UCPA - Argentière

Emil-T

Ny medlem
UCPA - Argentière
Först och främst skulle jag vilja säga att jag inte är helt säker på vart denna tråden hör hemma, så om du tycker den är på fel ställe, snälla försök att bortse från det och lägg istället energin på att svara på de frågor som du kommer att hitta längre ner ;)

Så, med det sagt skall jag komma till saken. Jag har varit inne och surfat runt på UCPA's hemsida och hittat svar på många frågor, men inte allt som jag skulle vilja veta, så nu tänkte jag att jag skulle slänga in en del obesvarade frågor här. ( Kanske bara missat svaren på deras hemsida )
Först och främst söker jag svar från er som faktiskt besökt Argentière med UCPA, men om ni inte hittar hit så nöjer jag mig med er som rest med UCPA över huvud taget, eller med er som varit i Argentière.

Kanske skall man först och främst säga att jag åker snowboard, har gjort det i ett och ett halvt år ungefär, endast i pisten. Vill åka ner för att utvecklas och testa på att åka offpist. Upplägget verkar ganska optimalt med att man får guider osv som kan visa en hur / varför man skall göra si och så. Är det verkligen optimalt?

Sen, hur är dagarna egentligen upplagda? Läste att det skulle vara 23 timmar med guide, hur är dessa timmar utspridda över veckan man är där? Vad händer efter dessa timmar om dagen? Åker man runt själva då eller slänger fransmännen in en i en buss och kör hem en? ;)

All utrustning skulle tydligen ingå också, någon som har en aning om vad det skulle vara för utrustning? Är det faktiskt bra grejer som man kan utvecklas på, eller är det bara skit som man kommer att få slita ont med?
Om man åker offpist skall man väl ha tranciever osv, kommer dom att gå igenom hur grejjerna funkar?
Behöver man ha med sig någon egen utrustning, tex ryggsäck eller liknande?

Argentière, hur är stället, är det bra backar, bra offpist att lära sig i, eller bara skitnuvilljaginteramla-stuket över allt? Hur ligger centret man bor i, om man vill gå ut på kvällen och ta sig en öl eller två?

Ja, om ni varit där, ge mig så mycket information som möjligt om UCPA och Argentière!

Tack på förhand!

/ Emil

UCPA - Argentière
Hej.

Har vart i Argentieree 4 gånger me UCPA. Dock aldrig snowboard. Så vad gäller utrustning I don't know.

En vecka brukar vara mån-tis guide 9-15. Oftast blir det så att man åker längre tid med guiden. Ons 13-15. Tor-fre 9-15. När guiden vill åka hem brukar man ta ett par åk med de andra i gruppen. sön å lörd fri åkning.
När guiden åkt får man hitta hem själv med buss eller tåg skit enkelt.
Centret ligger bra till 5 min till närmsta lift. Öl antingen tar man tåget till Cham eller så blir de Savouy rakt över gatan. Finns fler ställen att välja på men de är ingen röjar by.

Hur eller hur så kommer du inte bli missnöjd.

MVH Petter

UCPA - Argentière
Tjena!
Jag har åkt flertalet gånger med UCPA och så sent som vecka 14 förra vintern så var jag faktiskt i Argentiere.
Den veckan åkte jag dock offpist på skidor. Men jag har åkt offpist snowboard på andra orter med UCPA.

Utrustningen kan skilja lite från de olika centren men brukar vara av helt ok standard. Vissa center har till och med bättre än ok grejjer. Likaså skiljer sig standarden på centren en hel del från bästa/nyaste till det äldsta/sämsta. Argentieres center är väldigt trevligt med god atmosfär, de gånger jag varit där, men tillhör de senare dvs är rätt gammalt och på sina ställen ordentligt slitet.

Upplägget av guidningen skiljer sig beroende på svårighets nivån. Jag har upplevt det som att det blir mindre skidskole aktigt och mer guidande ju svårare nivå man åker på. Kan inte riktigt uttala mig om hur upplägget är på de lägre nivåerna och hurvida själva utlärandet går till. Men jag har allt som oftast varit nöjd med det guidande och de tips som jag har fått i min grupp.

Argentiere ligger ca 15-20 min från Chamonix, vilket innebär att man på gångavstånd kan åka i själva Argentiere eller med buss/tåg kan ta sig till något av de andra närliggande områdena. Det finns alltså nästan alltid något ställe att åka på, på inte ett allt för stort avstånd.

Det är ordentliga genomgångar av lavin utrustningen samt praktiska övningar innan det åks offpist.

