ucpa

ucpa
jag tror att de är bra att åka med om du åker själv och om du vill utveckla din åkning med hjälp från lärare. om inte annat så är resorna absolut prisvärda!

ucpa
Jag har åkt med dem i några år nu. Och i jämnförelse med andra så är dem oslagbara.
Utrustning har dem och det är inget skit. Lift kort får man. Jätteduktiga skidlärare får man. Helpension får man + att man lär känna en massa nytt folk, som är där för samma intresse som du, skidåkning eller snowboard.
Boendet är lite vandrahems aktigt, man bor med andra och städar själv.
Åker du med dem så kommer du inte att ångra dig. Jag har inte gjort det ännu, och jag kommer att fortsätta åka med dem, men var ute i god tid och beställ, för deras platser brukar ta slut ganska snabbt.

/Jesper

ucpa
Jag har tyvärr ännu inte själv åkt med UCPA, men känner flera personer som har åkt med dem och samtliga har rekommenderat UCPA. Som det nämns i andra inlägg så verkar det vara otroligt prisvärt, kunniga och bra guider etc. Jag har oxå hört att det gäller att var "ute i god tid" då resorna är väldigt populära. Som jag har fattat det så åker man även i grupp med en ledare och "väljer" vilken grupp man vill åka i, beroende på sina egna önskemål och förmåga. Tror inte man skall vara blyg för att välja en grupp som snarare ligger lite "över" ens egna uppfattade åkförmåga än tvärtom om man är osäker...Då får man troligtvis ut mera av skidåkningen och resan. Men givetvis så får man ju inte höja upp sin egen förmåga för mkt, utan man skall vara realistisk!

ucpa
Hej! Vet inte vad du menar med bra, men när det gäller skidåkning (grupper) så finns allt från nybörjare (nivå A) till de som tar sig ner överallt (F) samt rena offpistgrupper (max 10 st) dessa utrustas med sändare, spadar etc och tränar dessutom sökning under veckan. Guiderna eller skidlärarna har ju dessutom full koll på snöläge, lavinfara etc. Detta gör att man kan åka ner ett kompisgäng där alla är på olika nivå, alla får ut max av skidveckan och har kul tillsammans utöver det.
Boende är allt från 3-6 bäddsrum (kan dock ej reserveras), man får bra kontakt med övriga gäster. Helpension, egen lite bar finns samt aktiviteter på kvällarna ( om man vill och orkar).
Ucpa är ju heller ingen svensk resebyrå, utan fransk. Sverige har fått ett visst antal platser (unikt?) på fem av centren vilket gör att du dessutom kommer rätt in i den franska atmosfären. Dock finns det en svensk/a anställd som platsguide på varje center för ev språkbarriärer aven om personalen är Ok på engelska

ucpa
Jag åkte med UCPA förra året till Serre Chevalier. Det jag kan säga är att deras snowboardintruktörer inte duger mycket till. Jag och mina kompisar var flera klasser bättre än den franska sk expertinstruktören. Mina skidåkarkompisar som var med var dock mer nöjda. Vissa av instruktöreran hade dock problem med engelskan, så det är ett plus om man kan franska.

Vidare så är utrustningen sådär. Utllåningsgrejorna för brädåkare är helt hopplösa, skidutrsutningen är något bättre men håller långt ifrån toppklass. Fast det är helt beroende på hur kräsen man är.

Vad gäller mat + boende så var det helt OK, men jag har hört att kvalitén på maten varierar kraftigt mellan de olika centra som UCPA har. I Serre fick vi suvverän mat.

ucpa
Prisvärt!

mkt bra käk!
Kan vara lite blandad kvalité med dem du åker med d.v.s. få riktigt bra skidåkare.
Håller inte med om att guiderna alltid har koll på snöläget, iallafall inte där man ska landa............se bild.

Tillbaka
Topp