Under skalet

Louise1234

Aktiv medlem
Under skalet
Hej!

Jag måste ha en ny jacka att ha under skalet. Fryser väldigt mkt, så helst en tunn dun med luva.. Åker väldigt mkt, så det ska vara något som håller.
Kom med era bästa tips!

Under skalet
Jag skulle föredra en syntetfodrad jacka med bra andningsförmåga i stället för en dunjacka. Typ Patagonia Nano-Air, Arcteryx Proton, Montane Fireball eller liknande. Jag har själv en Polartec Alpha jacka från Peak, och jag har använt den året runt. Både som ytterplagg och mellanlager och jag har varit supernöjd med den.

Under skalet
Jag har två olika Houdini-primalofts. De täcker allt från nollan ner till 25 minusgrader och storm. En lite tjockare "Mr Dunfri" och sen en tunnare utan luva.

Jag skulle kanske annars kolla på Stellars olika dunjackor. De har ju rejält lätta dunplagg med hög fillpower.

Under skalet
Haglöfs Essens Mimic
Hysteriskt varm för sin tjocklek, jag kan inte ha min som mellanlager då blir det värmeslag.
Åker i den ibland när det är torrt väder.
Finns med och utan huva.
Såg att den finns till bra pris nu.

Under skalet
Hej!

Jag måste ha en ny jacka att ha under skalet. Fryser väldigt mkt, så helst en tunn dun med luva.. Åker väldigt mkt, så det ska vara något som håller.
Kom med era bästa tips!
Kika på Stellar Equipment! De har varierande tjocklekar på dunjackor att ha under skalet. Åkt med dem i 3 år och måste säga att det är otrolig kvalitet till otroligt pris. Både på skal och innerjackor!

Under skalet
Jag fattar inte varför så många föredrar en dunjacka som mellanlager. De flesta jackorna har ingen stetch och pga det sitter de dåligt. Oftast andas de dåligt och dun blir blöt om du svettas.

Under skalet
Jag fattar inte varför så många föredrar en dunjacka som mellanlager. De flesta jackorna har ingen stetch och pga det sitter de dåligt. Oftast andas de dåligt och dun blir blöt om du svettas.
Hur kan du inte fatta? Bästa värmen per gram, och sjukt bra att packa med liten volym som extra plagg i ryggan. Och finns ju massa modeller med stretchpartier som ökar rörligheten numera.
Klart det inte är optimalt om du svettas, men då har du ju valt fel mellanlager för vädret och borde haft en vanlig fleece...

Under skalet
Vad spelar det för om en syntetfodrad jacka väger 50 gram mera en dunjacka? Patagonia Nano-Air väger 350 g.

Sambon har kvinnornas Cerium SL Hoody men jag tycker själv att den har betydligt smalare sweet spot en tex Proton.

Under skalet
Hej!

Kom med era bästa tips!
Mammut Flexidown. Gjorde för skidåkning med stretch på rätt ställen. Har en för de riktigt kalla dagarna, de är rätt få så kan inte säge något om hur den håller efter 300 skiddagar. Mammuts övriga kläder bra kvalitet iaf. Ingen luva iofs, men vad ska du med det till? Åker du inte med hjälm?

Under skalet
Mammut Flexidown. Gjorde för skidåkning med stretch på rätt ställen. Har en för de riktigt kalla dagarna, de är rätt få så kan inte säge något om hur den håller efter 300 skiddagar. Mammuts övriga kläder bra kvalitet iaf. Ingen luva iofs, men vad ska du med det till? Åker du inte med hjälm?
Ja luva på förstärkningsplagget är bara i vägen. Dock kan det vara skönt på ett plagg för svinkalla dagar då det ger en extra krage

Under skalet
Skulle börja med ett helkroppsunderställ i merino likt Airblaster Ninjasuit om man fryser. Håller värmen sjukt bra och inga glipor.

Under skalet
För mig är inte vikten viktig. För mig är värmen viktig, jag vill inte bli för varm, för kall eller kall om jag är blöt. Syntet är bara helt enkelt inte lika bra. Smaken är som baken antar jag. Med det är lite som ha merinoull underställ man kan bara inte ha syntet efter man gått över. Har haft min arcteryx jacka länge. Skit dyr, jag vet. Men den har överlevt många skidställ.

Senast ändrad:
Under skalet
Super tack för alla tips! Jag har hjälm men tycker att det är skönt med luva, ibland är det ca 25 minus när jag åker(bor i fjällen) och har underställ i ull.
Jag har hittat en tunn dunjacka hos Stellar, som är bra som ett mellanlager, men håller på att tänka om. Är nu inne på en primaloft, också från Stellar. Många och svåra beslut =D

Tillbaka
Topp