall övre remmen för skidor även funka som kompressionsrem. Behovet av vattenpåse tycker jag är överdrivet. munstycket fryser ju alltid när det är kallt. En tunn tidigare urdrucken spritflaska i plast i innerfickan eller en sån där platypus påse är bra.
När man provar olika säckar märker man att axelbanden sitter väldigt olika dom bör vara ställbara på bredden uppe i infästningen. Sitter ryggan bra behövs inget bröstband. I alla fall jag som är bred och rakaxlad. I häftbältet bör finnas fickor med dragkedja för litet småprylar. Sen behövs nätficka på utsidan för stighudar blöta vantar o dylikt.
Sen nog det viktigaste. Storleken någonstans runt 30 till 35 l räsker till det mesta. Vikt max 1200 g. Färdigpackad max 5 kilo sen blir det tungt.
När du har en klar köper jag en på stört.

Übersäck konstruktion!
k-w: ;o) tack, nu känns det bättre

Liggande packning är helt sant. Det kan jag tillägga är en smidig grej på en skidsäck med poachern. Den har en öppning från baksidan. MEN om man har vattenpåse i så försvinner idéen åt skogen direkt... Vattenpåsen ligger´ju liasom i vägen för att komma in i säcken... Någon som tänkt lite för mycket där.

Gubbfan: vattenpåse som fryser, två tips från mig som nästan alltid kör med påse på ryggen, tack och lov inte på magen. 1. blås alltid tillbaka vattnet ner i påsen när du druckit så fryser inte slangen. 2. själva munstycket sticker du inte i bröstfickan eller innanför kragen beroende på vilket som funkar bäst så fryser inte den heller. När jag knatar när det är alldeles för kallt så drar jag på mig en vattenscäk under jackan och fäster ett repsnöre med en ltien karbin i som jag kan fiska upp slangen ifrån. Då håller sig alltihopa kroppstempererat. Jaghar också haft funderingar på att dra ett litet hål från ena bröstfickan innifrån för att kunna ha munstycket i fickan och öppna en ficka är mindre kallt när man dricker...

Jag köper också en väska av dig, K-W... Om inte annat för att sponsra svenska lösnignar och bra initiativ!

Übersäck konstruktion!
Börjar ompröva mina åsikter när det gäller camelback i säcken. Är det verkligen viktigt? Det medför en massa jobbigheter, i alla fall på mina skisser och i ärlighetens namn, är det verkligen så jobbigt att plocka upp en flaska eller termos ur säcken istället? Och om man absolut måste ha påse, passar den inte bättre innanför jackan där risken är mindre att den fryser?

Kort sagt: Hur viktigt är det med camelpackfack?

Übersäck konstruktion!
En sak som jag tror inte ha nämnts en är fack på avbärarbältet så att man lätt kan komma åt det absolut nödvändigaste utan att behöva kränga av sig säcken. Sedan så vore det bra med något skydd för axelremmarna och avbärarbältet som man kan fästa om man ska checka väskan på flyget. Remmar och liknande har en tendens att fassna i rullbandet.
K-W: Ang camelback, det är jävligt svårt att fippla upp en termos medans man åker. Ett extra fack närmast ryggen och en extra kort dragkedja i nacken så man lätt kan plocka i och ur/fylla på säcken. Sedan så är ju alltid vattentäta blixtlås en hitt.

Lycka till med projektet..

//brandt

Übersäck konstruktion!
Nu börjar det hända saker på riktigt! Efter att ha krånglat ihop en perfekt avgjutning av min egen rygg så har jag laminerat ihop en kolfiberplatta till säcken. Tanken är att den ska stabilisera och hålla säcken tightare mot ryggen. Bilder på underverket finns på http://www.ubersack.vze.com/ .

Jag funderar också på att göra vissa av spännena i aluminium eller titan. Bland det jobbigaste som finns är att trampa sönder höftspännet av plast. Nej, metall ska det vara.

Förövrigt är jag grymmt tacksam för alla ideér och förslag! Större delen av det som freerideanvändarna skrivit har faktiskt på något sätt hammnat i mina skisser!

Übersäck konstruktion!
bra, men tänk på att man kan bli riktigt svettig om nåt sitter för tight mot ryggen...fast men kanske får prioritera...

sen tycker jag inte om när det är FÖR många remmar och snören och spännen och annat sånt..det kan bli för mycket.

lycka till//Jonas

Übersäck konstruktion!
blom: jag uttryckte mig lite luddigt där, det jag menade var att tyngdpunkten skall ligga så nära kroppen som möjligt, alltså har jag fortfarande tänkt mig några slags meshkuddar direkt mot ryggen för att undvika svett.

Ang. remmar så håller jag med. Istället försöker jag använda samma remmar för en rad olika funktioner, tex är det samma remmar som spänner fast skidor och komprimerar säcken.

Übersäck konstruktion!
Vattentät innerpåse gjärna i nått lite hårdare matrial så man kan ha videokamera o sånt i den.... har du några bilder så man kan se hur långt du kommit?

Übersäck konstruktion!
Kolfiberplattan ser verkligen bra ut. Bra där, kw!
Bara man får luft mellan plattan och ryggen på något sätt. Antingen, som du skrev, med meshkuddar eller med ett sånt där "airflow-nät" som bl.a. everest och fjällräven har på några säckar. Fast med ett nät kanske kolfiberplattan tappar sin funktion.
Ja, ja... du funderar nog ut det där.
Lycka till! /Stina

Übersäck konstruktion!
tjenare väldigt coolt projektarbetet du kom på
det mesta verkar va sagt men när du e klar så vill jag lätt ha en !!
en bra ide är att göra alla dragkedjor och remmar så att man öppna stänga och greja med vantar på händerna (det är inte kul och ta av vantarna i -20 och snålblåst)

lycka till

p.s
freeride.nu borde hjäpla dig med produktion och kränag den här på sidan

Übersäck konstruktion!
Spännet som håller fast spadskaftet på min Poacher-säck lossnade så skaftet försvann.

om inte pengar var ett problem skulle ju spännen i kolfiber eller metall eller nåt liknande vara trevligt så man vet att grejerna sitter fast.

Tillbaka
Topp