Uppgradera hojen

Phille

Ny medlem
Uppgradera hojen
Tjena, jag har en ganska bra Specialized, men utan dämpare, skivbromsar och sån skit. Men det funderar jag på att ändra på. Finns det någon som har några bra tipps om dämpare, och vad blir det för nån skillnad igentligen mellan skivbromms och V-bromms ifall man ser till bromsegenskaper och sånt?

/Phille

Uppgradera hojen
om du ska träna xc på hojen eller liknande så behöver du varken köpa skivbroms eller dämpare, det är bara en massa extra vikt och eftersom du troligen inte väger så mycket så har du inte så mycket nytta av dämparen ändå. om du däremot ska köra mer freeride o DH är det en bra investering köp då en framgaffel med lång slaglängd

Uppgradera hojen
Om du bara tränar så behöver du nog inte nånn skivbroms...Men en dämpar käns skönt å ha på ogämna stigar...behöver inte ha en så lång slaglängd..

Uppgradera hojen
du ska definitivt ha en dämpare, mkt skönare för srmar och handleder...sen ser ju hojjen mkt coolare ut :) jag har en rockshox judy race (typ 3200:-) och den fungerar finfint. cyklar du mkt i skogen bör du köpa en dämpare minst i den prisklassen så du får lite mer rejä"la grejjor. du hehöer som sagt inte så mkt slaglängd, borde räcka med 80mm om du bara kör XC.

skivbroms skulle jg inte köpa av 2 anledningar. 1: de är fortfarande för tunga jämfört med v-bromsar. 2: de är för dyra jämfört med v-bromsar och så mkt bättre är skivbromsarna inte. köp istället ett par lite bättre v-bromsar.

lagom nivå på prylar som bromsar växlar drev mm.. är shimano LX eller vad den serien kallas i år. om du inte tänker tävla förståss.. då skare va xtr eller liknande.

lycka till med dina köp, fråga gärna om du undrar nått mer!

//fredrik

Uppgradera hojen
säger som herren ovan. skaffa dämpare, helt klart. inget snack om saken. jag kör, rock shox judy 100. funkar skitbra. köp en dämpare från rock shox, manitou lr marzocchi. då får du bra grejer. om du väljer rock shox så satsa på en med hydracoildämpning. mycket skönare än luftdämparna...

skivbromsar-onödigt för vanligt xc-körning....

Uppgradera hojen
om du ska köra ren XC skulle jag inte köpa en marzocchi dämpare om du inte hade tänkt slänga ut ganska mång laxar. Visst marzocchi är hur grymma som hellst men de flesta av deras dämpare lämpar sig bäst för freeride.

Uppgradera hojen
För XC är en dämpare klart bra. Har själv en Specialized (så stavas det) Stumpjumper gjord i en *mycket* hård aluminiumsort (metal matrix). Att uppgradera den med dämpare var ett stort lyft!

Se bara upp med ramgeometrin, om det är en äldre hoj så är den förmodligen inte gjord för dämpare med lång (mer än c:a 60-70mm). Om du sätter en modern gaffel (80 - 100 mm slaglängd) på en äldre ram kommer du få ett "konstigt" stuk på cykeln.

Uppgradera hojen
Mät längden på din nuvarande gaffel mellan hjulaxeln och den nedre lagerbanan (=där gaffeln går mot styrröret på ramen) och jämför detta mått med de gafflar som du funderar på. En bra cykelmek med kunskap om mtb"s kan nog säga om den aktuella gaffeln är ok eller inte.

P.S. Specialized rules! D.S.

Uppgradera hojen
Köp en RST 174 dämpare. Den är skiit bra.
¤30 mm slaglängd
¤knäcks om man kör in i ett träd lite för fort
¤är helt ofjädrad efter 200 mil.
¤går inte att rubba efter 201 mil.
¤går inte att reparera med bågfil och skärbrännare.
¤går aldrig att få ihop den om man en gång monterat isär den.
¤total katastrof.
Köp inte en Marzocchi Dirt jumper 2 däremot.

Uppgradera hojen
Om du ska köpa en dämpare så ska du se till att du inte kompromisar funktion med vikt. Dom bästa dämparna enligt min mening är marzocchi. Ok de väger mer än de dyrare R S dämparna, men de fungerar destå bättre.
Du behöver heller inte renovera dessa gafflar lika ofta som en R S gaffel.

Sedan beträffande skivbromsar( Hydraliska) så har dessa många fördelar:

Du kan brommsa problemfritt i alla väder.
Du har en jämn bromsverkan om ngt hjul blivit skevt under cyklingen. En v - broms liggandes mot en skev fälg är inte så kul.
Sedan har du bättre bromsverkan med skivor.
Ett annat plus är att det ser bättre ut med skivor!

Om du funderat på att köpa mekaniska skivbromsar så kan du lika gjärna köra vidare me v - bromsarna. Dessa fungerar inte tillräckligt bra för att de ska vara värt att lägga pengar på dem.

Uppgradera hojen
Det blir nog inte någon dämpare eller nya bromsar, jag köper en ny cyckel i januari istället. Men ifall nån har ett billigt styre över så skulle jag bli glad (max 500sek)

Uppgradera hojen
Tjenare!

Jag har en Rock Shox Judy SL som jag är extremt nöjd med, den är ganska billig runt 3000:-, och stora justeringsmöjligheter i hårdhet och retursnabbhet. Man kan också välja mellan 80 och 100 mm där jag tycker 100 mm är ett självklart val pga coolhetsfacktorn och givetvis längre slaglängd villket även är bra för dämparen då det blirr färre genomslag.

Skivbromsar tycker jag är en prisvärd investering om man köper dom bättre för över 2000:-, därför att dom tar lika bra i alla väder, dom påverkas inte av hjulvindhet och dom sliter inte på fäljarna, köp absolut inte billiga skivbromsar.
Men jag säger bara en sak köp inte billiga skivbromsar därför att dessa tar lika bra och ofta sämre än vanliga V-bromsar.
Dom är låter även mycket och är tyngre, dyrare och är mycket krongligare att hålla på med.

Om man inte kör seriöst utan bara leker räcker det gått med vanliga bra V-bromsar.

Tillbaka
Topp