Timmarna brukar vara lagda så att man åker med guiden från 9 taget till lunch och sen ett par timmar på eftermiddagen igen. Om det inte är så att det är matsäck som gäller då guiden brukar vara med över lunch också. Sen brukar det vara en guide fri förmiddag alternativt eftermiddag. Förutom första dagen (söndagen) och sista dagen (lördagen) som också är utan guide.

Hoppas att detta är till någon hjälp och lycka till.

MVH

Jekki

UCPA - Argentière
Åkte med UCPA första gången i år till just Argentière (vecka 1)
Dock även skidor här med.
Tycker grabbarna här ovan har klockren koll på hur det är men vill tillägga att du behöver en egen rygga. Resten finns.
Sen vill jag bara säga ÅK! :) Själv reste jag solo och hade svinkul!

UCPA - Argentière
Låter ju alldeles klockrent! Blir hur sugen som helst på att bara boka direkt!
Dock är jag lite tveksam till snökäget, hur brukar det vara i Argentière i början utav april, och hur ser det ut just nu?
Finns det tillräckligt med snö för att bli nöjd med en offpist-kurs?

UCPA - Argentière
(Refererar till >7v på UCPA Argenière som skidåkare i Offpistgruppen)Tilläggas till ovan bör kanske att Off Piste(Eller Freeride som frassarna kallar det) är ett särskilt program som man betalar extra för(I detta ingår trancievers samt övrig säkerhets utrustning- och utbildning hur man använder dem).

Argentière brukar räknas som det tuffaste centret avseende kraven på skidvana. Bland skidåkarna krävs det i regel att man är van vid svår terräng. Första förmiddagen ägnas åt harmonisering= Grupperna åker tillsammans och man sätts i en grupp med likvärdiga åkare(inom sin kategori, om man är sämre än man angivit, flyttas man ned).

Jag vill påstå att grupperna på senare år håller sämre standard och det är (alltför)sällan någon flyttas ned. Om man är osäker på om man fixar off pist gruppen kan man vilja Toute Neige gruppen som till skillnad från Off pist gruppen inte har en bergsguide(UIAGM certifierad) utan en skidlärare. Skillnaden är i praktiken att man inte kör på glaciärer, medan man sannolikt får en mer entusiastisk skid/brädåkare och mer instruktioner(Med få undantag är skidlärarna mer entusiastiska åkare än guiderna)

Kör hårt !

UCPA - Argentière
Emil-T sa:
Kanske skall man först och främst säga att jag åker snowboard, har gjort det i ett och ett halvt år ungefär, endast i pisten. Vill åka ner för att utvecklas och testa på att åka offpist. Upplägget verkar ganska optimalt med att man får guider osv som kan visa en hur / varför man skall göra si och så. Är det verkligen optimalt?
Som första resa med UCPA skall du nog ta en vanlig \"Snowboard\" i Chamonix eller annan ort. Lärarna generellt tycker det är döden att vara i pist, så det är bara gruppens nivå och vilja som begränsar hur mycket man är utanför. Eftersom att du bara har åkt 1 1/2 år har jag svårt att tänka mig att du inte skulle få tillräckligt med utmaningar där.

Tout neige i Argentière är annars kursen för att lära sig offpist-åkteknik men den kräver väl nivån \"Expert\", håller du inte den nivån blir du nerflyttad eller utkickad första dagen och har inte rätt att få en spänn tillbaka för det extra du har betalat.

Förutsätt att Offpist-kurserna är ren guidning och att guidens fokus ligger på att hitta bra åkning, inte på att lära ut något. Vissa guider svarar på frågor om åkteknik medans andra kan snäsa av dem med: \"Jag är bergsguide, inte skidlärare.\"

UCPA - Argentière
Ett litet tips.
Det är bra att veta att man i Tute Neige alltid hamnar bland likstarka åkare. Åker man offpist så är standarden oftast bra men det finns risk att man får ett sänke med sig då denna person trots allt har betalt för att få detta.
Bäst åkning har jag alltid fått i Tute Neige speciellt dom gånger man har haft äkta bergsguider som har gett lite utöver vad dom får.
Sen är det oftast bättre stämning och mer laid back i Tute Neige. 2 gånger ofpist men 7 gånger Tute Neige i just Argentiere.
Kom hem från senaste resan för en vecka sedan. Alltid gott ställe men suggiga rum.

