UCPA Engelsk språkig guide?

Berglund

Ny medlem
Hej var med UCPA till västindien för någon månad sedan.
det var en kanon bra resa med dykning, regnskog och surfing. Det var ett litet problem bara, språket. vissa instruktörer var helt kass på engelska och vi kunde inte ett ord på franska så det var inte alltid man förstod instruktionerna på aktiviteterna. Jag är sugen på att åka på en alpresa med ucpa men då undrar jag vilka center kan man åka till om man vill vara säker på att få en engelskspråkig guide?
och vart åker dom flesta svenskarna?

Hej!
Språkkunnigheten varierar väldig mycket mellan guiderna i Alperna. Jag har åkt många gånger med UCPA till Alperna och har aldrig stött på problemet att de inte kan någon engelska överhuvudtaget. Störst är Argentiere (Chamonix). Lite halvsunkigt boende, men rätt mysigt och så har du ett av Europas bästa skidområden utanför knuten - Les Grand Montets. I Argentiere törs jag nog säga att alla guiderna går att kommunicera med. Ha det så trevligt!

Jag har bara varit iväg med dem en gång men Serre Chevalier var kanon! Sprillans nytt center så nära liften som det bara går (det gamla möglat igen)! Alla guiderna talade engelska om än varierat! För övrigt får du skynda dig innan det nya också möglar upp! Fransmännen kan inte bygga fuktsäkert för ett rött öre! Alltså SERRE CHEVALIER varmt rekommenderat!

De flesta UCPA ställerna i de större orterna är nog ok, det enda stället som jag vill varna för UCPA inne i Chamonix, altsà inte Argentiere som är bra. Pà det inne i Cham blir folk vallade (utan att fà välja) till alla backar runt byn efter ett dagsschema som inte tar hänsyn till snö och väderförhàllanden.

jag va i le deux alpes i sommras o dom kunde liiite engelska, pumpa puder o pumpa luder :) det va nån vänlig själ från sköna svedala som hade lärt dom det ;)
men dom klarade av att förklara vad / hur vi skulle göra på våra aktiviteter iaf, men på grill festerna så va det mest pumpa luder som sa när dom pratade med oss...... ha det bra

I Valthorens kunnde guiden engelska men underhållningen på centret som skulle vara på engelska var på franska.

Kan även ge vår guide beröm för att alltid hitta den bästa snön. Men väderförhållandena i val t förra veckan underlätta kanske det jobbet.. :)

Om du tänkt att åka på vinterresa till alperna så kommer din guide kunna engelska. Nu är ju inte fransmännens engelskkunskaper lika bra som våra men man brukar inte ha några problem att förstå dem och det finns alltid någon i gruppen som kan franska ifall det behöver översättas (man åker i renodlade svenska skidgrupper om man inte är på nybörjarnivå). Alla vinterresor brukar vara så gott som fullbokade från Sverige så antalet svenskar är allt mellan 60 och 120 stycken beroende om det går en eller två bussar till destinationen (ca hälften är svenskar på centren).

Pratar du däremot om en sommarresa till alperna med UCPA så kan nog språkkunskaperna brista en del. Då blir det nog som på din resa till Västindien.

Tack för alla svar!
har inte varit iväg än, men jag ska garanterat åka om inte i år så nästa år. Det låter ju jävligt bra.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp