Ta bussen.
Jag har alltid åkt buss med UCPA från Göteborg. Säkert 30 resor och skulle aldrig välja flyget. Det tar mellan 24 och 30 timmar att komma ner. Det går ju betydligt fortare att flyga, men tiden på bussen är inte waste och dessutom kommer bussen fram i tid så man hinner förbereda sig för söndagens stora dag!
Tiden på bussen är kvalitet med vänner. Det är dessutom sällan man åker i bussen mer än 3 timmar i stöten. Endast när man sover på natten, rullar bussen 8h i sträck.
Jag behöver inte ta ledigt för att jag åker buss. Jag hinner maila och ringa hela dagen på fredagen. Lagom till 1700 är det dags att rulla på färjan till Puttgarden.
Den stora fördelen med bussen är faktiskt att resan blir längre, känns längre och dessutom mindre stressig. Jag kan slappna av redan när jag kliver på bussen på fredag förmiddag och ha semester tills jag blir avsläppt 9 dagar senare på samma plats. Bussen kör ända fram till hotellet i Val d'Isere och jag träffar andra skidintresserade som jag kan hänga med. Bussen är framme redan på lördag strax efter lunch och till Chamonix ibland före lunch. Då hinner jag kolla snöförhållanden, hitta nya handskar i butiken, fixa utrustningen osv. 0830 nästa dag är jag redo. Flyggäster anländer sällan före midnatt på lördag till UCPA center och behöver köa nästa morgon för att plocka ut skidprylar och liftkort. Ytterst sällan att de hinner ut till backen före 10:30. Då är vi redan långt uppe i systemet och har kört upp allt puder vi kan hitta!
På hemresan är det sällan flygresenärer hinner åka skidor sista lördagen som de ska hem, trots att liftkortet gäller. Flygresenärer behöver ofta lämna centret extra tidigt för att transferbolaget ska kunna gardera sig mot trafikstockningar som alltid är en överhängande risk särskilt i Tarentaise-regionen. Är det franska skollov(4 veckor) eller minsta snöfall i prognosen så är det trafikstockning. Normalt tar transfer 3-4 timmar i bra förhållanden från Val dIsere, Val Thorens eller Les Arcs. Med marginal vill transferbussen helst åka 7-8 timmar före flygets avgång. Det hade ju funkat om flyget hade gått 2100, men ju billigare flyg, desto mindre populära timmar för avgång. Räkna med att flyget går senast klockan 1700 och att du då behöver lämna hotellet 0900 för att sedan sitta och vänta 3-4 timmar i Genève...
Bussen däremot lämnar centret vid 1500-1700 så det finns det gott om tid att pumpa puder ända fram till lunch på lördag. Det är perfekt avslutning med vänner och utan folk i backarna. Sen är det kvällsmat, afterski och video på bussen. Jobbigt? Roligare än att sitta på en terminal i Genève.
Jag har hört att de nya bussarna inte har sovsäten eftersom det inte är lagligt att installera sovsäten längre, men att de nya sittbussarna har bättre komfort i sätena och går att fälla bättre. Det blir nog schysst med nya bussar som man vet uppfyller alla säkerhetskrav. Jag ska med!