UCPA - Argentière
Har åkte två gånger Snowboard Offpiste i Argentière. Oj vilka berg där är för det första! Det finns enorma möjligheter till offpist och berget som är vid centret är magnifique! Letar man bra pist finns det väl bättre ställen... (har dock inte åkt alltför mycket sånt där...). Vad jag vet är det bara Ski Offpiste-gruppen som är garanterad bergsguide. Jag har iaf inte haft sån hittills. Hursomhelst är det guld värt att ha en guide på de bergen. Jag har fått många fina puderåk där...

Vad gäller Snowboard Offpist-grupperna så har de varit av lite varierande kvalité. Du får bara hoppas att de använder harmoniseringsdagen såsom det är tänkt. Då får ju alla ut mer av åkningen. Om du i princip aldrig åkt offpist innan så är det nog bättre att välja Toute Neige för dig (vilket jag iofs aldrig prövat...).

Förvänta dig inget 5*-hotell bara. Centret är, som någon redan sagt, ganska slitet på sina ställen och sovrummen är ganska spartanska. Ett tips är att ta med lite lina och dra runt i rummet för bättre torkningsmöjligheter. Maten är iaf bra! (Förutom att de borde lägga entrecoten med pommes på en annan dag än hemresedagen. Den vill man ju äta mycket av... :)

UCPA - Argentière
Förlåt om jag var otydlig tidigare i mitt första inlägg, avsåg självklart att ta tute neige kursen.
Men i denna kursen så får man väl fortfarande hjälp med åkteknik osv, eller kommer de bara att snäsa åt en? :)

UCPA - Argentière
Nope dom kommer inte att snäsa åt dig. Tips är att åka liften med guiden å be om tips så brukar dom ge en det. Men är man tyst så kan de bli mindre. Jag själv brukar åka offpist och frågar man inte så får man inga svar. Å många gudider är bra på engelska när dom väl kommer igång.

UCPA - Argentière
Svenskarna har rört till det lite när det gäller offpist-grupperna. I toute neige kan man åka på nivå confirmé (åtminstone på skidor, oklart på hemsidan vad som gäller för snowboard) och då ska man definitivt kunna förvänta sig lite instruktioner och tekniktips. Bokar du genom franska sidan finns det ingen grupp som heter toute neige utan det är samma grupp som på alla andra center (utom Val d'Isere) heter offpist.

I Argentiere och Val d'Isere finns det sen grupper som på franska heter offpist freeride, men som svenskarna av någon listig anledning har valt att bara kalla offpist. Den gruppen ska man inte välja om målet med veckan är prova att åka offpist. Här åker du med bergsguide (i Argentiere iaf) och eftersom det är krav på nivå expert så ska man inte förvänta sig någon skidskola. Du ska i teorin vara på ungefär samma nivå som guiden, men som några redan har konstaterat är det lite si och så med det ibland.

Angående snöläget kan du ju kolla i de här trådarna:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=77499 eller
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76481

Normalt kan det vara hur bra som helst i början av april, men hur det kommer att se ut i år är en annan fråga. Chamonix-dalen är ett utmärkt ställe att prova på offpist (om man gör det med guide), men givet hetsen där är kanske inte bästa orten om det är puder man letar efter.

Senast ändrad:
UCPA - Argentière
Med tanke på att de flesta klagar på snöläget i alperna i år så tror jag faktiskt att jag avvaktar till nästa år, men stort tack till alla er som svarat på mina frågor!
Ni har definitivt övertygat mig om att jag borde åka med UCPA ;)

Senast ändrad:
UCPA - Argentière
Tjena.

UCPA Argentiere har det äldsta av centrena. Personligen är jag inte så kräsen så tycker det gick hur fint som helst - man måste nog vara tråkig charterturist om man orkar klaga.

Snöläget är helt omöjligt o säga något om. Generellt verkar det lågt men kan säga att jag var i Argentiere i påsken förra året. Hade varit solsken i 3 veckor innan utan en flinga snö - veckan jag var nere så snöade det 20-30 cm varje natt och vissa dagar även en skätt på dagtid. Midjehögt fluff i PISTEN på väg ned från toppstationen. :)

Jag åkte Tout Niege - vi åkte 95% i offpisten.

Kan säga att jag rekommenderar varmt att åka ner men ta gärna egna skidor med før det är bäst.

//Peter

UCPA - Argentière
Jag var i val d'isere på Snowboard expert, brädorna var helt ok men jag rekommenderar att ta med egna bindningar och skor, blir så mkt bekvämare med det man är van vid. Det är inga problem att montera egna bindningar på hyrbrädan bara du har rätt discar dvs 4x4

Tillbaka
Topp