UCPA - nybörjare. Vilken nivå ska jag välja?

Lorie

Medlem
Hej!

Ska boka skidresa med UCPA men vet verkligen inte hur jag ska tänka med nivåer.

Jag har sammanlagt 5 skiddagar bakom mig 😁 och är väldigt osäker. Grön backe klarar jag men blå har jag bara åkt enstaka och tyckte det var jobbigt.

Första nivån är aldrig stått på ett par skidor och andra nivån är åkt 1-3 veckor och klarar blåa backar självständigt.

Känns ju inte kul om vi ska vara i vara i barnbacke två dagar men är orolig att jag inte kommer att klara nivån över då de blåa backarna fortfarande känns läskiga och jag inte har full kontroll.

Någon som har tips?

Hade definitivt kört på nivå 2. Du kommer lära dig. I värsta fall blir du nerflyttad

Tack för svar. Är orolig att jag ska sinka alla andra men kanske ska våga :)

Har dock hört att blåa backar i alperna inte är att jämföra med samma färg i Sverige, att de är svårare. Stämmer det?

Det där med att backarna skulle vara generellt brantare i Alperna än i Sverige, även om de har samma färg, håller jag inte med om. Jag tror att det är en skröna, som att högre berg automatiskt ger generellt brantare backar. De riktigt branta backarna i Sverige (typ Väggen) är i min uppfattning minst lika branta, om inte brantare, än de brantaste i Alperna. Min uppfattning är att man i Alperna låter bli att pista och underhålla riktigt branta partier, dvs. man har sällan extremt branta backar.

I Alperna använder man inte heller alltid grönt för för att markera backar. ibland, men inte alltid. Det innebär att även sådana backa som hade varit gröna i Sverige ibland är blåa i Alperna, helt enkelt eftersom blått på vissa ställen i Alperna markerar de enklaste backarna i en tregradig skala (Svart, rött och blått).

Detta är min uppfattning och vore intressant att höra vad andra tycker om detta.

Har dock hört att blåa backar i alperna inte är att jämföra med samma färg i Sverige, att de är svårare. Stämmer det?
Hörde också den myten innan jag åkte första gången. Det stämmer inte. Det finns ett stort spann vad som kan vara blå backe, men i alperna är pisterna i regel mycket bredare än i Sverige, och snön är också "mjukare". Så man har mer svängutrymme och kan oftast själv välja hur mycket/brant man vill åka i fallinjen, mer än i de svenska isrännorna. : )

Du bör välja grupp 2 "perfectionnement", så kommer du hamna rätt efter första dagens harmonisering (måndag). Då flyttas folk mellan grupperna så alla hamnar rätt.

Första gruppen börjar iofs redan på söndagen med att "ta på sig skidorna" typ. Men instruktörerna sätter dig i rätt grupp på måndagen. Ta det lugnt och lita på dom, dom kan det där. Dom kommer inte sätta dig värre än du klarar av.

Senast ändrad:
Tack snälla för era svar - Blir den nivån ni rekommenderade. Jag var helt säker att jag skulle boka till Val desere eller Tignes, då arrangören menar att det är bra för nybörjare men ju mer jag läser desto mer tveksam blir jag. Är ganska många som skriver att det finns väldigt lite för nybörjare i Tignes och att Val desere absolut inte för nybörjare då många av deras gröna backar är felaktiga och borde vara blåa eller till och med röda. Det alternativ jag har är La plagne. Vilket av dessa tre skulle ni rekommendera till en nybörjare?

Alltså, när jag åkte med UCPA 2020 så sa typ alla instruktörer att svenskar, norrmän och finnar tenderade att undervärdera sina kunskaper och blev ofta uppflyttade medans folk från vissa andra länder tenderar att överskatta .....

Gällande val av ort har jag ingen aning mer än att det kommer bli jättebra oavsett vilken ort du väljer. Det kommer finnas gott om bra pister oavsett och instruktörerna har som sagt bra koll på var ni åker. Sluta oroa dig och bara boka!

Det som kan vara lite utmanande i Val D är pisterna, speciellt i slutet av dagen, längst ner. Jag började själv min skidåkning på UCPA i Val D och hade en del "intressanta" åk i slutet av dagen ner till centret. Men det går ju att ta kabinen ner och det är möjligt att jag åkte Matrise.
Annars skulle jag rekommendera Val Thorens som också är ett väldigt stort system

Det som kan vara lite utmanande i Val D är pisterna, speciellt i slutet av dagen, längst ner. Jag började själv min skidåkning på UCPA i Val D och hade en del "intressanta" åk i slutet av dagen ner till centret. Men det går ju att ta kabinen ner och det är möjligt att jag åkte Matrise.
Annars skulle jag rekommendera Val Thorens som också är ett väldigt stort system
Ja precis, I Valdi ligger alla gröna och blåa pister uppe i systemet och de få röda/svarta som går ner till byn kan som sagt bli "intressanta" i slutet av dagen. Sett en del kaotiskt myrornas krig i liften upp till Solaise sent på eftermiddagen. Men att ta liften ner går ju utmärkt, detta gjorde min sambo sist vi var där. Hon tyckte det fungerade bra och gillade byn så pass bra att vi åker tillbaka om någon vecka.
Tignes har ju snällare och bredare pister och med UCPA bor du i Val Claret så man kommer även snabbt upp till några av de gröna/blåa snälla pisterna som ligger mitt emellan.

Nu har jag inte varit i La Plagne (förutom en dag) men väl i Les Arcs och även om pisterna i La Plagne nog passar utmärkt för den åkning du är ute efter så är både Tignes och framför all Valdi mycket trevligare orter. Paradiski är så mycket fransk resort det kan bli och var medveten om att UCPA i La Plagne är det nog i huvudsak familjer och fransoser.

Boka Tignes, det blir bra det. Fantastisk ort och funkar utmärkt för nybörjare också. Och inte samma stökiga hempister som Valdi. Fräscht center också.

Tillbaka
Topp