Ulricehamn vs Isaberg dagsutflykt

Ebredding

Medlem
Hej,

Någon som vet vilket som är bäst av dessa?

Jag åker bra men tar med sambo och bror som är medel. Tror vi mest ska köra runt i röda/blåa.

Såg att Ulricehamn har massa nya snökanoner för i år.

Men Isaberg ser ut att ha fler backar och även sittlift vilket är väldigt bekvämt.

Jag åker för övrigt på ett par qst blank bara för att det är kul att prova dom en gång innan min kommande Japan resa.

Isaberg är den ända skidort jag besökt i södra Sverige. Helt ok om man vill lätta på abstinensen. Sista biten mot sittliften är mest transportsträcka.

De har en bra sportshop om man vill kitta upp sin utrustning. Restaurangen är helt ok tror till och med de har rättigheter. Annars finns det grillplatser.

Det är väl egentligen ingen större skillnad. Som du skriver så har Isaberg stollift...Åkningsmässigt så är det väl snarare dagsformen. Var är det bäst snö, bäst väder och bäst sällskap. Prova båda två :)
Hinner tyvärr inte båda, blir en dagsutflykt imorgon. Vädret ser lite bättre ut i Isaberg. Får svårt att kasta ut min otrevliga lillebror vart jag än åker. Snö är la bara att hålla tummarna.

Kollar man pistkarta så har Isaberg ändå 4.5 röda backar + sittlift. Medan Ulricehamn bara har 1.5 röda. Det gör nog att det får bli Isaberg.

Håller tummarna att deras snö duger. Svårt att veta innan man är där.

Isaberg är den ända skidort jag besökt i södra Sverige. Helt ok om man vill lätta på abstinensen. Sista biten mot sittliften är mest transportsträcka.

De har en bra sportshop om man vill kitta upp sin utrustning. Restaurangen är helt ok tror till och med de har rättigheter. Annars finns det grillplatser.
Fint att höra! Utrustning har jag redan mer än jag behöver dock

Jag får lägga min röst på Ulricehamn, om du vill ha effektivt hela fallhöjden. För min nivå så är deras huvudbacke rätt lagom backe att ligga på kant hela vägen ner.
Isabergs system och anläggning är väl något större, men som JW79 var inne på så går en inte helt obetydlig del av fallhöjden bort som, ofta sönderkörd, transportsträcka. (Deras renplogade svarta backe utnyttjar fallhöjden bättre.) Isaberg har en trevlig restaurang nere i "dalen", men även Ulricehamns restaurang har fått sig ett rejält lyft.

Jag får lägga min röst på Ulricehamn, om du vill ha effektivt hela fallhöjden. För min nivå så är deras huvudbacke rätt lagom backe att ligga på kant hela vägen ner.
Isabergs system och anläggning är väl något större, men som JW79 var inne på så går en inte helt obetydlig del av fallhöjden bort som, ofta sönderkörd, transportsträcka. (Deras renplogade svarta backe utnyttjar fallhöjden bättre.) Isaberg har en trevlig restaurang nere i "dalen", men även Ulricehamns restaurang har fått sig ett rejält lyft.
Tack för mer info! Nu blir man ju ännu mer kluven, hade nästan bestämt mig för Isaberg 😅

En till sak att fundera på är hur mycket folk det är. Men även det är ju väldigt svårt att veta innan.

Med huvudbacke, antar att du då menar den blåa 5:an? Varit lite orolig att den ska kännas allt för platt så man får åka 8:an som ser ganska smal ut.

Ja, 5:an är den högsta och bredaste pisten. Bra, men klart blå, lutning. Är ni mer ute efter röda än blåa backar är nog Isaberg bättre. Ulricehamns röda är som du säger smal och dessutom bara röd knappt halva biten.

Jag var i Ulricehamn idag. Mest bara is i backen och mycket folk.
Dock skidtestarhelg, så det finns en hel del olika skidor att prova.

Jag var i Ulricehamn idag. Mest bara is i backen och mycket folk.
Dock skidtestarhelg, så det finns en hel del olika skidor att prova.
Rätt svar, för nu har vi bokat Isaberg så nu får ni inte säga annat :) Låter lite kul med skidprovning dock, testa ett par riktiga pistraketer istället för mina vanliga all mountain varianter.

Rätt svar, för nu har vi bokat Isaberg så nu får ni inte säga annat :) Låter lite kul med skidprovning dock, testa ett par riktiga pistraketer istället för mina vanliga all mountain varianter.
Återkom gärna med rapport från Isaberg. Jag ångrade lite att vi valde Ulricehamn då snön var så dålig

Är i Ulricehamn nu, snön är helt ok. Någon isfläck här och där och en del socker men isen är relativt greppig.

Svängglada all mountain skidor gör sig bättre i föret än pistskidor

Tillbaka
Topp